O tom, že je léto nějaké slabší se píše každý rok, ale co když je to tentokrát pravda? I americké noviny začínají řešit, že jsou ty filmy letos nějaké "řídké", ale ještě víc než o recenze se analýzy zajímají o tržby, resp. zisky. Po těch se totiž zaprášilo způsobem, který rozklepal plechy všech limuzín v hollywoodských garážích. Většina letních blockbusterů nespoléhala na bonus v podobě 3D, sezóna se naopak nese v duchu ohlížení... a někoho z toho bude setsakramentsky bolet za krkem.

Abychom si to ještě před lavinou čísel ujasnili. Všichni vědí, jak to funguje, že? Půlka tržeb zůstává v kinech a rozpočty jsou zbaveny položky za marketing, které může dosahovat třetiny až poloviny nákladů na výrobu. Nebudeme to příliš komplikovat, takže v našem přehledu počítáme film za výdělečný, když se významně (o pár desítek milionů) přehoupne přes dvojnásobek svého rozpočtu. Podle téhle matematiky, a při započtení šancí filmů, které teprve budou mít premiéru (především Salt s Angelinou Jolie a Dinner for Schmucks s Carrelem NEBO The Other Guys s Ferrellem a Wahlbergem) tu máme 8 plus dva potenciální výdělečné blockbustery, počítaje v to i jarní Souboj Titánů, ze kterého neamerické tržby udělaly trhák s cifrou kolem půl miliardy dolarů tržeb. Úspěch Titánů se v letní sezóně povedlo zopakovat jen Iron Manovi 2, Stmívání a třetímu Toy Story. Od všech ostatních pecek (čistokrevných 100+ milionových blockbusterů) se čekalo trochu víc.

Výdělečné blockbustery letošní sezóny

1. Toy Story 3 (3D) 576 milionů (rozpočet 200 milionů)
2. Iron Man 2 614 milionů (rozpočet 200 milionů)
3. Souboj Titánů 491 milionů (rozpočet 125 milionů)
4. Stmívání: Zatmění 474 milionů (rozpočet 68 milionů)
5. Shrek 4 (3D) 457 milionů (rozpočet 165 milionů)
6. Sex ve městě 2 280 milionů (rozpočet 100 milionů)
7. Karate Kid 211 milionů (rozpočet 40 milionů)
8. Já, padouch (3D) 162 milionů (rozpočet 69 milionů)

Celosvětové tržby K 17.7. 2010


Toy Story 3 je na prvním místě proto, že Iron Mana 2 s velkou pravděpodobností v následujících týdnech předběhne (podobně tomu bude u Stmívání, které přeskočí Titány, zatímco Karate Kid vykope z šesté pozice Carrie a spol.). Tržby většiny filmů z žebříčku zkrátka ještě porostou, ale už teď je možné odhadnout, jak dobře si letošní sklizeň vede oproti předchozím sezónám.

Není to srovnání nikterak uspokojivé. V posledních třech letech se počet hitů vždy spolehlivě přehoupnul přes deset, přičemž úrovně těch nejvýdělečnějších má letos šanci dosáhnout jen Toy Story 3. V roce 2007 léto vyprodukovalo jedenáct pecek, přičemž dvě šly přes 900 milionů celosvětově (třetí Piráti, pátý Potter), jedné to uteklo o fous (Spidey 3 měl 890 milionů) a pak tu máme dvě sedmistovky (Shrek 3 - 798, Transformers - 709 milionů) a Ratatouille (623) a Já, legenda (585).

Léto 2007 je ovšem co se týče celosvětových tržeb velmi nadprůměrné. Sezóny 2008 a 2009 vyprodukovaly sice ještě víc výdělečných filmů, ale nad půl miliardovou hranici už se lezlo jen příležitostně. 2008 - Temný rytíř (miliarda), Indy 4 (786), Kung-fu Panda (631), Hancock (624), Mamma Mia (609), Iron Man (585) a VALL-I (585). To je sedm filmů, přičemž v roce 2009 už byly jen čtyři (Transformers 2, Potter 6, Vzhůru do oblak, Doba ledová 3), spolu s Anděly a démony, kteří zůstali těsne pod hranicí (485 milionů). Letos jsou karty rozdány velmi podobně - depresivní reporty mají kořeny zejména v řádově nižších absolutních tržbách (2008 - 5 filmů nad 600 milionů, 2009 - 4 filmy nad 600 milionů, 2010 - 2 filmy nad 600 milionů), ale především větším počtu propadáků.

