Nápady se kradou odjakživa, zvlášť takové, které fungují. Samozřejmě, že posuzování původnosti je v případě plakátů (nebo nedej bože trailerů) značně problematické. Grafici rádi užívají to, co se osvědčilo, ctí postupy otestované při propagaci konkrétních žánrovek nebo zohledňují trademarky konkrétních tvůrců (v devadesátých letech jste bez problémů identifikovali třeba postery k novinkám Jerryho Bruckheimera).

Jenže někdy je té inspirace příliš a člověk se těžko zbavuje pocitu nemístného déjá vu. Teď se sešlo hned několik takových případů, tak si je můžeme krátce prosvištět.

Jako první tu máme plakát na Burning Plain, který až příliš nápadně evokuje pietní poster na Mnichov. Vyphotoshopované přítmí a bílá záře skrze dlouhé okno? Příliš velká náhoda...

 

Díky dlani se všemocným prstenem kdysi proslul Frodo Pytlík, tentokrát v podobné póze zamrzl hrdina z fantasy Upírův pomocník. Bohužel nad dlaní levituje pouze jméno filmu.

 

Originalita nezdobí ani futuristické Náhradníky. A to hned na několika frontách. První plakát evidentně těží ze Smrtonosné pasti 4 – Bruce jako by neznal jinou pózu než prudce vpravo.

 

Robotí reklamy zas nápadně připomínají plakáty na seriálového Terminátora…

 

… a procházející se Willis je snad to nejtěžší klišé svázané se scifárnami z blízké budoucnosti.

 

Ale popojedem. Plakáty na romantické komedie obvykle moc nápaditosti nevykazují, experti by vám určitě potvrdili, že existuje jen pár zajetých póz, které se vytrvale střídají. Takhle se může stát, že hrdinové Návrhu se štelují do podobné polohy (na barevně identicky komponovaném podkladu) jako postavy z žánrově spřízněné hitovky Marley a já…

 

… nebo že romantická fantasy Zakletý v čase volí podobně převrácené a barevně podbarvené řešení jako jiná romantické fantasy A co když je to pravda. Mimochodem, všimněte si, jak se vzájemně podobají fonty písma na plakátech k romanťárnám nebo třeba k robotickým sci-fi (viz výše).

 

Grafici od Sherlocka Holmese při vymýšlení svých character posterů zjevně přihlédli k zamlženým třetím Pirátům z Karibiku. Dobrodružná oddychovka jako dobrodružná oddychovka...

 

…a na drsňárnu Bílá smrt budou stejně jako v případě Underworldu 2 vábit modré oči Kate Beckinsale. Jsou Kateina graficky vyhlazená kukadla tak jedinečná, že je jim věnována taková pozornost?

 

Vzájemnou - a skrz na skrz náhodnou - podobnost navíc nezapřou ani některé nové kousky, vzniklé nezávisle na sobě. Jen to ukazuje, jak moc omezený počet řešení grafici znají a jak málo filmů zkusí opravdu účinně neco zbrusu nového. Vychýleného Jamieho Foxxe ze Ctihodného občana odlišuje od Vigga Mortensena z Cesty, jenž je též nakloněn mimo vertikální osu, velmi zajímavá prolínačka s obličejem Gerarda Butlera.

 

A teaser poster na teen upířinu Bacha, kouše! jsme s motivem k seriálu Pravá krev srovnávali už dřív.

 

Samozřejmě ale existují i filmy, které to zkouší jinak. Třeba vyvražďovačka Sesterstvo nemilosrdných využila přebytku ženských postav v obsazení k hodně extravagantním kreacím. První chtě nechtě připomíná vrcholný moment nějakého skupinového lesbického porna (věrný čtenář Kordus alespoň konečně pochopí, co znamená výraz roštovat a jak se zhruba projevuje v reálu). Na druhém plakátu – rozhodně divokém, byť ne nezajímavém kousku – má každá děvčica naopak své vlastní mordýřské políčko. Slušné nápady, jen škoda, že film bude asi těžké peklo...