Světová kina začali válcovat Transformeři. Asi jste si všimli. Robotičtí vejlupci, co se rádi skládají do různých mašinek, si přišli podruhé podmanit naši planetu, což nás inspirovala k další vnitroredakční anketě. Téma je jednoduché: Plechovky, se kterými je bžunda. Krvavá, prohláškovaná nebo celkově popcornová. Aneb u koho najít povyražení, když lidstvo vyhynulo a zvířata se ještě nenaučila mluvit?

Imf

ED-209 (Enforcement Droid Series 209) alias Kuře. Paul Verhoeven ho pro Robocopa navrhnul jako robota, který má působit drsně, nikoliv "cute". Jak to dopadlo, všichni víte. EDdie byl navržen tak, aby primárně vypadal schopně a bytelně, jeho opravdová funkčnost byla důležitá až ve druhém plánu. Vlastně odrážel všechny neduhy amerického automobilového průmyslu (film se ne náhodou odehrává v Detroitu). Ale zpátky k věci. ED-209 byl už od prvního okamžiku komickou postavičkou. Na koktejlové párty OCP sice rozstřílel jednoho z manažerů (jeho software byl poruchovější než Windows 95), ale pak už to s ním šlo z kopce, resp. ze schodů. Legendární scéna, ve které opatrně našlapuje další schod, přípomínaje kura domácího, zkultovněla a je na ni často odkazováno. Je to sice zastaralý kousek stop motion historie, ale stejně mě to vždycky dojme k slzám smíchu, protože ED-209 padá ze schodů v duchu toho nejlepšího i nejhoršího z Neváhej a toč. Už proto si zaslouží čestné místo v téhle kolekci.

k0C0UR

Bender je robot, vyvinutý k ohýbání kovových traverz. Protože využití takového potenciálu je téměř nulové, začal se potulovat, krást, chlastat, kouřit, mluvit jako dlaždič a naučil se tolik špatných vlastností, že by to vydalo na samostatnou kapitolu naučné encyklopedie. Pokud se Bender zrovna nechce zabít, snaží se být prospěšný meziplanetární dopravní společnosti Planet Express. Prospěšný v tom smyslu, že přenáší obsahy kapes zákazníků do kapes svých. Poněkud překvapivě je jeho zkažený procesor přese všechno schopen i kamarádského citu – na svého lidského přítele Frye nedá dopustit. Bender je zkrátka třída! Kdo by si nezamiloval věčně nadávajícího robota totálně pod parou, který je konfrontován se zcela běžnými životními situacemi, ale najde si při jejich řešení vždy tu nejabsurdnější (= pro diváky nejzábavnější) cestu. A proto JE zábavný. I když na něj přes ty flašky whisky a kouř z oudtníku není často vůbec vidět.

Mr. Hlad

I když bylo Spielbergovo scifi A.I: Umělá inteligence doslova našlapané roboty, většina z nich vypadala jako lidé a tím pádem by se do dnešního 5x s… moc nehodili. Jeden z nich byl ale plyšový medvěd a to už mu dává dostatečné právo zařadit se mezi vybranou společnost. Teddy byl mechahračkou, to znamená že v jeho plyšovém těle fungoval i jakýsi mozek, takže dokázal vést i smysluplný dialog. Ale – a to především – neskutečně stylovým způsobem poskakoval vedle Haley Joel Osmenta, mluvil hlasem zasloužilého důchodce a roztomilostí se řadil někam mezi Dumba a Zaca Efrona. Člověk by zkrátka musel být opravdu hodně veliký cynik, aby si na konci filmu nepřál takového medvěda mít.

st39.6

Dobře, Flubber možná není podívaná, ze které by byl každý filmový fanoušek nadšený, sám jsem ho viděl naposledy někdy před deseti lety. Tehdá bylo v módě mít vlastní tvarovatelnou plastelínu (tedy samozřejmě jen v tom případě, že člověku bylo od tří do deseti let, prodávaly se v trafice za pár šupů) a Flubber byl děsně cool "postava". Mně ale mnohem víc bral jiný výmysl, který obletoval Robina Williamse - jmenovala se Weebo. Tenhle létající robůtek s umělou inteligencí byl skvělý společník. Díky schopnosti levitovat člověka mohla doprovázet kdekoliv, měla bezva displej, na kterém pouštěla oblíbené animáky a samozřejmě byla děsně chytrá. Navíc bezmezně milovala svého vynálezce. Prostě ideální společník, za kterého bych se nestyděl ani v metru, ani ve společnosti, ani na srazu milovníků létajících talířů. A když tak o tom přemýšlím, on byl ten Flubber vlastně prima ptákovinka. Teď už bych se na něj ale radši nepodíval, někdy je prostě lepší nechat dětské vzpomínky dětskými vzpomínkami.

Cival

A tečka lehce spoileroidní. A maximálně problematická. Chlapík v hučce byl robotem jen zčásti. Půlrobot. Nebo spíš čtvrtrobot. I když... v době, kdy jeden z hlavních blockbusterů léta táhne muž s robotickým skeletonem a lidským srdcem už člověk neví, kde končí hranice mezi plechovými pikslami a homo sapiens sapiens. Will Smith se mohl - s trochou snahy - slovy "já, robot" ptát sám sebe na palčivé filozofické otázky. Isaac Asimov by mu nahrál, jako klasik sci-fi literatury popsal pár lejster chytrými poznámkami. Jenže Alex Proyas řekl ne a spustil nařvanou popcornovou jízdu, v níž Will skládá jednu bandasku za  druhou. Robotická část těla mu dovoluje obstát i v osobních soubojích - když se opře do rány, lítají z mašinek nejen svrchní části nátěru. Tenhle hrdina měl mnohem větší potenciál než jen proběhnout jedním úspěšným bijákem, a pak zmizet. Vtip, střelba, stírání kdekoho a k tomu roztomilý smithovský kukuč? Měl bys to zahrát znova, Alexi. Klidně i se sofistikovanějším scénářem a šokující pointou, kdy se ukáže, že i Will má v mozku jeden čip...

A co vaši favoriti? Diskuse je vám k dispozici. A pamatujte, kdo řekne WALL-EHo je bábovka. :-)