Jeden by skoro řekl, že to škudlilství Marvel Studios svědčí. Zatímco u Warnerů jdou v případě Green Lanterna po řemelsné jistotě (Martin Campbell), Marvel statečně sahá po režisérech, kteří si chtějí žánr "zkusit" nebo jim primárně nejde o peníze. Možná je to jen souhra náhod - mají šťastnou ruku a když se to vezme kolem dokola, těch spolehlivých žánrových fachmanů stejně rok od roku ubývá (stačí se podívat na únavu materiálu u bratrů Scottových), takže by byl hřích neshánět nové. Ale svěřit stopadesátimilionový blockbuster Kennethu Branaghovi? Les zdvižených obočí dokazoval, že Marvel vstoupil do míst, kde číhají divácká tabu.

Předem bych rád zmínil, že předmětem dnešního skalpelu je nedopečený pacient - pětiminutová ukázka, která Marvelům utekla zpod pokličky jaksi neplánovaně. Nejde ani tak o nehotové triky, až na jednoho přerostlého robota se tu stejně zatím blesky nemetají, jako spíš o hala bala naházené záběry, které mají ohromit a dokázat, že Branagh svou roli zvládne. Narativní funkci ovšem trailer neplní a nedochází tak k žádnému vnitřnímu pnutí. Vzhledem k tomu, jak si Marvel na marketingu zakládá, by bylo nefér z materiálu usuzovat cokoliv o dramatických kvalitách díla. Pár poznámek jsme si ale přesto udělali. Ještě před samotným rozborem je ale třeba se vrátit úplně na začátek, do roku 1990.

Tehdy se o Thora, mimozemšťana z Asgardu, co vypadá jako viking, chová se jako viking a má tááááákovouhle sílu, začal zajímat Sam Raimi. Bylo to v době, kdy stříbrným plátnum vládnul Burtonův Batman a Raimi slavil menší úspěchy se svou vlastní comicsovou adaptací - Darkmanem. Zatímco u Universalu měli pro jeho hororového superhrdinu pochopení, zvlášť když skládal poklonu jejich monster filmům z třicátých let, komplikovaný svět Thora, v němž se mísila mimozemská magie s nechápavými pohledy pozemšťanů, zástupci 20th Century Fox vyprovodili ze dveří po přečtení několika stran scénáře. Marvel to pak zkusil ještě v roce 2000 po premiéře prvních X-Menů, protože to a) vypadalo, že comicsy konečně začnou v kinech bodovat, b) Tyler Mane (Sabretooth) by se na norského boha hromu docela hodil. I z relativně skromných plánů na televizní film či seriál ale nakonec sešlo a blonďatý drsoň se stal pověstnou horkou bramborou. Marvel ho neúspěšně nabízel Sony a Paramountům, ale fantasy podtextu se všichni báli jako čert kříže. Po premiéře Iron Mana a jeho kolosálních tržbách už naštěstí bylo jasné, že zelenou dostanou i další postavy a v Avengers logicky Thor nesměl chybět, i když bylo předem jasné, že jeho uvedení na scénu nebude nejsnažší.

Abyste to chápali. Thor je potomkem bohů z Asgardu a umí věci, ze kterých občas dostává Zeměkoule migrénu. Stan Lee ho vymyslel až po Hulkovi a protože nevěděl, čím tu zelenou opici trumfnout (čím víc se Hulk naštve, tím je silnější, což z něj dělá nejsilnějšího pozemského superhrdinu), prostě si řekl, že silnější může být už jenom bůh. Nebo jeho syn. A protože jsou synové většinou neposlušní a protiví se svým otcům, vykáže Thorův otec Odin svého potomka do sluneční soustavy, aby se tu naučil slušnému chování. Prostě takový internát, co má člověka dostat do latě. Potud se film celkem drží prapůvodní dějové linie, tak jak ji Stan Lee načrtl v šedesátých letech, stříbrném věku amerického comicsu, kdy hrdinové už nebyli tak černobílí jako dřív (Superman, Batman), ale ještě pořád nehláškovali jako o pár dekád později (Spider-Man, X-Men). Už samotný božský původ dělá z Thora kapku asociální osobnost - o čem by si tak s běžným lidským potěrem povídal? Jenže vykulený polobůh, co je na Zemi omylem je stejně spíš naštvaný a hledá jak co nejrychleji zmizet. V kombinaci s dušínovsky otravným Kapitánem Amerikou (nezapomeňte, že ho po šedesáti letech probudí z kryospánku, to bude vyžadovat chvilku rozkoukávání), sarkastickým Starkem, ukecaným Hawkeyem a nevyzpytatelným Hulkem to bude pořádně řízný koktejl charakterů. Obsazení Chrise Hemswortha (Dokonalý únik, Star Trek) bylo trefou do černého. Mnozí netušili, co se mu to boulí pod tričkem, ale vedle zvířecích svalů je schopný dát dohromady i smysluplnou větu. Při vší úctě k Tyleru Manovi, jsme tu svědky určité evoluce.