Kdo vyfasoval Černého Petra?

Pojďme se v rychlosti mrknout, jak si letos velká studia rozvrhla své tentpole projekty - blockbustery, ze kterých něco musí kápnout a menší projekty, ze kterých by něco kápnout mohlo. V přehledu nenajdete Summit a jejich Stmívání, protože to je kapitola sama pro sebe:

Warner Bros: Souboj Titánů, Sex ve městě 2, Počátek

Paramount: Iron Man 2, Shrek 4, Vládce větru

Universal: Robin Hood, Já, padouch

Disney: Princ z Persie, Čarodějův učeň, Toy Story 3

Fox: A-Team, Zatím živí, zatím spolu, Predátoři

Sony: Karate Kid, Machři, Salt


Nemít Paramount nejhůř recenzovaný film sezóny (Vládce větru), mohli bychom ho vyhlásit za klikaře. Nemít Disney jako vždy veleúspěšný Pixar, asi by skákal Jerrymu Bruckheimerovi po hlavě s o poznání větším vztekem (i tak se dá očekávat, že Jerry teď nebude moci pár let točit, co se mu zrovna zachce). Největším klikařem jsou tak Warneři se Sony - oba mají po jednom ne úplně očekávaném hitu (Titáni/Karate Kid), jednom solidním výsledku (Sex 2/Machři) a jednom filmu, který si na sebe pravděpodobně jakž takž vydělá (Počátek/Salt). Nejkratší slámku si ovšem vytáhnli Foxové, kteří to s tím ohlížením jednoduše přehnali. Sice úsporní jako vždy (jejich velká áčka stojí vždy o třetinu méně než studiová konkurence - tentokrát něco kolem 110-120 milionů), ale bohužel i průšvihoví. V A-Teamu je zradila seriálová licence, v Zatím spolu, zatím živí zase spoléhání na hvězdné obsazení. Obojí retro, které sice konkurenčnímu Karate Kid vyšlo, ale to hlavně proto, že se tvářil jako ideální rodinný film, jehož pradědečka si shodou okolností pár lidí pamatuje. To byla chytrá taktika.

V případě Predátorů naštěstí Foxové už měli trochu pokory a dali je Rodriguezovi jen pod podmínkou, že je zprodukuje za podobné peníze, jaké se obyčejně strkají do romantických komedií. Účetně to celkem vyšlo - i když Predátoři nebudou kdovíjaká hitovka, vydělají si na sebe bez problémů.

Štěstí v neštěstí potkalo Ridleyho Scotta a Bruckheimera v Evropě. Předražený Robin Hood v Evropě alespoň trochu snížil manko (pořád je ale sto milionů v červených číslech) a stejně nečekaně se mimo USA zajímalo publikum o Prince z Persie (trojnásobné tržby oproti Americe, ale pořád 75 milionů v mínusu). Je to zajímavý trend - filmům pro chlapy (pokud k tomu přičteme i Souboj Titánů) na domácím hřišti pšenka nekvete, ale Evropa jim evidentně fandí. Bohužel ne dost, takže můžeme v tomhle subžánru očekávat jisté ochlazení. Bruckheimer navíc hodně utrácel i na Čarodějově učni, který svých 150 milionů rozpočtu nevydře z kin, ani kdyby se na hlavu stavěl. Vypadá totiž spíš jako Jumper než konkurence Harryho Pottera... inu, na tenhle průšvih Jerrymu žádné kouzlo nepomůže. Že by to znamenalo návrat k osvědčeným látkám? Ale jakým? Třetí Mizerové to nebudou, protože už dvojka vydělala tak-tak a testosteronové akčňáky zjevně v kurzu nejsou. Disney mezitím bude muset řešit jiný oříšek - Prince a Učeň zklamaly, takže nebude z čeho vyrábět nové atrakce do Disneylandů (Toy Story a Piráti už tam okupují dost místa)... tomu se říká průšvih na druhou.

