Každé léto je osázené comicsy jako vánoční stromeček čokoládovými sladkostmi, ale letos to bude trochu jiné. Comicsáci už minule trochu couvli před novou sci-fi vlnou a tentokrát budou hrát prim bouchačky a týmová práce. Kdo osmdesátky pamatuje nebo je poctivě nastudoval později, si už za pár týdnů bude moci přiťuknout s několika navrátilci, přičemž i novější celuloidoví borci - třeba i s comicsovými kořeny - se hrdě hlásí k tradici subžánru s výmluvným názvem "Men on the Mission". Právě novotou čpící Losers asi do našich kin nedorazí (což je jednoznačně škoda), ale svatá trojice A-Team, Predators a Expendables přesně zapadá do vymezené škatulky.

Největší ambice má první jmenovaný a není to jen kvůli rozpočtu, který je oproti Predátorům i Expendables trojnásobný. Zatímco Rodriguez sází na trochu vyšeptalou mimozemskou sérii, kterou notně pošramotili videoklipoví snažílci, a Sly bude mít asi rezervy v marketingu, A-Team se profiluje jako těžkotonážní blockbuster a sází na to, že televizní všežravci na vojenskou partu z osmdesátek nezapomněli. Na rozdíl od Charlieho andílků nebo Starskyho a Hutche nemusíme mít z těhle borců komplexy. Úspěšně se zabydleli i v českých televizích, takže veškerá trailerová pomrknutí schopný fanda snadno rozlouskne. Co ale tehdy seriál znamenal pro americké publikum?

Základní zápletka je prostá. Čtyři kamarádi a členové elitního komnanda - plukovník John "Hannibal" Smith, Templeton "Fešák" Peck, H.M. "Magor" Murdock a B.A. (to je zkratka pro Bad Attitude) Baracus - jsou neprávem obviněni a odsouzeni za zločin, který nespáchali. Povede se jim utéct a křižují Spojené státy v sexy černé dodávce. Pokud máte problém a povede se vám je vystopovat, možná přijdou na to, jak vám pomoct. Všechno tohle jste slyšeli každý týden, protože vám to voice-overový hlas boží nacpal během patnácti vteřin do hlavy ještě než začala klasická znělka, ve které se rychle střídaly tváře čtyř výtečníků a výbuchy různých barev a rozměrů. Seriál pocházel z produkce Stephena J. Cannella, který tehdy podobné hity sypal jako na běžícím páse. Většina si byla navzájem podobná, ostatně Cannellův Odpadlík funguje na stejném principu jako sólovka pro Lorenza Lamase (nespravedlivě odsouzený, křižuje USA na motorce, pokud ho najdete... bla bla bla). Jenže zatímco Odpadlík už byl postižen změkčilostí devadesátek, A-Team nabízel politicky nekorektní kombinaci Tuctu špinavců, Sedmi statečných a Mission: Impossible.

Všechno to fungovalo na velmi průhledných základech - čtyři nesourodé charaktery (chytrý velitel Hannibal, playboy a mistr převleků Templeton, šílenec a génius Murdock plus hora svalů Baracus), spousta explozí a násilí, honičky, přestřelky a vojenské kulisy pro všechny dvanáctileté kluky u obrazovek. Seriál se rychle stal velkým hitem a jeho ratingy rostly. Hvězdu nakonec udělal jen z Mr. T. Jeho Baracus měl nejlepší hlášky a díky exotickému vzhledu se dostal na trička, do hračkářství a nakonec i do několika hollywoodských filmů. Dneska Mr. T prodává parní hrnce v teleshoppingu, ale i to je víc, než by si mohli dát ostatní z týmu do životopisu. I proto není překvapivé, že v celovečerním remaku se objeví všichni až na Mr. T. Ten asi právě teď s Horstem Fuchsem vymýšlí novou reklamu na WS nože.

