Píše se půlka května a letní sezóna klopýtá přesně tím směrem, který tušil kdokoliv, kdo alespoň trochu sleduje hollywoodský klokot. Letošek nevypadá co do tržeb kdovíjak úžasně, vyloženě tristně se pak jeví co do celkového rozvoje byznysu a „kvalitativního potenciálu“ jednotlivých letních blockbusterů (to je kulantní způsob, jak říct, že se blíží spíš vyvařené sequely upadajících sérií, plus prapodivné remaky a rip-offy). Spasitelé jsou zatím v nedohlednu, zato čtvrtý Shrek a druhý Sex ve městě se už blíží. Ach jo.

Spásu rozhodně nepřinesla nová verze Robina Hooda. Scottova interpretace zbojnické legendy snad ani nemusela jít do kin a mohla si to všechno odbýt na papíře. Ani v nejmenším totiž nepřekvapila, jen do puntíku splnila předpoklady „odborné veřejnosti“. Dost pesimistické předpoklady… Už na trailery se reagovalo podobně rezervovaně jako na výsledný film, stejně tak se dalo tušit, že přijetí kritické obce nebude dvakrát vstřícné (45% pozitivních recenzí při průměrném ratingu 5.4/10 na RottenTomatoes hovoří za vše). A ani po kasovní stránce se šok nekoná: Robin Hood v Americe podle předpokladů netáhl, když vstoupil do kin s 37 miliony dolarů – utržil skoro o sto milionů míň, než kolik si během minulého víkendu nahrabal Iron Man 2. Dvakrát vyšší otvírák měl i Souboj Titánů.

Robin přitom rozhodně nebude trvalkou, jeho zisky poletí dolů stejně rychle jako u jakéhokoliv jiného letního bijáku. Americké tržby tak nepřesáhnou sto milionů dolarů, spíš bych je častoval tak na pětaosmdesát melounů. Taková suma bude výrazně nižší, než kolik nasbíral oscarový Gladiátor (187 mega), ale naopak přesáhne výnosy neúspěšného Království nebeského, které v Americe utržilo jen 47 milionů a zachránilo se až díky tržbám ze zbytku světa. Podobný scénář čeká i Robina Hooda, který už teď na mimoamerických trzích urval přes sedmdesát milionů. S ohledem na název filmu se dá předpokládat, že dvakrát tak vysoká suma ještě z Asie a hlavně z Evropy přiteče, což pak ještě podpoří prodeje na DVD a Blu-rayích. Enormní dvousetmilionový rozpočet (počítáno i s náklady na propagaci) se tak možná podaří dorovnat.

Nicméně žádné velké důvody k radosti studio Universal nemá. Klopýtající kolos musel sledovat, jak jeho největší želízko v amerických kinech propadá. U Scotta se to už stává tradicí, protože všechny jeho poslední projekty za mořem zklamaly nebo rovnou vyhořely. Robin Hood, Dobrý ročník, Království nebeské i Labyrint lží (všechno vlastně evropské, nebo blízkovýchodní látky) si v Americe akorát došly pro visačku komerčního průšvihu. Zachraňovat je musely diváci na druhé straně zeměkoule. Jediným světlým bodem „smolné“ série je Americký gangster. Proč, to si lze snadno dovodit už z názvu…

Robin Hood s takovou výkonností samozřejmě nemohl stačit na Iron Mana 2, který i nadále kraluje kasovnímu žebříčku. Na účet připlulo o víkendu Železňákovi dalších 53 milionů, což je na jednu stranu suma hezká a záviděníhodná… pozornější pohled ale přináší lehkou pachuť. Iron Man 2 měl jako největší film léta prostě vydělávat víc. Propad o 58% napovídá, že tentokrát se kasovní stálice neurodila a že druhý díl nejspíš vydělá jen o pár milionů víc než jednička (tedy cca. 340 mega, plus stejnou sumu ve zbytku světa). To musí Marvel trochu mrzet, protože podobně silnou akvizici bude ve svém hrdinském portfoliu hledat jen velmi obtížně.

FILMY S NEJVYŠŠÍMI DRUHÝMI VÍKENDY
SROVNÁNÍ DENNÍCH TRŽEB ROBOTICKÝCH MEGAHITŮ

Za Robinem a Iron Manem nejen že zeje obrovská díra, ale obě další novinky tu navíc dřou bídu. Nikterak nákladná romance Dopisy pro Julii utržila na třetím místě třináct milionů, a i když na ní investoři zásadně nepohoří, znovu můžeme mluvit o propáleném potenciálu. Okolo hlavní hvězdy Amandy Seyfried (Mamma Mia, Milý Johne) se totiž obvykle točí desítky milionů, společnost Summit Entertainment ovšem nezvládla její novou romanci náležitě prodat. Snímek neutrží víc jak 30 milionů a vyšumí.

Ještě hůř je na tom oplácaná černošská hvězda Queen Latifah. Přestože ji „její etnikum“ miluje a v kinech tedy podporuje slaboduché komedie typu Holičství 2 nebo Dům naruby, nové romantice Just Wright se nezadařilo. Otvírák za osm milionů je jedním z nejhorších výsledků v kariéře téhle populární herečky.

Na pátém místě si dalších pět milionů připočetl oblíbený animák Jak vycvičit draka, za ním si dál hrabe peníze zavržený remake Noční můry v Elm Street a chválená romantická komedie Noční rande.

TRŽBY HOROROVÝCH REMAKŮ
TRŽBY FILMŮ PRODUCENTA MICHAELA BAYE

Desítku uzavírá romantika Záložní plán, pohroma pro celou rodinu Chlupatá odplata a nová verze Souboje Titánů, která celosvětově utržila už 465 milionů dolarů (navíc při výrazně nižších nákladech, než jaké spolykal právě Robin Hood).

AMERICKÉ TRŽBY 3D FILMŮ

Kompletní kasovní žebříček zde.

Příští týden se o zázrak pokusí nenápadná macgyverovská komedie MacGruber. Stomilionový otvírák se pak čeká od poslední kapitoly příběhu Shreka. Ve vzduchu nicméně visí otázka, jak moc se slabé trailery a hlavně katastrofální Shrek 3 projeví na ziscích čtvrtého dílu. Osobně doufám, že hodně… ale moc tomu nevěřím.