Nevýrazné filmy, nevýrazný víkend. Radost z něj měl nejvíc asi Tim Burton a jeho banda. Alenka v říši divů sice nevyroste v klasiku a poměrně rychle vyklízí pozice, slabší konkurence jí ale dovoluje držet propady pod hranicí 50% a pořád hlídat první flek v zámořském kasovním žebříčku. 34 milionů z uplynulého víkendu dotlačilo Alenku k průběžným 265 melounům z Ameriky, dalších 300 jich hlásí zbytek světa, takže Burtonova disneyovská zakázka je už teď výrazně v plusu. Najisto ji budeme počítat mezi největší hity roku 2010.

FILMY S NEJVYŠŠÍMI SVĚTOVÝMI TRŽBAMI HISTORIE
NEJVYŠŠÍ AMERICKÉ TRŽBY HISTORIE
TRŽBY FILMŮ TIMA BURTONA
TRŽBY FILMŮ VE 3D
NEJRYCHLEJŠÍCH 250 MILIONŮ
NEJVYŠŠÍ TŘETÍ VÍKENDY

Samospásnost literárních adaptací potvrzuje i druhá pozice nenápadného rodinného snímku Diary of a Wimpy Kid. Našinec jej sotva zaznamenal kvůli podprůměrnému traileru, v Americe se ale literární předloha výborně prodává, takže film bez velkých hvězd a bez monstrózní kampaně i tak vydělá. 21 milionů za víkend je solidní počin, tím spíš, že rozpočet malého filmu prý nepřekročil 15 milionů dolarů. Foxové si mnou ruce, že se jim střízlivá a spořivá taktika vyplatila.

Diary of a Wimpy Kid navíc porazilo i setkání dvou největších současných hvězd žánru romantické komedie. Svalovec Gerard Butler se v Exmanželce za odměnu škádlí s Jennifer Aniston, přičemž oběma to nadstandardně sluší. Jenže filmy bohužel nejsou jen o vzhledu a vyběleném úsměvu, jsou i o scénáři, režii a o chemii mezi hereckými parťáky. Ve všech těchto ohledech prý Exmanželka za odměnu dopadla naprosto katastrofálně. Zámořští kritici jí naložili extrémně špatné recenze, pozitivně nereagují ani diváci, takže utržených 21 milionů dolarů může být nakonec ještě považováno za úspěch. Ještě před půl rokem by se přitom uvažovalo o otvíráku mezi třiceti až čtyřiceti mega – holt když natočíte shit a nepodaří se vám to utajit, nedoženou vás ke stamilionům ani největší hvězdy svého žánru.

TRŽBY FILMŮ GERARDA BUTLERA
TRŽBY FILMŮ JENNIFER ANISTON

Sedmička zbývajících filmů ohromně ztrácí. Poslední novinka víkendu, sci-fi Repo Men, odstartovala sice ze čtvrté pozice, ovšem s mizernými šesti miliony na kontě. Prachbídný výsledek jen potvrdil, že drsným látkám pro náctileté chlapce se v kinech dlouhodobě nedaří, přestože na sebe strhávají spoustu pozornosti na internetu. Repo Men vyhořelo ještě víc než loňský Gamer, a to je co říct. Film byl paradoxně natočený už před mnoha měsíci a čekal na vhodný distribuční termín, v němž by se mohl vecpat do kin – distributor by ale zjevně udělal líp, kdyby sci-fi akčňák o chlapíkovi, který vybírá platby za náhradní orgány, poslal rovnou na DVD. Jenže s oscarovým castingem (Whitaker, Law) se taková rozhodnutí nedělají snadno. Pro neschopné studio Universal tak zákonitě musela z kin přijít další velká rána.

Velkým překvapením je pořadí dvou šestimilionových titulů na pátém a šestém místě. Přisprostlá komedie Na tuhle nemám klesla nečekaně jen o 38%, zatímco akční Zelená zóna, od tvůrců dvou trvalek s agentem Bournem, spadla skoro o 60% a prodělává ještě víc, než se dalo po prvním víkendu čekat (několik desítek milionů na něm znovu neprodělá nikdo jiný než studio  Universal). Po týdnu promítání se tak taškařice Na tuhle nemám už dostala v žebříčku před mnohem ambicióznější „Zónu“, byť o pár drobných.

TRŽBY FILMŮ PAULA GREENGRASSE

Zbytek telegraficky: Po čtyřech milionech si připsaly hity Prokletý ostrov a Avatar, desítku uzavírá etno-komedie Our Family Wedding společně s melodramatem Nezapomeň na mě.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ROKU 2009
NEJVÝDĚLEČNĚJŠÍ FILMY V AMERICE PO ZOHLEDNĚNÍ INFLACE
TRŽBY FILMŮ MARTINA SCORSESEHO

Kompletní žebříček zde.

Příští týden se bude snad zase dít něco zásadnějšího. Osobně očekávám komerční fiasko od komedie Hot Tub Time Machine, v níž čtyři gumáci cestují časem. Naopak vysoké zisky slibuje animovaná fantasy Jak vycvičit draka, která slušně přidala v závěru své kampaně a ještě sbírá výtečné ohlasy. Navíc je ve 3D… a 3D se zatím pořád rovná balíku peněz.