Před pěti lety se Nicku Parkovi, plastelínovému géniovi z britských ostrovů, podařilo Slepičím úletem dobýt americká kina. Na stomilionový nášup se letos na podzim začali sbíhat sliny i poťouchlému vynálezci Wallaceovi a jeho věrnému hafánkovi Gromitovi, ačkoliv od samého startu jejich první celovečerní anabáze bylo zřejmé, že co do komerčního potenciálu se kohoutovi Mela Gibsona rovnat nemůžou. Odhady sedly milimetrově, takže i když se Wallace s Gromitem usadili na prvním místě víkendového „box office“, vynese jim to v delším horizontu maximálně nějakých sedmdesát milionů dolarů. A ještě budou moc a moc rádi. Páteční tržby totiž nevypadaly dvakrát růžově (přestože 4.2 milionu stačilo na první místo) a lehké zklamání musely vydatně hasit až sobotní kyblíky peněz (7.3 M) od rodinek s dětmi, které se na thriller o zlodějském králikovi vydaly až ve sváteční den. Celkový účet? Obstojných šestnáct milionů.

Uplynulý víkend byl specifický zejména v tom, že pět ze sedmi horních příček zabavily premiéry. Premiérový přetlak se sice čekal, ale podle zámořských analytiků se s ním měl trh vyrovnat nabobtnáním do šířky. Bohužel optimistické ekonomické vize zůstaly v rovině fantazie, takže debutanti spíš obírali sebe navzájem. Odneslo to jak třetí melodrama Curtise Hansona Zná ji jako svý boty, tak i čtvrté Two for the Money dvojice Pacino – McConaughey. Úsměv Cameron Diaz se tentokrát prosmál jen k deseti milionům dolarů, což představovalo ovšem stále o dva stupínky bohatší sumičku, než kterou si vysloužil osmimilionový thriller D. J. Carusa.

Pravým vítězem víkendu se tak stal triumfátor posledních dnů Tajemný let a další dva nízkorozpočtoví nováčci. Protentokrát druhý Tajemný let (k němuž vám mimochodem už dnes přineseme recenzi) pořád odkládá své komerční přistání, ale těžko se mu divit, když uplynulý víkend pro něj znamenal dalších deset milionů, což dává souhrnně líbivou cifru 61. Tak vysoko určitě nedosáhne drama z prostředí kostelů a černošských bohoslužeb The Gospel, jehož trailer jsme se ani neodvážili do naší databáze zařazovat (ke stažení tady), natož kulinářská komedie Waiting…, kterou mimochodem český distributor pošoupl až na červen příštího roku. Přitom za mořem je o oba filmy příjemný zájem, což možná nepřekvapí při vzpomínce na nábožensky rigidní publikum (Gibson a Ježíš vědí, o čem mluvím :-) a Ryana Reynoldse, ale určitě potěší producenty, kteří z chudinké tísicovky kin vytěžili osm, resp. bezmála šest milionů dolarů.

Zbytek TOP 10 telegraficky: pátá Mrtvá nevěsta Tima Burtona si připsala 6.5 milionu, osmé až desáté tituly Dějiny násilí, Serenity a Do hlubiny se svorně sešrotovaly okolo pěti milionů, přičemž nejmenší propad zaznamenal chválený thriller Davida Cronenberga. A čemu držet palce za týden? Nejvíc sálů sice připadne remaku Mlhy, 90% z nás bude ale nejspíš fandit romanci Elizabethtown Camerona Crowea a hlavně Dominu Tonyho Scotta. Budou to mít safra težké.