Nadčasové žánry

Sázky na jistotu tvoří páteř hollywoodského systému. Za každou vysychající sérii se musí najít náhrada, co chcípne, to se musí zrestartovat. Stmívání přišlo filmovému průmyslu vhod, ale jeho akcelerovaná distribuce způsobí, že dofinišuje zhruba stejně jako filmové potterovky, po kterých zůstane velká díra. Bruckheimerovi se nepovedlo navázat na Piráty z Karibiku, ale "naštěstí" jsou tu Transformers. Nějaké ty dolary se povede vymáčknout z animáků, komiksy s pokrytím nákladů nemají problémy, a pak jsou tu série, po kterých se dá sáhnout až přijdou horší časy (Star Trek, Noc v muzeu). Vakuum nám vzniklo jen u špiónských filmů (Bond odpočívá, Bourne jakbysmet) a hrozí tu výpadek knižních fantasy, ale Potter to ještě chvíli vydrží a do té doby přijde něco nového. Musí.

Mezi trvalky, u kterých se o zásoby nikdo nemusí strachovat, patří filmy Adama Sandlera, které se vždycky nějak protlučou (Machrům to možná půjde ještě snáz, než bývalo poslední dobou u Sandlera zvykem) a obvyklé dávky letních romantik. Letos sice nejsou zárukou několikanásobných zisků (Na tuhle nemám, Stalo se v římě nebo Dopisy Julii i přes titěrné dvacetimilionové rozpočty vydělají jen pár babek), a i při kombinaci osvědčených jmen vám hrozí, že přijdete na buben - pokud začnete pravidla žánru přepisovat akčnější zápletkou (Vrahouni stáli neuvěřitelných 75 milionů a celosvětově mají sotva 73!), ale i napřesrok můžete očekávat spoustu dalších pokustonů. Přijdou jen nové kombinace starých známých (Katherine Heigl, tentokrát ovšem s Joshem Duhamelem v Life As We Know It), co dostanou o milion míň na honoráři. A zase to vydělá. Alespoň trochu. Když se tyhle drobné zisky sečtou, stačí to menším produkčním dílnám na živobytí. Nebo na dotování blockbusterů, co nezabodovaly.

Systém přeplacených hvězd končí

V momentě, kdy hvězdy přestaly být placené předem, už slavnému systému odtikávaly poslední minuty. Dneska už je pět minut po dvanácté a o velký tučný šek si mohou říct jen Will Smith (proto taky ohlásil hafo sequelů, než začne jeho syn Jaden vydělávat víc než on, musí nějak uživit rodinu) a Johnny Depp. U něj to však platí jen pro čtvrté Piráty, kteří by bez jeho účasti vůbec nešli do produkce. A nikdo taky nepochybuje, že Deppovo jméno je buď prodá nebo neprodá. Uvidíme napřesrok. Všechno ostatní, milé děti, jsou slavní, leč relativně chudí herci. Robert Downey Jr. je možná za největšího bouráka napříč diváckým spektrem, ale jeho honoráře - částečně kvůli marveláckému škrtovství - jsou relativně skromné. A když nedostane hodně u Marvelu, nemůže si říct o víc jinde. To bude ostatně platit o všech hvězdách, které comicsové obludárium vyprodukuje.

