„Who the f*ck is Neill Blomkamp?“ řval zuřivě kolega imf a vlastně tím předurčil hvězdnou kariéru mladého jihoafrického režiséra. Imfovi se nelíbilo, že má naprostý no-name režírovat adaptaci jeho milované hry Halo, a tak spustil silně nekorektní a lehce šprýmařskou hru, v níž byl Blomkamp líčen jako největší možná hrozba pro osud tohohle (dosud stále nenatočeného) videoherního blockbusteru. A protože oběti téhle hry zhruba v polovině případů nakonec prokáží svůj talent a nad imfovými předsudky „zvítězí“ (ne, to není případ Tima Storyho), nemůže nikoho překvapit, že se Neill Blomkamp stal už díky svému prvnímu celovečernímu filmu výraznou režisérskou osobností.

Jeho průnik do první ligy má podobnou anatomii jako nedávný úspěch jiného debutanta Matta Reevese s Monstrem. Reeves natočil pod dohledem producenta J. J. Abramse velmi originální variaci na monstrfilm, která díky paradokumentární formě srazila náklady na minimum, a přesto nabídla velmi efektní a audiovizuálně hutnou podívanou. Navíc vydělala a potěšila recenzenty. O rok a půl později se s projektem District 9 přihlásil Neill Blomkamp. Pod dohledem producenta Petera Jacksona sestrojil velmi originální sci-fi o mimozemšťanech s přesahem do sociální satiry. Díky bezmála dokumentárnímu přístupu srazil náklady na minimum, a přesto nabídl velmi efektní a audiovizuálně hutnou podívanou. Navíc vydělal a potěšil recenzenty. Historie se ráda opakuje.

District 9 je podle referencí adeptem na první desítku nejzajímavějších a možná i nejlepších filmů roku. Navíc si na něm tvůrci solidně namastí kapsu, protože po prvním víkendu americká kina hlásí už 37 utržených milionů. Rozpočet přitom činil pouhých 30 mega! Náklady se vrátí hned několikanásobně – díky výtečným ohlasům by District 9 neměl padat tak rychle jako běžné blockbustery a měl by v klidu překonat hranici sta milionů. Ještě dravěji startujícímu Monstru se čtyřicetimilionovým otvírákem se to nepovedlo, District 9 ovšem nehraje tak okázale na překvapení a nestavěl kampaň na principu „musíte jít co nejdřív do kina, jinak vám film vyspoileruje váš kamarád.“ Blomkampův projekt by mohl vykvést v trvalku, díky které filmaři celého světa ještě pár týdnů nezapomenou, že „to není o penězích“. Nýbrž o nápadu, kreativitě a šikovnosti. Dobrá práce.

Z druhého místa se pořád hlásí jednotka G. I. Joe. Popcornová šleha spadla o 58%, což na poměry letošních letních blockbusterů není vůbec zlé číslo, a připočítala dalších 22 milionů. V Americe zaokrouhlí bilanci na sto milionů už zítra, celosvětový účet je prozatím vystaven na 166 milionů dolarů. Vojáčci musí dál makat – ale jasnému průšvihu se už najisto vyhnuli.

Léto úspěšných romantik pokračuje na pozici číslo tři, kam se prodrala extrémně cukrkandlová Žena cestovatele časem. Doják o vztahu s mužem, který kvůli vzácné genetické poruše nedobrovolně putuje časovým kontinuem (nesmějte se), zpeněžil funkční trailer, známou knižní předlohu a sympatický pár Eric Bana - Rachel McAdams v hlavních roliích. Vyšlo z toho 19 a půl milionu, takže při čtyřicetimilionovém rozpočtu se bude vydělávat.

Za čtvrtou Julií a Julií (12 M) s vysmátou Meryl Streep a pátými morčaty z G-Force, která taky brzy zaokrouhlí účet na kýžených sto melounů, se tvrdě střetly další novinky.

Obchoďácká komedie The Goods: Live Hard, Sell Hard nezaujala a s pěti miliony se prorvala jen na šesté místo. I přes handicap v podobě užšího nasazení do distribuce je to zklamání – hlavní hvězda Jeremy Piven zůstane v televizi.

Za Princem dvojí krve (celosvětově už 826 mega) a romantikou Chceš mě, chci tě (zatím 77 milionů) se slušně daří Miyazakiho Ponyu. Novinka od krále animované tvorby má znovu parádní recenze a samou pozitivní publicitu, z tisícovky kin si i díky tomu mohla vydobýt tři a půl milionu. Na rozdíl od hudební komedie Bandslam, která absolutně propadla za dva miliony, se tedy Ponyo vetřelo do první desítky.

Žebříček opět uzavírá slibná indie romantika 500 letních dní.

Kompletní pořadí tady.

Za týden se předvedou Hanebný pancharti Quentina Tarantina, teenagerská dramedy Post Grad, Rodriguezovi megahnusní Prckové a film o X-Games. Nezůstane náhodou na prvním místě District 9?