Marvelu se ulevilo. Lehce, ale přeci jen. Nervy studia, které se specializuje na produkci filmů o svých vlastních comicsových hrdinech, tentokrát nebyly tak našponovány jako v době premiéry Iron Mana nebo Neuvěřitelného Hulka. Zprávy o slušných výdělcích Thora mimo americký kontinent totiž předem ukazovaly, že pohroma v tomto případě nehrozí. I tak se ale Marvel může radovat, že se mu na filmovou mapu podařilo zanést nového hrdinu.

Thor otevřel v Americe za solidních 66 milionů dolarů. Ani moc, ani málo, jde spíš o sympatický počin, který Thorovi dává slušné vyhlídky na další řádění v kinosálech. Hrdina z Asgardu vypadá komerčně silnější než Neuvěřitelný Hulk (ten měl otvírák za 55 mega, pravda, bez 3D). A co se týče ohlasů, může se klidně porovnávat s Iron Manem (ten startoval na sto milionech – Robert Downey jr. měl prostě výrazně větší star-power než Chris Hemsworth a navíc fungoval jako „lepidlo na ženský“; proto byla kina naplněna k prasknutí).

PRVNÍ VÍKENDY MARVELOVSKÝCH COMICSÁKŮ

Důležitým ukazatelem budou v případě Thora hlavně souhrnné celosvětové tržby. V těch Iron Man dvakrát atakoval 600 milionů dolarů, zatímco Hulk si připsal „jen“ 260 melounů. Thor v tomto směru hodně těží ze svých fantasy podtónů, na které odjakživa dobře slyší diváci v Evropě i Asii. Proto má Thor i jako comicsový nováček na kontě už teď 200 milionů a dá se očekávat útok i na čtyřstovku celkově.

Thor si díky takovým výnosům své místo na slunci obhájí a po Avengers by se mohl dočkat dalšího dobrodružství. Oproti Iron Manovi jde sice o nižší ligu, ale to vůbec nemusí vadit. Diváci totiž na interpretaci režiséra Kennetha Branagha reagují velmi pozitivně a podobně jako kritici dávají vesměs palec nahoru. Za mořem napočítali 78% pozitivních recenzí, byť při nijak zázračné průměrné známce 6,8 hvězdiček z deseti možných. Už druhý letní blockbuster má každopádně pozitivní skóre.

Proti dvěma letním megaprodukcím nemají ostatní tituly šanci.Tím prvním byla před týdnem pětka Rychle a zběsile. Našláplá popcornová jízda, která si díky skvělým automobilovým honičkám a bitkám Vina Diesela s Rockem může brzy nárokovat pozici akční klasiky, pokračuje v mohutném vydělávání. O druhém víkendu v amerických kinech přibylo na konto 32 milionů, což znamená průběžných 139 mega.

 

Výborně na zvuk motorů ale slyší i ostatní trhy, a tak má tenhle sequel už vyděláno nějakých 325 milionů celosvětově! Čtvrtý díl utržil v úhrnu jen o pětatřicet melounů víc, takže se nám tu vyrýsoval jednoznačně nejúspěšnější díl série a hodně pádných důvodů pro studio Universal rychle donutit všechny tvůrce k návratu na plac. Podceňovaná značka nám totiž vyrostla nejen v žánrovou špičku, ale i v hlasitou mašinu na peníze, která může v budoucnu na kinovýdělcích pomrkávat i po půlmiliardě.

VÝDĚLKY FILMŮ ZE SÉRIE RYCHLE A ZBĚSILE

Proti dvěma letním megaprodukcím nemají ostatní tituly šanci. Jejich tržby taky nepřesáhly čtrnáct milionů. Na třetí a čtvrté pozici proběhl souboj dvou romantik – nakonec se radovala ta sentimentálnější, černošská: Jumping the Broom utržilo 13,7 milionu dolarů.

Pravidelná dávka emocí pro bílé publikum, romantická komedie Tvůj snoubenec, můj milenec s Kate Hudson, ale nastřádala jen o fous míň, přesněji 13,1 milionu. Tržby obou snímků víceméně odpovídají předpovědím. Výrazně spokojenější ovšem budou tvůrci afroamerického Jumping the Broom, protože jejich snímek stál jen šest milionů, pětkrát míň než na kolik přišlo Tvůj snoubenec, můj milenec.

Pátý animák Rio zklamává zámořskými tržbami, ale zbytek světa výdělky zachránil – průběžných čtyři sta mega k zahození není.

Ve zbytku žebříčku najdete slušně se držící romanci Voda pro slony, rychle padající bizarnost Madea´s Big Happy Family, nízkorozpočtová dramata pro teenagery Prom a Soul Surfer a na samotném chvostu i animovaný propadák Karcoolka 2.

Kompletní přehled tržeb najdete zde.

Příští víkend si od letních pecek odpočineme. Přilítne totiž jen lehce béčková sci-fi Kazatel, ferrellovská nezávislárna Everything Must Go a „appatowovka pro ženy“ s názvem Ženy sobě aka Bridesmaids.