To je mimochodem tajný marvelácký trumf. Zatímco výběr režiséra většinou vzbuzuje rozpaky, při castingu herců to skoro vypadá, že studio naslouchá fanouškům. Robert Downey Jr. byl statečným gestem, které beze zbytku vyšlo (a spokojené jsou, myslím si, obě strany), Chris Evans má sympatie diváků předem zajištěné a Hemsworthovi stačilo sundat tričko, aby zlí jazykové odešli na kafe. I Jeremy Renner jako Hawkeye se zdá být logickou volbou, Kdo viděl Smrt čeká všude, určitě si ho umí představit jako ledově klidného snipera s lukem a šípem. Jen ten Hulk nám trochu hapruje - Edward Norton si tak trochu spletl žánr a Mark Ruffalo je snad až příliš okatě obsazen proti svému typu. Víme, že Dr. Banner má být lidumil, ale bude to fungovat? Otázka a odpověď do jiného Skalpelu, ale mám pocit, že Marvel dokáže prodat i tuhle kombinaci, zvlášť v týmovém balení á la Expendables.

Ale zpátky k Thorovi. Největší otisk na scénáři filmové verze zanechal Mark Protosevich (Cela, Já, legenda), který už před lety napsal první verzi, v níž Thor používá všechny své schopnosti naplno s volume doprava. Marvel si spočítal, že takový film by stál minimálně 300 milionů dolarů, a tak ho v roce 2007 nechali přepsat. Kolo osudu se nicméně ještě několikrát otočilo a Protosevich se k projektu vrátil ve chvíli, kdy se režie ujal Kenneth Branagh. To vysvětluje i klíčovou úlohu Asgardu a konfrontaci víry a vědy, která je spolehlivým katalyzátorem nejedné dobrodružné zápletky.

Děj je tedy mixem osvědčených hollywoodských klišé a původního comicsového materiálu, jenž zase na oplátku vykrádá legendy a báje - od antických přes norské až po anglosaské. Asgardi (to nejsou ty potvory z Hvězdné brány) žijí v klidu a míru na své planetě, která samozřejmě vypadá úplně jinak než naše - všechno je honosné a přepálené, což znamená, že film bude mít nádhernou výpravu. Zároveň všechna ta kurdlinkovatost vypadá dost nepřirozeně, tak trochu jako Snyderova Třístovka. Branagh sám přiznává, že opulentnost Asgardu je záměrná, aby vznikl kontrast mezi naším a jejich světem, ale vysvětlujte to hercům, kteří na sobě mají brnění z několika vrstev alobalu a na hlavě helmu, kterou byste museli při průjezdu letenským tunelem sundat, abyste nedrhli o klenbu. Mír Asgardu vybojoval mocnou rukou Odin, Thorův otec. Kromě blonďatého geroje má i nevlastního syna Lokiho, který je vychrtlý, zákeřný, no prostě ukázkový padouch, co vám vrazí kudlu do zad, jakmile hodný synátor vytáhne paty z domu. Odin ovšem Thora, z výše uvedených důvodů, vyhodil sám, takže si trochu koledoval. A tak zatímco má Thor zaracha na Zemi, na planetě Asgardů si Loki vesele buduje diktaturu. Kdo ví, jak je to dál?

Thor bude klasickým "origin" příběhem o tom jak důvěřivý a horlivý asgardský Honza ke štěstí přišel, uvědomil si svůj potenciál a zachránil království - ideálně s drobnou pomocí někoho z nových přátel (můžeme hádat, jestli to bude Tony Stark nebo třeba Kapitán Amerika). Nesmíme samozřejmě zapomenout na trochu romantiky, proto je tu vědátorka Jane (Natalie Portman), která je tak trochu jako Scullyová. Nevěří na kouzla, dokud jí Thor neukáže... svoje kladivo. Velké, tvrdé, zářící... to funguje na každou. Vytažení kladiva z šutru je mimochodem klasická artušovina, ale happyend tohoto filmu bude jen dočasný, což naznačuje obsazení Toma Hiddlestona (Loki) v týmových Avengers.

