Už se to zdá být nezpochybnitelné. Historie kinematografie může být dělena dalším novým způsobem – na éru před Avatarem, a po něm. Nemůže za to pouze zásadní posun trikových možností, ale zejména příklon ke 3D. Pravděpodobně definitivní. Zatímco si Avatar dobrušoval zoubky pro sběr Oscarů, vtrhla do multiplexů Burtonova Alenka v říši divů. Jejích megalomanských 116 milionů dolarů jasně deklarovalo, že komerční možnosti 3D trháků jsou někde jinde.

NEJVYŠŠÍ PRVNÍ VÍKENDY

Alenka stanovila nová maxima pro 3D premiéry i pro filmy, které nejsou sequely (v téhle kategorii ale vládne trochu nefér, přeci jen adaptuje jednu z nejslavnějších knížek všech dob - známější je v Americe snad už jen Bible). Avatar v prosinci odstartoval se 77 miliony, Alenka jich má o čtyřicet víc, což z ní dělá nejúspěšnější březnový, ale i jarní otvírák historie. Tim Burton nikdy nenatočil kasovně robustnější film (přestože Batman a Karlík utržili přes 200 milionů), z téhle perspektivy se mu tedy angažmá u Disneyho ohromně vyplatilo.

NEJLEPŠÍ PRVNÍ VÍKENDY BŘEZNOVÝCH PREMIÉR
NEJLEPŠÍ PRVNÍ VÍKENDY JARNÍCH PREMIÉR

Alenka stála zhruba 200 milionů dolarů, stejnou sumu ale vydělala už během prvního víkendu ve světových kinech. Ke 116 americkým milionům totiž zbytek světa přisypal dalších 94 milionů. S úvodní dvoustovkou se Alenka může tlačit k nějakým 700 milionům celosvětově, což je suma, o které u Disneyho snad ani nesnili. V Americe navíc Alenka bude cílit na 400 milionů dolarů a zkusí se tak protlačit mezi pět nominálně nejúspěšnějších filmů historie.

TRŽBY FILMŮ TIMA BURTONA
NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ PRVNÍ DNY V HISTORII

Naplno se tak odkrývá síla 3D. Lístky na stereoskopickou projekci sice stojí o nějakých 20% víc, hlavně je o ně ale mnohem větší zájem. 3D tahá lidi zpátky do kin, a to v takové míře, že to může úplně redefinovat dosavadní kasovní žebříčky. I když budeme lamentovat nad zuřivým vytahováním každého druhého bijáku do třetího rozměru, je nutné si přiznat, že z hlediska producentského je snaha svézt se na 3D nejen logická, ale potenciálně i zatraceně rentabilní. Zdá se to být navíc jediný způsob, jak můžou současné blockbustery obhájit své enormní rozpočty. Alenka kupříkladu stála 200 milionů a odněkud je třeba vzít na její zaplacení (dneska už jde o standardní sumu, před časem ji zvládly uvalit jen nejrozmáchlejší megafilmy).

TRŽBY FILMŮ VE 3D

Nedá se pochopitelně očekávat, že by výdrž Alenky byla srovnatelná s Avatarem. Její čísla půjdou dolů výrazně rychleji, i tak se zjevil ohromný hit a zásadní položka v letošním distribučním kalendáři. Blížící se 3D tituly Jak vycvičit draka a Souboj Titánů nás navíc hodně brzy obeznámí s tím, jak často půjde takovéhle kasovní masakry opakovat a jestli stovky milionů z 3D zvládnou tahat jen ti vyvolení, jen ti největší, nebo i menší tituly. Každopádně věrozvěst 3D Robert Zemeckis, jehož Beowulf a Vánoční koleda ztěžka pokrývali své náklady, má další důvod k depresi a nechápavém podrbání na čele. 

Ostatní snímky se držely v uctivé vzdálenosti. Filmy na druhém a třetím místě utržily o sto milionů míň než Alenka! Jen 13,5 mega. I taková skromná suma musela potěšit tvůrce nenápadného kriminálního dramatu Brooklyn´s Finest. Předpovědi totiž slibovaly policejní novince režiséra Antoinea Fuquy výrazně slabší start. Z třinácti milionů by se film měl protlačit až k celkové třicítce, rozpočet přitom byl zhruba 25 milionů dolarů, takže se tvůrci dostanou na DVD a BD do plusu.

Srovnatelnou sumu si o svém třetím víkendu v distribuci připočetl i Scorseseho veleúspěšný Prokletý ostrov. Thriller s Leonardem DiCapriem se už přiblížil ke stomilionové hranici a za pár dnů ji překoná, pak se stane druhým kasovně nejúspěšnějším snímkem oscarového režiséra, hned po Skryté identitě.

TRŽBY FILMŮ MARTINA SCORSESEHO

Na devět milionů, tedy o polovinu, se zkrátily i víkendové zisky přisprostlé komedie Kevina Smithe Poldové. Kritici kvůli ní lezou po zdech, pro Smithe jde ovšem o suverénně nejúspěšnější film kariéry. Stál 30 milionů, v amerických kinech jich momentálně utržil 32.

TRŽBY FILMŮ KEVINA SMITHE

Až na páté místo srazila mocná Alenka stálici jménem Avatar. Ztráta tří stovek kin rezultovala v propad o 43% na 7,7 milionů za víkend. Americké tržby se díky tomu zaokrouhlily na 720 milionech dolarů, celosvětově je pak atakována hranice 2,6 miliardy dolarů. Až Alenka (a Doktor od jezera hrochů) zvládla spanilou jízdu modrého opusu zbrzdit.

FILMY S NEJVYŠŠÍMI TRŽBAMI HISTORIE
AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ROKU 2009
NEJVÝDĚLEČNĚJŠÍ FILMY V AMERICE PO ZOHLEDNĚNÍ INFLACE
NEJVYŠŠÍ AMERICKÉ TRŽBY HISTORIE
NEJVYŠŠÍ DVANÁCTÉ VÍKENDY

Poloviční pokles tržeb srazil níž i šestý horor The Crazies (spokojenou recenzi dostanete v úterý ráno), sedmého Percyho Jacksona a osmou romantiku Na sv. Valentýna, která v Americe už ale vydělala 106 milionů dolarů.

Naopak o třetinu stouply zisky dramatu Crazy Heart, za který si má Jeff Bridges odnést Oscara. Film o pijáckém zpěvákovi stál jen sedm milionů dolarů, v amerických kinech přitom utržil už čtyřnásobek téhle sumy.

Desítku uzavírá výdělečný dopisový kýč Milý Johne s Channingem Tatumem a Amandou Seyfried.

Kompletní žebříček zde.

Za týden se pokusí trůnem Alenky otřást přidrzlá komedie Na tuhle nemám, etnická veselohra Our Family Wedding, drama s Robertem Pattinsonem Nezapomeň na mě a hlavně akčně-politicko-špiónský dozvuk za bourneovskou trilogií Zelená zóna. Chytne se dvojka Greengrass – Damon i v komerčně nevděčných iráckých kulisách?