Nikoho nepřekvapí samotný triumf. Překvapí však jeho velikost. Věštci, kteří se domnívali, že fenomén Paranormal Activity se už stihl alespoň lehce vyčerpat, se zatraceně spletli. Ani pošramocená aura sequelu diváky neodehnala. Stal se totiž pravý opak a tahle svérázná hororová série nabrala napotřetí další nové diváky a s nimi i další miliony dolarů. Následkem toho stanula „třetí Paranormální aktivita“ v čele kasovního žebříčku s obdivuhodnými 54 miliony dolarů!

Pořád hlavně americký fenomén o strašidelných jevech v obyčejných příbytcích se podle trailerů docela zajímavě vyvinul (angažováni byli tvůrci chváleného snímku Catfish), díky čemuž mohli jít ortodoxní fandové série znovu najisto do kina. Už potřetí se tak nízkorozpočtový horor s nepříliš nákladnou kampaní dočkal monumentálního otvíráku… vlastně vůbec největšího podzimního filmového startu v historii! Je sice velký paradox, že úsporná bubáčina za pět milionů dolarů v tabulkách zválcovala kdejaký drahý animák nebo špičkovou hollywoodskou komedii, ale taková už je realita vlastně každý říjen.

NEJLEPŠÍ PODZIMNÍ OTVÍRÁKY HISTORIE

Paranormal Activity stále vydělává horentní sumy, a i když náklady na jednotlivé díly geometricky stoupají (první díl 15 tisíc, druhý 3 miliony, třetí 5 mega), při současném trendu tržeb se budou tvůrci o výdělek třást nejdřív tak za patnáct let. Tenhle drasťák postavený na „záznamech“ z bezpečnostních a amatérských kamer má totiž našlápnuto mnohem líp než SAW. A ta to dotáhla na sedm dílů.

TRŽBY FILMŮ ZE SÉRIE PARANORMAL ACTIVITY

Ostatní snímky se musely sklonit. A hodně hluboko. Platí to i pro robotickou Ocelovou pěst na druhé pozici a bronzový remake Footloose: Tanec zakázán, které oba spadly o 30% a připsaly si jedenáct milionů. Pěst se díky tomu vyšplhala na průběžných 67 mega, výrazně levnější Footloose má momentálně milionů „jen“ třicet.

Mizerně se v amerických kinech vedlo nové 3D masturbaci Paula W. S. Andersona o Třech mušketýrech. Mezinárodní koprodukci za sto milionů dolarů nespasilo ani 3D a ani hvězdné herecké obsazení – za mořem prostě na kardinála Richelieu, Mylady a šermující hrdiny nikdo nepřišel. I když kolem lítaly vzducholodě a Milla Jovovich se zpomaleně svíjela v korzetu. Úvodní tržby pod devět milionů jsou výsměchem a nejspíš nehrozí, že by se film, jenž v Americe nenasbírá ani třicet milionů dočkal halasně avizovaného sequelu.

Na druhou stranu ztrátu určitě výrazně zmírní kina na ostatních kontinentech. Ze zbytku světa mají noví Tři mušketýři už teď zaúčtováno nějakých sedmdesát milionů a při oblibě téhle látky a náchylnosti publika k 3D se tržby ještě určitě znásobí. Jistější cestou pro Andersona přesto bude už roztočená pětka Resident Evil…

Za Mušketýry najdeme tři trvalky: Clooneyho politické drama Ides of March (průběžně 29 milionů), rodinnou selanku Můj přítel delfín a sportovní drama Moneyball (oba 64 mega).

Až za nimi se na smutné osmé příčce krčí sequel Johnny English se vrací. Ryze anglickému posmívání se bondovkám samozřejmě za mořem pšenka nikdy nekvetla, i tak je pouhých 3,8 milionu dolarů vytažených z amerických kin solidním zklamáním. Napotřetí se Johnny English možná na zámořské multiplexy rovnou vykašle a spokojí se s videotrhem – protože tam si peníze vydělá výrazně efektivněji. A v klidu odtam může rozšiřovat jinak úspěšnou kasovní bilanci ze zbytku světa, odkud pro druhý díl už přiteklo přes sto milionů dolarů.

Desítku uzavírá neúspěšná nová Věc a chválená dramedie 50/50.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden bude v kinech hodně těsno, přestože menší porci kinosálů dostali očekávaný Rumový deník s Johnny Deppem (okolo 2100 kin) a hlavně shakespearovský Anonym Rolanda Emmericha, jehož studio Sony zařízlo a vpustí ho jen do dvou stovek kin. O ranec dolarů by se tak měli podělit hlavně animovaný Kocour v botách a ambiciózní sci-fi Vyměřený čas.