Posledních pár let zuří na poli animáků nekompromisní válka. Žánr nám technicky dospěl, pumpují se do něj plus mínus stejné peníze a často jsme svědky toho, že na vizuální kvalitu už nemá Pixar tzv. patent (Na vlásku nebo Rango vypadají stejně dobře jako to nejlepší od pánů s lampičkami). Zbývá tedy soutěžit v nápadech a péči. Tady Pixarům značně šlape na paty Dreamworks, které dávno odrostlo shrekovským lapáliím a i když se pořád ještě dost drží komedií a rodinných podtextů, např. loňské Jak vycvičit draka dalo třetímu Toy Story (a to byla "malá domů") pořádně zabrat, co se týče diváckých sympatií. Lepší se konkurence nebo Pixar po patnácti letech u válu měkne? Odpověď do jisté míry dává i tohle video s Johnem Lasseterem, který se nás pár týdnů před premiérou snaží přesvědčit, že studio nedělá tenhle sequel pro peníze. Činí tak značně neobratným způsobem, před výkladní skříní s merchandisingem, který udělal z průměrně vydělávajícího animáku dojnou krávu na mnoho let dopředu. Jen pro představu - Auta stála 120 milionů a celosvětově vydělala 460 milionů. Hračky s jejich tématikou vydělaly během pěti měsíců od premiéry přes miliardu dolarů. A prodávají se velmi čile dodnes.

Lasseter ve videu vysvětluje, že když po premiéře Aut jezdil po světě (=propagoval film), nadchlo ho prostředí v zemích jako je Japonsko nebo Velká Británie a říkal si, co by tady asi hrdinové filmu dělali (=jak bychom mohli vytřískat peníze z místních). Už tehdy mu došlo, že musí natočit sequel (=vydělat další miliardu). Dál vysvětluje, že měl nápad do jedničky, ale ten se nevešel, což je další důvod, proč natočit pokračování (v méně úspěšných studiích tomu říkají "vystřižené scény", Johne). A pak, když se Lasseter rozmluví o ději, vám to konečně dojde. Tenhle film je jenom pro děti. S velkým důrazem na jenom a na pět let a míň. Tady si už prostě neškrtneme. Všimněte si, jak moc se v ukázkách cpe dopředu buranské autíčko Larryho the Cable Guye. Burák měl své nezaměnitelné místo ve Lhotě, kam Blesk McQueen nešťastnou náhodou zabloudil. Cpát ho v pokračování div ne do hlavní role je školácká chyba vynucená účetními. Zatímco dospělí Buráka (a Cable Guye) svým způsobem nenávidí, protože jim připomíná to nejhorší v nich (a celosvětově podporuje ono pomýlené buranské klišé), děti toho zubatého primitiva samozřejmě milují - záchodový a slapstickový humor je zaručen, komplet s přízvukem, který vám prohrne ušní maz. 

V tomhle videu je s každou přibývající vteřinou jasné, že Lasseter mluví s dětmi, nikoliv s divákem jako obecnou veličinou. Jeho dikce v závěru připomíná parodie z Funny or Die, ale já mám pocit, že nám spíš zmrzne úsměv na rtech. Ostatně způsob, jakým je v závěru klipu přilepena informace o nových hračkách mluví za vše. A stačí se podívat na připravované pixarovky a co nenajdeme - další sequel. Příšerky s.r.o. číslo dvě dostaly přednost před tajemným projektem newt. Bude to takhle i do budoucna? Ne že by v tomhle ostatní producenti animáků byli svatí, ale... Pixar se od nich už nikterak neodlišuje. Bůh sešel mezi lidi a zamíchal se do davu. Měli bychom si na to začít zvykat.