Tohle nevydělá. Myšlenka, která se prolínala každou troškou textu, týkající se velkorysé sci-fi John Carter. Disney nalil do adaptace literární klasiky čtvrtmiliardu dolarů, marketing ohulil na plné obrátky a snažil se snímku vnuknout image prvního pořádného blockbusteru letošního roku. Jenže všechna snaha byla marná. John Carter za mořem propadl.

Megaprodukce se změnila v chuďase. Rodinná sci-fi se totiž nezbavila pachuti odvaru ze Star Wars či Avatara, naopak prohloubila podobnost s Princem z Persie, když podobně jako on zklamala v amerických pokladnách. Úvodních 30 milionů dolarů z prvního víkendu je tristní bilancí, protože film s ohledem na své kvality a svou popularitu u diváků nejspíš za mořem neutrží víc jak 90 milionů. Prince z Persie spasil zbytek světa. Dá se ovšem očekávat, že John Carter jeho osud do puntíku nenapodobí a celosvětově utrží míň než 335 mega, jež si nahrabal Princ. A to i přesto, že Carter má už teď z evropských a asijských trhů na kontě dalších sedmdesát milionů, jelikož studio film tlačí od prvního dne razantně napříč celým světem.

Disneymu se tak ani napotřetí nepovedlo nastartovat novou velkolepou rodinnou sérii. Tron: Legacy a Princ ale skončili „jen“ v rozpacích, zatímco John Carter prostě byl odsouzen k neúspěchu a je na dalších čtyřicet let mrtvou látkou. S úspěchy Hvězdných válek, Pirátů z Karibiku nebo Avatara se vůbec nemůže porovnávat, a proto Disney narve propříště peníze někam jinam.

SROVNÁNÍ TRŽEB CARTERA S TRONEM A PRINCEM

Nemůžeme přitom tvrdit, že se studio nesnažilo. Naopak. Desítky milionů investovalo do monumentální kampaně, pojistilo si i prvotní přízeň recenzentů, čímž zlepšilo image filmu (nakonec je ale poměr negativních a pozitivních kritických reakcí vyrovnaný – a výsledkem je nevýrazný průměr). Film protlačilo do 3700 kin, a to s maximálním zájmem o IMAXy a 3D sály. A přesto to bylo k ničemu, protože třicetimilionový start Carterovi láme vaz. Holt to chce propříště prozíravější volbu látky, atraktivnější pojetí, skromnější práci s rozpočtem a moudřejšího režiséra (Andrew Stanton na rozdíl od pixarovského kolegy Brada Birda, jenž režíroval M:I:4, zklamal). Samotnou kapitolou je pak herec Taylor Kitsch, jemuž Carter dost možná zadusí kariéru hned v zárodku – v dubnu se ještě předvede v Bitevní lodi, a pokud z ní nebude vyložená hitovka, tohohle chlapíka už v pořádném blockbusteru asi pěkně dlouho neuvidíme.

Úspěšný start roku pro filmový průmysl tak musel znovu jistit animák Lorax. Ani velká konkurence tenhle pestrobarevný hit nevykolejila – při poklesu o 44% si rodinná oddychovka připsala dalších 39 milionů a s průběžnými 120 melouny pádí daleko přes dvoustovku jen z Ameriky. Po Já, padouch tedy jde o další obrovský animovaný triumf pro studio Universal a produkční dílu Illumination Entertainment. A můžeme se obávat, že na Já, padouch 2 naváže záhy Lorax 2.

Na třetím místě prokazuje překvapivou výdrž partyfilm Projekt X, jenž si tentokrát připočetl 11,5 milionu. Pseudoautentický dokumentární záznam z největší kalby pod sluncem se počítá mezi nízkorozpočtové hity začátku roku – s průběžnými 40 miliony na kontě si producenti zcela logicky připravují půdu pro vznik druhého dílu.

A pak už můžeme vidět hororový remake Silent House, ve kterém nejmladší ze sester Olsenových trpí v jednom tichém domě pod tlakem tyrana. Levnou žánrovku kritici moc nemusí a diváci jí často dali nejnižší možné hodnocení. Z tohohle pohledu je sedmimilionový otvírák celkem úspěšný, a to i když do filmu musela distribuční společnost LionsGate nalít trochu víc než jen peníze za práva a jednomilionový rozpočet.

Úctyhodným králem sraček se tak stala až nová komedie Eddieho Murphyho. Už je to docela tradičně, že áno. Snímek A Thousand Words byl od první chvíle strašlivě nevýrazný (jak by ne, když jej studio DreamWorks natočilo už v roce 2008), takže nás nemůže překvapit, že se procpal jen do osmnácti stovek kin a utržil v nich bídných šest milionů dolarů. Zajímavé jsou ale hlavně katastrofální recenze – ani jeden zámořský kritik zatím film nepochválil, takže na serveru RottenTomatoes svítí u filmu výjimečných 0% (!), a to při průměrném ratingu 2,9/10. Tady padne hodně Zlatých malin. A zase díky téhle vykopávce ubude naivních producentů, kteří jsou pořád ochotní dávat Murphymu šanci. Kolik měl ten chlap už za poslední dekádu propadáků, sakra?

Na pátém místě jsme ještě vynechali mariňácký Act of Valor, u kterého díky průběžným 56 milionům taky hrozí vznik sequelu.

V druhé půlce žebříčku pak můžeme narazit ještě na stomilionové hity Nepřítel pod ochranou a Navždy spolu, akční výplachovku Tohle je válka! a tvrdou konkurencí sraženou Cestu na tajuplný ostrov 2 (ta má na kontě ale už skoro 300 milionů celosvětově, a proto se čile kutí Cesta 3).

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden zkusí dorazit Johna Cartera bláznivý návrat k televizní klasice 21 Jump Street, který američtí kritici moc a moc chválí a pasují na jednu z komedií roku. Proti budou jen v pár stovkách kin další dvě taškařice: ferrellovka Casa de mi Padre a indie Jeff Who Lives at Home s Jasonem Segelem.