První Shrek se jednoznačně počítá mezi nejdůležitější filmy uplynulé dekády. Byl originálním zjevením, které si s postmoderní nadsázkou dělalo šoufky z pohádek a díky vyvážené porci ironie, vtipu a parodické trefnosti se stalo okamžitou klasikou. Megaúspěch namlsal tvůrce i studio a začala tradiční hollywoodská hra ve stylu „hit několikrát povaříme, až nám zůstanou jen suché zbytky“.

Nastala systematická destrukce úspěšné značky. Druhý díl byl alespoň řemeslně brilantní, proto diváky nepohoršil, přestože naservíroval výrazně menší porci skutečně famózních fórů. Jenže pak zaútočila sterilní Shrekoleda a zoufale nudný Shrek Třetí a nálada globálního publika se razantně obrátila – z milovaného zeleného zlobra, který kopal pohádky do zadku, se stal nenáviděný tlustý uřvanec, jehož by soudný člověk nejradši úředně vymazal z kinematografie… kdyby samozřejmě neexistovaly ještě několikanásobně otravnější postavy ukecaného Oslíka, okoukaného Kocoura v botách, odporné Fionny a malých prdících zlobříků.

Shrek se změnil v animovaný ekvivalent hororové série SAW. Otvírací víkendy nových dílů SAW bývají čím dál tím mohutnější, celkové výnosy ale klesají a hlavně padá divácká spokojenost. SAW takhle přežilo už šest dílů. Shrek to balí u čtyřky! Tvůrci čtvrtého Shreka sice tušili, že o jejich miláčka opadá zájem, a tak vyrukovali do médií se zprávou, že tenhle díl je zaručeně poslední a přidali k názvu podtitul Zvonec a konec (v originále se původní Forever After měnilo v „definitivnější“ The Final Chapter). K tomu přihodili 3D, tak aby se ještě jednou povedl stomilionový otvírák. Jenže pozor! I nenáročný rodinný divák, vyhledávající libovolné barevné povyražení, za mořem zbystřil a čtvrtý Shrek se uvedl jen velmi „slabými“ sedmdesáti miliony. A kdo ví, kde by byl, pokud by nekasíroval vyšší 3D vstupné…

Zrekapitulujme si to: První Shrek stál 60 milionů a vydělal jich jen v Americe 260, dvojka přišla DreamWorks na 150 melounů, ovšem utržila 440, trojka stála ještě o deset víc, ale tržby už jí spadly na 320 mega (přičemž oba sequely odstartovaly z více než sto milionů za první víkend). Shrek: Zvonec a konec se teď ještě víc přiblížil dvousetmilionovým nákladům, přitom však horko těžko utrží v Americe stejnou sumu. Propad o sto milionů dolů je jasný! I kdyby tvůrci neoznámili Shrekův konec, těžko by se hledala motivace ke vzniku pátého dílu. Je sice jasné, že poslední „zelený“ film pomůže zaplatit zbytek světa a že se film bude znovu skvěle prodávat v hračkářstvích a sámoškách na DVD a Blu-rayích, série je ovšem natolik vyšeptalá, že je nesmyslné ji ještě udržovat při životě (docela by mě zajímal průzkum veřejného mínění o oblíbenosti Shreka). Na příští Vánoce studio nicméně ohlásilo ještě spin-off Kocoura v botách – uvidíme, jestli jeho vznik nějak ovlivní tápání Shreka 4.

Zlobří zklamání, podtržené další dávkou průměrných recenzí, mě nutí vlastně jen zopakovat úvodní konstatování z minulého reportu – letošní léto se nese ve znamení komerční nejistoty, přičemž vyvařené série a značky neposkytují a ani neslibují kompenzaci po stránce kvalitativní. Člověk by až přestal věřit ve formát letního popcornového blockbusteru – a Sex ve městě 2 nebo Toy Story 3 nám v příštích týdnech spraví náladu jen těžko (pravda, Toy Story aspoň vydělá balík). Nominálně jsou otvíráky největších projektů vyšší než třeba loni touto dobou, jenže jejich výdrž je slabá a z kin je nevystrnadí červencové megaudálosti z ranku Transformers 2 nebo šestého Harryho Pottera. Letos se čeká jen na Twilight, Inception a nějaký zázrak.

Kdovíjakými držáky nebudou ani dva blockbustery s dvousetmilionovými náklady umístěné na druhém a třetím místě. Iron Man 2 i Robin Hood totiž ztratili na tržbách shodně 48%. Železňák si díky dalším 26 melounům došel pro čtvrtmiliardu z Ameriky (celosvětově Marvel už přepočítává 506 milionů!), Robin Hood je na tom výrazně hůř: 18 mega ho posunulo teprve na 66 milionů. Naštěstí pro Ridleyho Scotta a chytráky ze studia Universal háže záchranný kruh zbytek světa: Na neamerických trzích totiž zbojník ze sherwoodského lesa utržil už 125 milionů.

Za nevýraznými romantickými výplňovkami na čtvrtém a pátém fleku – tedy za „mladistvými“ Dopisy pro Julii a za „černošskou“ komedií Just Wright – se nicméně studio Universal musí potýkat s dalším průšvihem. A ten už nikdo nevyžehlí. Třeskutá variace na MacGyvera, kterého pod názvem MacGruber zparodovali komici ze Saturday Night Live, je absolutním propadákem. Tvůrci sice s nadsázkou machrovali, že si o otvíracím víkendu podají i Shreka – to aby se o nich psalo – ale úvodní čtyři miliony jim nedovolí myslet ani na to, že se jejich levný desetimilionový projekt vůbec v kinech zaplatí. Humor komiky asi přešel.

Desítku uzavírá Noční rande, nová Noční můra v Elm Street, animák Jak vycvičit draka a naprosto neznámá bollywoodská romance Kites, která z pouhých dvou stovek kin vytáhla skoro milion dolarů.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se očekává hodně vyhrocený souboj chlapecké adaptace Prince z Persie s ryze ženskou dvojkou Sexu ve městě. Vyhraje dýka času nebo koktejl cosmopolitan?