Kdyby šlo o pány volili bychom snad ještě drsnější slova. Takovéhle komerční fiasko jednoho rodu se totiž přihodí málokdy. Dva krvavé filmy postavené na ženských hrdinkách absolutně propadly, a aby ponížení žen bylo maximální, usadila se na první příčce novinka od černošského hitmakera Tylera Perryho, kterou táhne babka Madea. Organizace bojující za práva žen se teď možná alespoň trošku radují – jenže stačí vědět, že tuhle ženskou ve skutečnosti ztvárňuje sám pan režisér, a pohroma je dokonána. O ženské je zájem, jen když je hrají chlapi!

Teď už vážněji. Obecně vzato, hrdinky netáhnou. Což je problém, se kterým se Hollywood potýká už nějakou chvíli. Jsou to dva roky, co ze zákulisí studia Warner Bros. vyplula informace, že s filmy s ženami v hlavní roli je konec. Nikdo na ně totiž nechodí. Situace bohužel trvá a ani největší hvězdy si nemůžou být jisté, že za ně v kině zaplatí dost diváků (snad jen v Angelinu Jolie producenti věří trochu víc), takže postupně upadá star-power všech slavných hereček, ať už jde o Julii Roberts, Reese Witherspoon nebo i Jodie Foster. Jen Meryl Streep je jistota, ale už důchodového věku. Mladé hvězdy, které by utáhly svůj vlastní film nedorůstají, a zůstávají jen „vyprsené“ na titulních stránkách časopisů.

Pár lidí tomuhle trendu ale nevěří. Díky tomu mohlo dojít v rámci jednoho jediného distribučního týdne ke hned dvojité „ženské katastrofě“. První se jmenuje Sesterstvo nemilosrdných a týká se partičky lepých slečen, jež se nechaly vykostit jistým zabijákem se zálibou v autonářadí. Klasická teenagerská žánrová jednohubka vyhořela a s pěti miliony odstartovala až ze šestého místa.

Stejná mizérie postihla i arktický thriller Bílá smrt. Krasavice Kate Beckinsale se chtěla definitivně zbavit přízraku Underworldu a zahrát si ve filmu trvanlivějších kvalit. Stal se přesný opak. Thriller režiséra Dominica Seny (Kalifornie) byl kritiky brutálním způsobem odstřelen, snímek navíc taktéž zamrzl na pěti milionech, tedy až na sedmém místě. Odtud se kariéra těžko rozvíjí… Uvidíme, co na tohle fiasko řeknou vyjednavači od chystaného čtvrtého Underworldu - šestatřicetiletá Kate by mohla být k jejich nabídkám už poněkud otevřenější.

Vraťme se ale do vrchních pater kasovního žebříčku. Tam vládne (a tradiční zářijovou mizérii překonává) už zmíněná novinka Tylera Perryho I Can Do All Bad By Myself. Perry prodloužil svou vítěznou sérii, když uvedl do kin už pátý projekt, který o prvním víkendu utržil víc jak dvacet milionů. Přesně 24 mega. Počiny tohohle mudrujícího černocha jsou naprostou komerční jistotou, zvlášť když uvážíme jejich malinkaté rozpočty (pokaždé jde o divadelní hry převedené na plátno).

TRŽBY FILMŮ TYLERA PERRYHO

Smutné není pouze to, že jde o prefabrikované produkty pro konzervativní bohabojné Afroameričany, kteří si v kině rádi zaslzí a poučí, znepokojivá je i skutečnost, že kdysi docela odvážná distribuční společnost LionsGate Films dnes těží prachy vlastně jen z přetažené série SAW a právě z Perryho fláků. Kam se to řítí svět? Na I Can Do All Bad By Myself nicméně dnes ještě dojde, konečně se nám snad podaří skrze nadúrodu nových upoutávek procpat na hlavní stránku plnohodnotný trailer, jenž je už delší dobu napsaný. Určitě jste na něj netrpělivě čekali… :-)

Další filmy si od vítěze dávají velký odstup, vždyť stříbrný animák Číslo 9 urval za víkend „jen“ deset milionů. Ony uvozovky u slova „jen“ nejsou náhodou, o moc víc se totiž čekat nedalo. Číslo 9 se navzdory podpoře od producentského dua Burton - Bekmambetov procpalo pouze do šestnácti stovek kin, reakce diváků ani recenze nejsou nadšené. Film navíc stihl už během středy a čtvrtka utržit skoro pět milionů. Víkendových 10,8 mega za víkend je v tomto směru úspěchem, díky němuž nebude animák za třicet milionů dolarů výrazně prodělečnou záležitostí.

Rovnou parádně pak vydělávají Hanebný pancharti na pozici třetí. Tarantinův hit hlásí z Ameriky už sto milionů a celosvětově 188 melounů. Blííží se režisérův rekord. Gratulujeme.

Na čtyřce se drží zcela nezajímavá romantická komedie All about Steve, která celkově vydělá maximálně třicet milionů.

Hned za ni se přilepil Nezvratný osud 4, jenž převážně z 3D projekcí vytěžil už 58 milionů a stal se nejúspěšnějším dílem série. Navíc se pomalu sypou miliony ze zbytku světa, kde se z tohohle vyvařeného sequelu též stává hit. Suma sumárum, zisky jsou vysoké, kmotřička Smrt bude vraždit dál a horory ve 3D se budou jen a jen množit.

Za neúspěšnými holčičími novinkami, o kterých už jsme si povídali, zbývají tři poslední filmy víkendového TOP 10. Sci-fi District 9 a dojemná Julie a Julia (ano, Meryl!) zářily v týdnech minulých a jako poměrně velké hity sklonku léta si už zaslouží odpočinek.

Desítku pak definitivně uzavírá průserový akčňák Gamer. Vyhořel v pokladnách, propadl i kvalitativně, zkrátka zklamání ve všech ohledech. Už aby z toho žebříčku vypadl natrvalo a my nemuseli litovat.

Kompletní žebříček zde

Příští týden si to rozdá hned čtveřice výraznějších projektů. Největší úspěch se předpovídá gastronomickému animáku Zataženo, občas trakaře, slušné reference provází novinku Stevena Soderbergha Informátor! s obtloustlým Mattem Damonem, nadržené teenagery se pokusí oslovit krvavá školní komedie Bacha, kouše! s Megan Fox a překvapivě utopená bude, zdá se, romantika s Jennifer Anistona a Aaronem Eckhartem Láska na druhý pohled. A to ještě artkina uvedou poslední filmy Guillerma Arriagy a Cédrica Klapische. Cinefilové mají z čeho vybírat.