Šance na novou blockbusterovou sérii žije. I když hračkářská společnost Hasbro nainvestovalo spolu s Paramountem do G. I. Joe enormní peníze (175 milionů na rozpočtu a další desítky do marketingu), export figurek na plátno by se jim mohl vyplatit. Těžko můžeme takto z dálky počítat přesná čísla, protože G. I. Joe bude hodně těžit nejen z DVD a BD, ale i třeba ze zvýšeného zájmu o plastové panáčky. Výnosy z kin jsou jen zlomkem protočených peněz. I tak platí, že americké tržby musí jít přes sto, ideálně sto padesát milionů. Po prvním víkendu to každopádně není cíl úplně nereálný.

Ukázková popcornová oddychovka režiséra Stephena Sommerse „otevřela“ za 56 milionů dolarů. Pokud by si přízeň diváků udržela podobně jako třeba první Transformeři, na vymodlených 150 milionů by to mohlo stačit. Docela bych úspěch Sommersovi přál, protože jeho akční výplach obstál v rámci našlapané letní sezóny nečekaně dobře (ačkoliv američtí recenzenti film nakonec rozcupovali) a jako takový si zaslouží následovat. Přímočaře bezduché zábavy v kinech totiž moc není a když už Sommers připomenul její bezelstné kouzlo, vyplatilo by se pokračovat. Klidně se stejným týmem, za další dva roky. Rozhodnou tržby z dalších víkendů a hlavně ze zbytku světa, díky němuž má mimochodem G. I. Joe už na kontě přes 100 milionů celosvětově už nyní. Na poměry „toho nenápadného vzadu“ to není špatný rozjezd.

Vysoko se bude tlačit i druhý film žebříčku a druhá novinka týdne Julie a Julia. Kulinářská romantická komedie od klasičky žánru Nory Ephron (Láska přes internet, Samotář v Seattlu) vychytrale smísila mladou hereckou krev oblíbené Amy Adams s úsměvem herecké legendy Meryl Streep. Meryl je v rámci filmů pro ženy, dívky a jejich odrostlejší doprovod stejnou jistotou, jakou je třeba studio Pixar v sekci animáků. Úspěch proto nepřekvapil. Relativně levný film (náklady 40 M) o prvním víkendu utržil čistou dvacku a měl by se tlačit určitě přes sedmdesát osmdesát milionů. Filmy Meryl totiž „drží“ – třeba Ďábel nosí Pradu nebo Mamma Mia se díky téhle vlastnosti vyhouply výrazně přes sto milionů dolarů.

Bronzová tentokrát zůstala morčata z G-Force. Bezmála deset milionů posunulo průběžné tržby na 86 mega. Stovka se blíží, o případném druhém dílu ale zatím Jerry Bruckheimer nic neprozradil.

Pokračování úspěšné ságy o Harrym Potterovi je naopak jisté. Princ dvojí krve spadl na páté místo s osmi miliony a zatím přepočítává 273 milionů z Ameriky a 800 milionů celosvětově. Slušná jízda, škoda jen, že na ni Warneři tolik plýtvají dolary (ten komorní film fakt stál čtvrt miliardy?).

Velmi smutný pohled nabízí pozice pátá, kam se bolestivě propadli Funny People. Plánovaný komediální megahit Judda Apatowa, Adama Sandlera a Setha Rogena musíme prohlásit za komerční zklamání léta. Jména velkých kasovních jistot nezabrala a z Funny People nejen že se nestala trvalka, pokles tržeb o 65% oproti minulému víkendu spíš naznačuje, že máme co do činění s rychlokvaškou, která diváky moc nebaví. Zázračný chlapec Apatow si připisuje neúspěch, sledujme, jestli jej dokáže brzy zahladit.

Za šestou romantikou Chceš mě, chci tě se vrací akční béčkař David Twohy (Černočerná tma) s thrillerem A Perfect Getaway. Fandil jsem mu a doufal, že se podaří prodat jména Milly Jovovich nebo Timothyho Olyphanta. Chyba lávky… snímek s průměrnými recenzemi se uvedl podprůmernými pětimilionovými tržbami, což nestačilo na lepší než sedmé místo. Twohyho novinka tak nedá ani dvacet milionů. Sny o dalším Riddickovi se zas o kus vzdálily realitě.

Desítku uzavírá propadák pro děti Aliens in the Attic, úspěšný horor Orphan a kritiky adorovaný romantický nezávislák 500 letních dní, který pozvolna expanduje do většího počtu kin.

Kompletní žebříček zde.

Za týden nás čeká klasický srpnový víkend s několika méně silnými premiérami. Mladé studio Summit Entertainment zkusí vytěžit herecké hvězdičky od Disneyho v hudebním filmu Bandslam (před kterým má být nasazen i trailer na Stmívání 2), Hayao Miyazaki se připomene Ponyem, Jeremy Piven si zase jednou zkusí větší roli díky hrubozrnné komedii The Goods a Eric Bana a Rachel McAdams zabrnkají na romantickou strunu v kýčovité „fantasy“ Žena cestovatele časem. Nejvíc přesto věřím Blomkampově originální sci-fi District 9, která by mohla spáchat podobnou paseku jako svého času Monstrum.