Příslušníci upírských a kladivářských cechů se bouří tím víc, čím blíž mají diváci k remakům Let the Right One In a Oldboye. Zatímco švédskou komorní upířinu jsem ještě neviděl (čeká v šuplíku už několik týdnů, na podobné filmy musí být nálada, pořádná bouřka za oknem a krvavý steak na stole), korejský Oldboy mě vzal frontálním útokem. Oba filmy přitom patří do kategorie, ve které je byť jen uvažování o remaku špatným vtipem.

V Hollywoodu bohužel kvalitní a nekvalitní humor přestali odlišovat už hodně dávno, takže jsme už nějaký ten pátek víme, že Oldboye se chytil Steven Spielberg a Will Smith (!). Dobrá kombinace na špatném písečku. Spielberg sice naštvané fanoušky ujistil o tom, že americký Oldboy bude vycházet z původní comicsové předlohy, takže se bude dějově od korejské pecky značně lišit, ale základ zůstává stejný. Království a koně za zpackaný americký dabing. Lepší než pohřbívat naděje originálů a dláždit cestu do pekla dobrými úmysly.

Ty má zřejmě i Matt Reeves (Monstrum), který brousí režisérskou taktovku na švédské překvapení, které loni zamíchalo kartami většiny kritiků. Mrazivý teen horor o tom, že být upírem nutně neznamená, že hrajete baseball, balíte Kristen Stewart a máte divný účes, teď dostane americkou ozdravnou kůru. Začíná to už názvem (z Let the Right One In je najednou Let Me In), pokračuje volbou režiséra, která nenávratně odkazuje ke Stmívánizaci celého konceptu. Reeves sice zaměstnal castingovou expertku Avy Kaufman (Šestý smysl, Lemony Snicket) a hodlá stejně jako v originálu obsadit dvanáctileté děti, ale z původní komorní atmosféry bude muset chtě nechtě ustoupit. Pokud to navíc bude znamenat i krok zpátky k PG-13 ratingu, bude zkázka definitivní.

Režisér švédské verze, Tomas Alfredson, s prodejem práv neměl nic společného, takže si při komentování prvních zpráv o remaku nebral servítky: "Vždycky jsem si myslel, že se remakují jenom filmy, které nejsou příliš kvalitní nebo které potřebují v některém směru opravit. Jsem na svůj film velmi pyšný a o jeho kvalitách svědčí i recenze. Američané si to ale zjevně nemyslí. Nejvíc mě mrzí, že se chystají předělat nádherný komorní příběh do bezohledného mainstreamu. Strávil jsem přípravami a natáčením filmu několik let a teď slízne smetanu někdo jiný. Kdyby alespoň v Americe mému filmu dali v kinech stejnou šanci jako remaku. Takhle je to poloviční krádež."

Načež Reeves prohlásil, že jemu ten příběh připadá nesmírně osobní a že je projektem nesmírně fascinován. To samo o sobě znamená, že točí vlastní interpretaci, která nedopadne ani jako věrná kopie originálu, ani jako opravdu alternativní verze. Předem prohraná bitva? Potíž je, že Reevese už nemá kdo zastavit, projekt se rozjel na plné obrátky a premiéra je naplánovaná na podzim 2010.

S Oldboyem to tak snadné nebude. Smithovic rodina sice už stíhá mrzačit Karate Kida, ale Spielbergova zmínka o adaptaci comicsu, nikoliv filmu, vzbudila v korejských mediálních kruzích značný povyk. Ukázalo se totiž, že společnost, která Američanům prodala práva na adaptaci, neměla práva na comics, ale právě jen a pouze na film. Společnost, která vlastní práva na comics tedy zažalovala autory filmu a přeprodávající firmu, která zajistila převod práv na Američany. Soud se ale pravděpodobně jen tak nepohne, protože šéfové žalované firmy už nějaký ten pátek nejsou k nalezení. Těžko říct, jestli je někam zamknul Park Chan-wook nebo Steven Spielberg, ale jejich objevení je teď to jediné, co by mohlo hollywoodskou remakovou mašinérii zpomalit.

Remaků samozřejmě neubude, ale na závěr se nabízí otázka do pléna. Koho byste, v souvislosti s přepisováním filmové historie, zamknuli do sklepa vy?