Název A-Team vychází z označení dvanáctičlenných týmů speciálních jednotek americké armády. Jsou to prostě áčka, absolutní jedničky, které čistí ty nejnebezpečnější oblasti. Tým čtyř lidí vycházel z osvědčených modelů, které nastínil již zmíněný seriál Mission: Impossible. Právě tomu se v páté sezóně A-Team začal podobat. Ratingy totiž klesaly a producenti chtěli seriál oživit. Nechali proto hlavní hrdiny konečně zatknout armádou a odsoudit. Pak teprve mohla následovat tajná domluva a od potyček s burany z venkova nebo mocnými korporacemi se Hannibal a spol. dostali do světa velké špionáže. Je paradoxem, že pár měsíců poté, co A-Team vzhledem k ochladlému zájmu diváků zmizel z obrazovek, se vrátila Mission: Impossible.

Solidní sledovanost, které A-Team dosahoval při reprízách a premiérách v zemích bývalého sovětského bloku (to jsme my) vedla Stephena J. Cannella k tomu, aby neustále Hollywoodu podsouval nápad s celovečerákem. K flirtování se seriálovými licencemi se sice továrna na sny odhodlala až koncem devadesátek, ale akční filmy byly na pokraji vymření, a Hollywood si raději vybral čistě špionážní Mission: Impossible, ze které se dala udělat sólovka pro Toma Cruise. Vypadalo to, že dny A-Teamu jsou sečteny, ale scenáristická krize a nečekaný nástup osmdesátkových remaků vyrobily vlnu, která vymetla i ty nejzapadlejší kouty hollywoodských šuplíků. Bezmála sedmdesátiletý Cannell se navíc možná dočká i adaptace své Jump Street 21.

Do A-Teamu jde s mimořádně silným týmem bratří Scottů (Ridley a Tony), takže se nemusí starat o to, kdo bude platit účty. Vlastně je to skoro zázrak, protože jindy šetřílkovský 20th Century Fox zainvestoval do seriálové adaptace mamutích 165 milionů dolarů. Vzhledem k obsazení (Liam Neeson, Bradley Cooper, Quinton "Rampage" Jackson a Sharlto Copley) a režisérovi Carnahanovi máme právo doufat, že ty prachy šly do praktických a počítačových efektů, což je jedině dobře, protože seriálový A-Team proslul velkolepými explozemi a kaskadérskými kousky. Film ho zjevně bude věrně kopírovat nejen v akční rozmáchlosti, ale i co se jednotlivých charakterů týká. Schválně se mrkněte na podobnost herců:

Pokud vám aktualizované "ksichty" připadají trochu ponurejší, berte na vědomí slova scenáristy Michael Brandta: Nový A-Team má být drsnější a temnější ve stylu Batman začíná, Bournova mýtu a Casino Royale. Kolikrát už jsme podobné báchorky slyšeli? Hollywood je posedlý temnotou a syrovostí, Joe Carnahan naštěstí ne. Z upoutávky sálá, že borci z A-Teamu o nadhled nepřišli, stejně jako o nezapomenutelnou znělku (v ukázce zazní celkem třikrát, pokaždé v trochu jiném aranžmá) a kultovní dodávku. Tedy vlastně Dodávku.

Na rozdíl od vytuněné "dodávky z pekla" v Tangovi a Cashovi je dodávka z A-Teamu obyčejná GMC Vandura, stylově natřená načerno (s červeným pruhem a červenými koly), opatřená předním nárazníkem se světlomety a malým spoilerem vzadu. Tyto relativně jednoduché úpravy způsobily nutkavou identifikaci diváků s hrdiny, takže po USA dnes jezdí stovky podobně upravených dodávek. Nepochybujeme o jejich užitečnosti, ale vždycky jsme spíš ujížděli na KITTovi z Knight Ridera. Všimněte si mimochodem zářivého loga GMC vepředu. V seriálu bylo zatmavené, protože to vypadalo lépe. Zlaté časy, kdy si kvůli přísným zásadám product placementu nikdo netrhal vlasy.

Během seriálu tvůrci zničili tucty dodávek, ale před kamerou vždycky GMC působilo nezničitelně. Jak ale trailer naznačuje, film se s dvoustopým kamarádem našeho týmu moc mazlit nebude.

