Mel Gibson je zpátky. Jedna z největších hereckých hvězd devadesátých let si řekla, že už kašle na popíjení, režírování, nadávání židům a mlácení Ježíše Krista, a vrátila se před kameru. Thriller Na hraně temnoty Gibsona spojil s režisérem Martinem Campbellem. Slibný tandem a drsná, i když nakonec prý až mysteriózně-hororová látka: Ani to nestačilo na vykopnutí Mela zpět do první ligy. 17 milionů dolarů za první víkend je zklamáním.

VÝDĚLKY FILMŮ MELA GIBSONA

Suma to opticky není úplně malá. Jenže když uvážíme osmdesátimilionový rozpočet, nasazení do víc jak tří tisícovek kin, marketingovou podporu studia Warner Bros. a absenci velkých konkurenčních novinek, pak se startem Gibsonova thrilleru nemůže panovat spokojenost. Riggsova tvář bohužel vypadla na dlouho z oběhu, přibyly na ní vrásky a diváci si ji klidně připomenou jen na DVD - zvlášť když má film lehce podprůměrné recenze. Rok comebacků a návratů zašlých tváří se nám proto příliš optimisticky nerozjel.

Kinařům je to samozřejmě fuk, protože jim pokladny nadále plní modrý zázrak Jamese Camerona. Avatar v týdnu torpédoval Titanic a jeho globální rekord, o víkendu dovezl z amerických kin dalších 30 mega (rekordní sedmý víkend, samozřejmě) a s 594 miliony se nebezpečně přiblížil i historicky nejvyšším americkým tržbám. Dlouho neotřesitelných 600 milionů Titanicu srazí záhy, zároveň se brzy prokousá do TOP 20 nejúspěšnějších filmů na americkém území při započítání inflace.

NEJVYŠŠÍ SEDMÉ VÍKENDY
NEJVYŠŠÍ AMERICKÉ TRŽBY HISTORIE

Avatarovi ale můžou být nějaké přepočty putna. Stal se totiž milníkem, filmem, jenž jako první v historii překonal na tržbách dvě miliardy dolarů! Po víkendu už hlásí 2 039 milionů celosvětově. Jeho jízda jakousi záhadou příliš nezpomaluje, takže se pravděpodobně velmi snadno přenese i přes metu 2,5 miliardy dolarů. A kde se zastaví? Jak už víme z nedávné minulosti, na predikování výkonů Avatara je vždycky trochu brzo. Nechme to na divácích.  Maxima každopádně Cameron nastaví tak vysoko, že ho minimálně pět let nikdo nedorovná. Na to se dá vsadit i půlka baráku.

FILMY S NEJVYŠŠÍMI TRŽBAMI HISTORIE
AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ROKU 2009

Za Gibsonem a modrásky byla k nalezení třetí novinka: Disney péči o ní lehce podcenil, romantická komedie s Kristen Bell When in Rome se ovšem nakonec neztratila. Dvanáct milionů z 2456 kin je solidní počin – o moc víc se jednoduše nečekalo. Na pravé romantické hitovky si ale musíme počkat do Valentýna a do začátku letní sezóny.

Čtvrtou pozici od minule udržela rodinná komedie Víla zuběnka. Disneyho výtvory s The Rockem mají vždyky nadstandardní výdrž, ne jinak je tomu u téhle pitomoučké taškařice, která zklamala o prvním víkendu, ale teď si trochu zlepšuje reputaci. Přidala deset milionů při propadu o 28%, průběžně díky tomu přepočítává 26 milionů. Ještě ovšem musí dolary chvíli střádat, aby se zaplatila.

Pátá Kniha přežití vykázala osm milionů a celkově má 74 mega. Stála oficiálně jen o fous víc, takže studio může být spokojeno. Sci-fi s Denzelem Washingtonem pravděpodobně skončí na devadesáti milionech - to by Warneři před premiérou asi brali.

Bolestivý propad o víc jak 60% srazil na šesté místo akčně-hororovou-fantasy Legie. Výborný otvírák jí předurčil k vydělávání, nakonec to ale nebude tak horké. Podobně jako v případě nedávného Svítání film vůbec nevydržel v oběhu a po prvním víkendu o něj rapidně klesl zájem. Legie má momentálně na kontě 28 milionů. Víc jak 40 jich v úhrnu nebude.       

TOP 10 ještě doplňuje neúspěšná novinka Petera Jacksona Pevné pouto, dvousetmilionové vánoční hity Sherlock Holmes a Alvin a Chipmunkové 2 a romantická stálice Nějak se to komplikuje, která čerstvě nastřádala sto melounů.

Kompletní přehled tržeb zde.

Za týden má premiéru dopisová romantika Milý Johne, potenciálně oscarové drama Crazy Heart s Jeffem Bridgesem a netrpělivě očekávaná akční pecka From Paris with Love, skrze níž má režisér Pierre Morel potvrdit svůj nedávný triumf s 96 hodinami.

P.S.: Dnes je uzávěrka únorové měsíční tipovačky.