Veteráni, zvyklí na dvacetimilionové šeky, už jsou také minulostí. Královny romantických komedií se horko těžko vydrápaly k patnácti milionům, ale po letošní sezóně budou muset z požadavků ustupovat. Tom Cruise si za Zatím spolu, zatím živí řekl jen jedenáct milionů, a teď Paramount přemýšlí, jak mu ukrojit roli (a tím pádem i honorář) u čtvrté Mission: Impossible. Produkce nových hvězd v necomicsových filmech vázne... Megan Fox je sexy, ale sólovku neutáhne, Shia LaBeouf propásnul svou šanci na výsluní a pravděpodobně dostane větší honorář jen za třetí Transformery. Jedinou šancí, jak si zajistit slušný příjem je účast v nějaké týmovce, ať už je to Potter, Stmívání nebo noví X-Meni. Jenom musíte být při vyjednávání o honoráři opatrní, jinak vás bez mrknutí oka vymění. Tyhle dolarové žně ale budou mít pro všechny teenagery ve zmíněných sériích jen dočasné trvání - v jejich dalším angažmá už jim nikdo nadržovat nebude. Tím spíš, že filmy nebudou stát na jejich jménech.

Setrvačnost pracuje

Co z toho všeho vyplývá? Že nejpozději za dva roky uvidíme Karate Kid 2, další sandlerovku, Souboj Titánů 2 a možná další Predátory (kino nebo video). Snaha o pokračování bude určitě i u Já, padouch, Pixar bude odolávat tlaku na další Toy Story a možná se s nižším rozpočtem bude hrát i o další Sex ve městě... dokud holkám drží make-up (podle mě už nedrží). Na tohle ale nemusí být nikdo věštec... to je pouze logická snaha o podojení toho, co ještě zůstalo na pastvě. Všechna tahle rozhodnutí už buď padla nebo brzy padnou... léto 2011 už je nicméně ve výrobě a zatím to vypadá na podstatně klidnější scénář - studia totiž sází na to, co už jednou na plátnech fungovalo. Proto se vrací Transformers, Piráti z Karibiku, X-Meni, ale i Vřískot, Pařba ve Vegas nebo Rychle a zběsile. Pixar už podruhé sází na sequel (jestli to není znamení sázek na jistotu, tak už nevím), snaha o rychlé dolary je patrná i ze Tří mušketýrů, Věci a pokusu o další Planetu opic. Kdo říkal po té Burtonově, že k tomuhle tématu už se Hollywood nikdy nevrátí? Nikdy vydrželo přesně devět let. To je na Hollywood slušná "věčnost". O nesmrtelnosti vychladlých sérii ostatně svědčí i Spy Kids 4. Oživit je po tom, co Rodriguez předvedl s Prcky? Weinsteini musí hodně doufat. Hlavně v to, že Rodriguezovy děti už trochu vyrostly a sepíšou konečně rozumný scénář.


Co osobně považuji za jeden z velkých průšvihů letní sezóny a její jarní předehry, to je jednohlasná kapitulace geekovských a brakových projektů jako Kick-Ass nebo The Losers, jež bude pravděpodobně pokračovat se Scottem Pilgrimem a Chmatáky (Postradatelné nepočítám, protože to je film mimo všechny kategorie, ke kterému dochází maximálně jednou za deset let). Ani jedna z těch nízkorozpočtových sázek se neproměnila v čiré zlato, což znovu oddálí vznik šedé zóny, v níž by mohly za 50-60 milionů vznikat dobré žánrové filmy. Publikum bohužel po takovém typu béček nijak nevolá, takže budeme zas a znovu odkázáni na zbloudilé střely. Doufejme, že březnový Sucker Punch Zacka Snydera k nim bude patřit. Žánrovou sezónu je třeba natahovat všemi směry, protože po Počátku nás čeká rychlý konec. V podstatě až do Pottera máme s blockbustery utrum a z roztomile pokleslých věcí nás čeká už jen Piraňa... pak dloooooouho nic, a pak snad Unstoppable od Tonyho Scotta. Na něj a Denzela by si člověk ale taky už skoro nevsadil. Nebo ano? Na co se vlastně těšíte vy?

p.s. Mimochodem právě onen fan trailer, který nabádá Američany k tomu, aby se vykašlali na Julii Roberts a její nový film Eat, Pray, Love, a šli raději fandit ostrým Postradatelným hochům, upozorňuje na učebnicový střet starého (80s borci chytají druhý... nebo třetí dech) a nového (adaptace lifestylové knihy pro přesně cílené ženské publikum). Jak nespočetněkrát říkal Don LaFontaine: Tentokrát je to osobní.