A co vlastně Thor se svým kladivem umí? Je toho snad až příliš, takže lze chápat, proč většinu filmu zůstanou odloučeni. V jedné z comicsových linií dokonce Thor trpí po pádu na Zem amnézií, než se mu vzpomínky vrátí (a kladivo ho začne neviditelnou silou přitahovat). Pak ale začnou lítat blesky, protože Thor je pokrevním synem vládce Asgardu. To znamená, že umí létat, ovládat počasí, metat kladiva (a jiné těžké objekty, třeba kusy galaxií nebo zemské pevniny), cestovat napříč dimenzemi a prorážet silová pole nepřátel jednou ranou pěstí. Také vlastní opasek, jež jeho sílu zdvojnásobuje a umí si přivodit berserk, během něhož je na krátkou chvíli desetkrát silnější. Už jste si to spočítali? Je to prostě borec a zmlátí vás i bez kladiva, což je z ukázky dost patrné. Ani jeho bratr Loki však není žádné ořezávátko. V duchu hesla "ty máš svaly, já mám čáry" disponuje vyšší inteligencí, ovládá černou magii a je mistr iluzí a podvodů (umí se proměnit v kohokoliv). Citace z Mrazíka mimochodem není náhodná - Loki jednou oživil celý les, který se na Thora vrhnul. Jenže asgardská fyzička se deseti hektarů borovic nelekne. Thor dokáže bojovat několik měsíců, aniž by musel jíst nebo spát. Lokiho schopnost oblbnout pozemšťany a namluvit jim, že Thor je zlá masožravá kedlubna, z něj ovšem dělá zajímavého soupeře. Budou ale tyhle kontrasty fungovat stejně dobře ve filmu jako na papíře?

Marvel si zjevně uvědomuje, že s Thorem vstupuje na tenký led. U Iron Mana už dvakrát odsunul do pozadí arcizáporáka Mandarina, protože by to znamenalo konfrontovat Tonyho hi-tech svět s prastarou magií. Studio se oprávněně bojí, že kontrast mající kořeny v šedesátých letech, je pro dnešní publikum příliš naivní a plytký. A navíc si dělá zálusk na čínský trh. U Thora se ale magii a budování nepozemského světa nevyhne. Zatímco u Kapitána Ameriky se všichni bojí přebujelého vlastenectví, Thor se musí pokusit "prodat" boha s všemocným kladivem. Možná proto je konflikt vědy a víry v celém ději tak silně adresován, možná proto Branagh na planetě Asgardů vyrábí vikingské pyramidy, majestátné interiéry a nechává Anthonyho Hopkinse (Odin) hamletovsky deklamovat v obřích síních plných slunce. Tenhle film zkrátka MUSÍ vypadat jinak. Kapku divně a nepřizpůsobivě, aby se po Thorově příchodu na naší planetu nezapomnělo, že je odjinud a proto občas vyšiluje nebo bručí, když někdo jedná v rozporu s etickým kodexem bojovníka.

Z uniklých záběrů je zatím jasné, že o technickou stránku se bát nemusíme. Marvel na výrobu filmů dohlíží možná ještě úzkostlivěji než Warneři na Pottera, takže Kenneth Branagh má záchytnou síť (už mnohokrát ovšem dokázal, že vizuál má v malíčku), ačkoliv triky dělá Digital Domain a francouzská BUF (Splice, Knowing, Solomon Kane). To je ok, pokud se nebudou pokoušet o víc než světélkující objekty a falešné blesky. Ten "robot" z ukázky, obšlehnutý z Den, kdy se Země zastavila, ovšem zatím vzbuzuje spíše rozpaky, stejně jako příliš umělé oblety asgardích mrakodrapů. Trochu skřípe i chronologie uvolňování fotek z filmu do oběhu. Nejdřív měli ukázat civilního a hlavně namakaného Hemswortha, jak tahá kladivo z šutru, pak až sešněrované, vymydlené a podivné existence z Asgardu, z jejichž brnění by se dalo jíst.

Studiu trochu hraje do karet, že i Green Lantern vypadá "ujetě" (velkej zelenej chlápek s kouzelným prstenem z Arabely), ale zároveň je třeba si uvědomit, že úvodní comicsový boom je dávno pryč a divák si mnohem víc vybírá. Příkladem budiž Hulk, jehož kampaň nebyla příliš zvládnutá a navíc s sebou nesl stigma jedné "neúspěšné" adaptace. Ani pověst comicsového bestselleru tak nestačila a v kinech snímek propadl. Thor je jedním z marveláckých frontmanů, ale s pověstí a prodejními čísly Hulka se nemůže srovnávat. I proto lze věštit, že nás čeká stejně mohutné PR jako u prvního Iron Mana. Thora a Kapitána Ameriku nicméně dělí sotva tři měsíce (Thor jde do amerických kin začátkem května, Kapitán Amerika v druhé půli července), takže se asi budou snažit udržet v diváckém povědomí "navzájem". Jeden z nich bude mít větší štěstí, ale ačkoliv mám pocit, že genetické čachry machry a válečné kulisy jsou stravitelnější, takhle předem bych na vítěze nesázel. Nezapomínejte, že oba mají na hlavě helmu s křidélky.


P.S. Oba také do kin nakráčí v konvertovaném 3D, což jsou rozhodně body dolů, protože to bude znamenat spoustu kladiv a štítů vrhaných naslepo do publika. Taky už jste na to alergičtí?