Další várka novinek ze světa filmové hudby od našeho soundtrackového specialisty.  

Rachel Portmanová hostem benefičního koncertu

Nejnovější a bezesporu vzrušující zprávou je, že skladatelka Rachel Portmanová (Čokoláda, Pravidla moštárny) potvrdila účast na podzimním koncertu filmové hudby Concert for Help. Zařadila se tak po bok komponistů Jana A.P. Kaczmareka či Klause Badelta, kteří rovněž přislíbili účast a pravděpodobně tak vystoupí, aby uvedli své slavné filmové melodie. Concert for Help proběhne 21. listopadu 2011 v pražském Rudolfinu a výtěžek z celé akce pak poputuje na boj proti rakovině. Více na stránkách Concert for Help

Sherlock Holmes a rómská muzika

Soundtrack k filmu Sherlock Holmes byl do značné míry ovlivněn rómskou lidovou hudbou, proto není divu, že se temperamentní a svižné melodie objeví i v dalším pokračování nazvaném Sherlock Holmes: Hra stínů. Daleko zajímavější je ale fakt, že se autor hudby Hans Zimmer vydal do východní Evropy, aby nasál vliv tamní lidové hudby a našel tam původní hudebníky, kteří by dodali jeho kompozici onu nezaměnitelnou atmosféru. Objevil je v sousedním Slovensku a ihned přizval k nahrávání, které proběhlo během září ve Vídni. Skupina rómských hudebníků, vystupující pod názvem Kokavakere Lavutára, se tak pro svůj autentický a spontánní přednes stala velmi důstojnou součástí Zimmerova soundtracku.  

Vytížený Danny Elfman

Vypadá to, že Danny Elfman má napilno. Není velkým překvapením, že se upsal nejnovějším projektům Tima Burtona, totiž hororu o staletém upírovi, který nese název Dark Shadows, a především pak celovečerní verzi Burtonova krátkého filmu Frankenweenie. Kromě toho se rýsuje i třetí pokračování Mužů v černém, sci-fi Hry o život, ale i nejnovější projekt Sama Raimiho Oz, The Great and Powerful. Elfmanova hvězda v poslední době poněkud stagnuje a v záplavě nabídek a projektů jakoby se vytrácely i Elfmanovy původní kvality. Nezbývá než doufat, že se četnost rozpracovaných zakázek nepodepíše na hudebních kvalitách děl nejnovějších. I přes veškeré spekulace si lze od ohlášených projektů slibovat mnohé - minimálně pak od spolupráce s Timem Burtonem.

Zajímavé soundtracky ve zkratce

Drive
Autor: Cliff Martinez
Stopáž: 70:19
Hodnocení: 7/10

Pokud znáte předchozí tvorbu Cliffa Martineze, tak nebude příliš překvapeni. Soundtrack se totiž odvíjí od nezaměnitelného ambientního stylu, více atmosférických ploch než klenutých a plně orchestrálních melodií. Definice ambientu, jakožto „zvukového prostoru“, nejlépe vystihuje Martinezovu hru s ruchy a šumy, které vytvářejí pestrou paletu nálad a pocitů. Stejně jako děj filmu, i soundtrack je svým způsobem minimalistický, ani v těch nejvypjatějších okamžicích se autor nenechá strhnout k emotivní přepjatosti či patosu. Svět hrdiny se pokouší zhudebnit jako změť vjemů, často nepříliš konkrétních pocitů. Martinez jakoby svým dílem jenom potvrzoval, že svět okolo nás je „znečištěný“ mnohostí ruchů a hudebních vlivů, ale i navzdory tomu se může jednot o ryze hypnotický účinek. Rozhodně ne jednoduchý poslech pro každého. Doporučuji nevynechat ani písňovou část alba, která plní velmi důležitou funkci! Znalci filmu zajisté budou vědět proč.

Lví král
Autor: Hans Zimmer, Elton John
Stopáž: 46:21
Hodnocení: 9/10

Za soundtrack k Disneyho klasice získal skladatel Hans Zimmer Oscara za nejlepší hudbu a definitivně se tak etabloval mezi hollywoodskou elitu. Obnovená premiéra filmu - tentokrát ve 3D verzi - opět vyvolala mimořádný zájem o soundtrack, který velmi chytrým a nenásilným způsobem propojuje instrumentální hudbu s písněmi od britského zpěváka Eltona Johna. Je na první poslech zřetelné, jak moc se Zimmer inspiroval v Morriconeho Missii. Původně církevní chorály však byly nahrazeny africkým zpěvem, křehkost Morriconeho vzoru byla nahrazena monumentalitou a okázalým patosem (King of Pride Rock). I navzdory tomu, že jde o film určený primárně dětskému publiku, neslevuje Zimmer nic na hudební košatosti a kompozičních kvalitách obecně. Ne výjimečně jsou skladby dramatické a temné (...To Die For) – variabilita sborů, mnohost jejich poloh ve spojení s perkusemi, je zkrátka k neuvěření. Kvalitní jsou samozřejmě i písničky Eltona Johna, jejichž aranžmá a instrumentace jsou opět prací Hanse Zimmera a jeho týmu, díky čemuž je zbytečné dělat si jakkoliv obavy ohledně roztříštěnosti či nesouladu obou částí alba – instrumentální a písňové.

Captain America: První Avenger
Autor: Alan Silvestri
Stopáž: 71:53
Hodnocení: 8/10

Po Thorovi a Zrození Planety opic se představuje další z řady moderních, avšak plně orchestrálních kompozic, které prokazují výjimečné kompoziční kvality, aniž by se museli snižovat k laciným a prvoplánovým efektům. Silvestri hned od počátku nabízí kvalitní heroické motivy a melodie, které si svou poetikou v ničem nezavdají kupříkladu s Návratem do budoucnosti nebo dobrodružným filmem Mumie se vrací. Hudba je po většinu času nadživotní a patriotická, což pochopitelně koresponduje s atmosférou filmu a jeho komiksovou předlohou. Symfonický přednes je bezchybný, plný dramatických zvratů, ale i velmi jemných a komorních míst. Hudba sice nedosahuje kvalit a rozmanitosti výše zmiňovaného soundtracku Mumie se vrací nebo Van Helsinga, nicméně nápaditost a profesionalitu jí upřít rozhodně nelze. Autor navíc dokazuje, že právě on je tím nejlepším a nejvhodnějším následovatelem hudebních titánů, kterými jsou John Williams, Jerry Goldsmith nebo Basil Poledouris. Škoda jen několika mála pasáží a kompozičních postupů, které jsou v kontextu Silvestriho tvorby již poněkud předvídatelné a mnohokrát slyšené. Na závěr si lze jen postesknout nad tím, že dosah a mimořádné kvality Silvestriho hudebního doprovodu podezřele často zanikají společně s nechvalně proslulými projekty (G.I. Joe, Van Helsing apod.). Obávám se, že Captain America toho nebude výjimkou.

Brzy naslyšenou