Jak loňský rok končil, tak ten letošní začal. Účetní uzávěrka roku 2011 potvrdila dominanci studia Paramount, jež po třech letech zastavilo nadvládu Warnerů. A jak jinak oslavit dobré zprávy, než novým přívalem dolarů?

Úspěšné společnosti Paramount, distribuující mimochodem megavýdělečnou sérii Paranormal Activity, se povedlo zase jednou trefit do chutě hororářskému publiku. Potvrdilo se totiž, že právě horory táhnou v lednu americká kina (po Vánocích už není pro blockbustery místo) a že vymítačské bubáčiny se silně věřícímu zámořskému publiku jen tak nezprotiví. Téma je sice okoukané, ale i čtyřicet let po premiéře Vymítače ďábla se daří vydělávat jak ambiciózním flákům typu V moci ďábla, tak i nízkorozpočťákům z ranku The Last Exorcism. Právě sem zapadá novinka Ďábel v těle, jejíž rozpočet nepřesáhl milion dolarů. Tuhle sumu přitom pokryly už výnosy z půlnočních projekcí v den premiéry! A o prvním víkendu film vydělal rovnou impozantních 34,5 milionu dolarů!

Jednoduše koncipovaný, syrový snímek, jenž rozšiřuje sérii tzv. found-footage filmů (tedy imitací autentického záznamu skutečných událostí), během jediného víkendu proslavil svého scenáristu a režiséra Williama Brenta Bella a vydělal ohromný balík distributorovi. Pikantní na tomhle kasovním triumfu ale nejsou jen drtivě záporné recenze, ale hlavně leckdy rozzuřené reakce diváků.

Nejde přitom o nějaké lamentování nad bídou filmu. Spíš si diváci stěžují na to, jak s nimi bylo vyběhnuta. Na internetu se leckde debatuje o tom, že tvůrci Ďábla v těle s publikem poněkud vyjebali, jelikož jim - následuje tak trochu SPOILER - nedopřáli klasický konec a uspokojivé uzavření příběhu, ale místo toho jim před titulky řekli, ať si rozřešení sami najdou na jedné webové stránce! To je vskutku unikátní situace, která způsobila, že řada diváků mizí z kina doruda rozhněvaných, s pocitem, že je filmaři bezostyšně oklamali a okradli o peníze. U Paramountů se teď snaží situaci žehlit tvrzením, že film je jednoduše kontroverzní a řadě diváků se líbí (viz například zde). Je ale jasné, že výdělky poletí strmě dolů a důvěra ve značku nebude kdovíjak vysoká.

Na druhou stranu otevřený konec dovoluje snadno navázat sequelem. A jelikož ani jeho náklady nemusí být při zvolené formě vysoké, bylo by divné, kdyby se studio aspoň nepokusilo vymlátit z tématu další desítky milionů dolarů.

S pořádným odstupem za lídrem a tentokrát s dvaceti miliony za uplynulý víkend se na stříbrné pozici hlásí čtvrtá Mission: Impossible. Úspěšný návrat agenta Hunta má na kontě 170 milionů z Ameriky a už 458 milionů celosvětově! Výborná čísla.

Sherlock Holmes 2 na třetí pozici takovou výdrž nemá, ale aktuálních 159 mega se taky počítá. Ve světě se geniální detektiv ještě naplno nerozjel, už odtud ale hlásí dalších 177 milionů… takže komerční pohodička.

Nejvyšší trvanlivost ale momentálně prokazuje chválená adaptace bestselleru Muži, kteří nenávidí ženy. Ani ne pětinový propad tržeb drží Fincherův snímek na jedenácti milionech o třetím víkendu v distribuci. Bude zajímavé sledovat, nakolik aktuálních 76 mega z Ameriky rozmnoží zbytek světa.

Naopak překvapivě rychle opadává zájem o dvě rodinné jistoty. Trojka Alvina a Chipmunků je sice hodně krátká, a proto i zatraceně levná (rozpočet jen 75 milionů), ale studio od ní čekalo přeci jen výrazně víc. I při aktuálních 111 mega se nicméně snímek bohatě vyplatí a v klidu vydělá.

Trvalka neroste ani ze Spielbergova dojáku Válečný kůň, jenž tentokrát pobíhá na šesté pozici s osmi miliony. Platí pro něj ale totéž, co pro Chipmunky. Ani tenhle biják totiž nebyl drahý. Stál jen 66 milionů dolarů, což je suma, která se ze světových tržeb vrátí. Vždyť jen americké výnosy už překročily 56 milionů…

Do desítky se vešla ještě rodinná romantika Koupili jsme ZOO, v Americe neúspěšný Tintin a ansámblovka Šťastný Nový rok. Z žebříčku vypadla oscarovka Děti moje, trochu překvapivě se do něj ale vecpal výtečný evropský špiónský thriller Jeden musí z kola ven. Pět milionů za víkend z osmi stovek kin a deset mega celkově je velmi sympatickým počinem.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se dočkáme Wahlbergovy akčňárny Kontraband (o ní v dnešním MZ Live), nahlédneme do hudebního obludária v Joyful Noise s pětašedesátiletou country královnou Dolly Parton a konečně se dočkáme i znovuuvedení klasické disneyovky Kráska a zvíře ve 3D. Bude z toho úspěch jako u podzimního Lvího krále?