Co novou adaptaci prozatím symbolizuje, kromě sympatické příchylnosti k předloze? Snaha ohromit a trumfnout konkurenci. Ať už jde o surfování po stěnách mrakodrapů, fantastické úniky na poslední chvíli nebo třeba střelbu z tanku, který právě vypadnul z letadla. Člověk nemůže nevzpomenout na podobnou scénu z poslední Brosnanovy bondovky (Dnes neumírej) nebo senzační únik z úvodu Charlieho andílků 2. Právě s nimi má nový A-Team leccos společného. Přístup k původní látce se možná liší (McG si ze strnulého televizního seriálu dělal nepokrytou legraci), ale důraz na vizuální lízátka a popcornovou jízdu je patrný.

Doufejme, že opisování původního vzoru Carnahanovi vydrželo až do závěrečných titulků a nepokusil se cestou o nějakou vlastní iniciativu. Jeho Sejmi eso! je totiž klasickou ukázkou obrovských ambicí, maličkého rozpočtu a snahy sdělit tisíc věcí tisícovce lidí. Výsledkem byl guláš, ve kterém hrál každý sám za sebe (ať už mluvíme o hercích či postavách), drmolíc právě a jen svůj díl nepřehledné a přespříliš komplikované zápletky. Nicméně ačkoliv měl A-Team asi půl tuctu scenáristů (mj. i notorického břídila Skipa Woodse), je na ukázce vidět, že přes všechno střílení a utíkání ani nebude možnost něco řešit nebo si pořádně promluvit, tedy s čestnou výjimkou hlášek "Já jsem B.A. a ty budeš za chvíli v bezvědomí." Sice se pořád ještě trochu bojíme, ale stačí jedna... 

...nebo dvě exploze...

...a svět je hned trochu veselejší. A-Team přichází v době, která je mírně melancholická a hladová po oldschoolových blockbusterech. Ideologicky má sice mnohem blíž k Terminator Salvation než k Abramsovu vycizelovanému Star Treku, ale když točíte film o čtyřech veteránech z Iráku, co je honí bývalí nadřízení, naštvaná snoubenka jednoho z nich a taky parta po zuby ozbrojených gangsterů, nemůžete čekat, že z kina odejdete kulturně obohaceni. Decibely ano, dynamit ano, intelektuální blaho rozhodně ne. To ale neznamená, že by měl Carnahan předem neprůstřelné alibi. Pokazit se toho může hodně, a i když obsazení hlavního kvarteta je slibné už od první společné pózy na plakátech, už pouhá kombinace ostrých retro looků a vyumělkovaných digitálních triků (poletující auta, exploze, B.A. Baracus pobíhající po skleněných mrakodrapech), může odehnat tu kouzelnou nostalgii, na kterou tajně čekáme, ať už si pravou podstatu tohohle šíleně předraženého béčka uvědomujeme nebo ne.

A-Team musel v ukázkách vybalit všechny trumfy jednoduše proto, že hraje o co největší diváckou základnu. Hyperakční koláž má přilákat teenagery, kteří o A-Teamu nikdy neslyšeli, protože bez nich se už dneska v téhle výkonností lize nikam nedostanete. Čistokrevné akční remaky v severoamerických kinech nikdy nelezou přes 200 milionů. Nedaří se to ani Bondovi, který na svůj zbytnělý rozpočet musí vydělávat v Evropě, bez ohledu na to kolik fantastických honiček, suchých hlášek, obnažených bicepsů a pevných blondýnek se v něm objeví. Devět z deseti účetních vám řekne, že A-Team nemá šanci ty peníze získat zpátky. Může nás hřát, že i přesto vznikl, ale o tom lze mluvit až po premiéře, podle toho kolik šťastných úsměvů Carnahan nainstaluje do tváří notorických pochybovačů.

Je velká distribuční chyba, že si před A-Teamem nemůžeme vychutnat The Losers. Pozici předskokana by splnilo tohle béčko za třicet milionů dokonale a možná by trochu otupilo hrany u těch, co od zmíněných akčních comebacků očekávají chytřejší, zajímavější a lepší akční filmy pro třetí tisíciletí. Proboha, jen to ne... proč spravovat něco, co není rozbité. Budu nadosmrti rád, kdyby si alespoň jeden z těch tří pokustonů (sázím na Stallonea) vzpomněl, jak TO původně fungovalo.