Dějí se to za mořem věci! Terminátor schytal těžký úder, i když ho silová kampaň vyjevovala v nesmírně atraktivních barvách. Blockbuster za dvě stě milionů se chlubil náramnými trailery, internetové haló nabíralo na intenzitě s každou novou fotkou a plakátem. Místy se zdálo, že Terminator Salvation pomalu vyrostlo v největší biják léta. Že převod slavné série do popcornovějšího hávu vynese čtyřku do vyšších komerčních sfér.

SROVNÁNÍ TERMINÁTORŮ

 

Jenže pak McG odtajnil svůj film světu a index natěšení šel rychle dolů. Ono se sice říká, že recenze a kritiky nemají na kasovní úspěch filmu vliv, ale konec kampaně negativní ohlasy určitě ovlivnily. A o to silněji se o prvním víkendu mohla projevit stará známá pravda – Terminátor je hlavně mužskou záležitostí. Ženy za ním nikdy moc nepálily, logicky pak série ani neoslovovala tolik rodinek s dětmi jako třeba velké comicsové adaptace.

Jsou to evidentní skutečnosti… jenže málokdo čekal, že se projeví v pouhých 43 milionech dolarů, které čtvrtý Terminátor utržil o prvním víkendu. Ve čtvrtek (a během středečních půlnočních projekcí) sice přidal třináct milionů, pár mega přisype i během zítřka, kdy mají za mořem prázdniny. Za prvních pět dní v amerických kinech tedy nasbírá přes šedesát milionů, jenže i to je jednoznačný neúspěch, už kvůli tomu, že Wolverine nebo Star Trek vtrhli do kin s mnohem větší vervou. V celkovém součtu se čtvrtý Terminátor dohrabe tak ke sto čtyřiceti milionům a bude se muset hodně snažit ve zbytku světa, aby kina neopouštěl v červených číslech.

Producenti mají z přijetí McGho novinky asi pořádně zamotanou hlavu. Pořídit totiž čtyřku s takovými náklady a přitom se dočkat nižsích amerických tržeb než v případě dvojky a trojky, to rozhodně je námět k zamyšlení. K zamyšlení o angažmá nového režiséra, komerčně výraznějších herců do hlavních rolí, k povolání Arnolda, Camerona, Willa Smithe nebo, ehm, Baye… ten totiž s Transformery ukáže, že roboti můžou sahat po stamilionech už během jediného víkendu. Terminator si na tak krásný příběh pár dalších let počká.

Na postapokalyptické sci-fi si smlsnul Ben Stiller. S druhou Nocí v muzeu útočil na přesně opačnou cílovku než Terminátor. Malé děti a jejich nenároční rodiče se do multiplexů hrnuli ve velkém a už za první víkend nechali v pokladnách 53 melounů. V pondělí už přeleze šedesátku a odrazí se tak možná i k dvoustovce jen ze zámořských kin. Nelze samozřejmě čekat, že by měla „letní“ dvojka takovou výdrž jako „vánoční“ první díl (ten z třiceti mega z prvního víkendu dolezl až ke čtvrtmiliardě), ale její tržby budou dost vysoké na to, aby najisto avizovaly Noc v muzeu 3.

Za dvěma výraznými novinkami, které ale nevydělaly tolik, aby zajistily rekordní víkend v amerických multiplexech, se přetahovaly hity předchozích dní. Jen o vesmírný fous, rovnající se půlmilionu, nakonec vyhrál Star Trek s 21,9 miliony dolarů (-49%). Andělé a démoni spadli bezmála o 54%, a tak si přičetli „jen“ 21,4 milionů a po deseti dnech mají na účtu 81 milionů ze Severní Ameriky (ale mnohem vyšší sumu ze zbytku světa).

Až za ně se protancovala poslední dnešní novinka, Děsnej dupák od černošských bratrů Wayansových. I pomalejší čtenáři jistě pochopili, že „Dupák“ navazuje s další dávkou divokého parodického humoru na nevalnou „tradici“ všemožných Děsných dojáků a Velkých bijáků. Tentokrát tepe do tanečních filmů. Kritici tuhle taškařici samozřejmě rozcupovali, ale Wayansovic bráši (zodpovědní za skvosty typu Někdo to rád blond, Pidihajzlíka nebo Scary Movie) si s tím halvu lámat nemusí. Za víkend mají na kontě jedenáct milionů, a tak se jim skromný pětadvacetimilionový rozpočet podaří víceméně pokrýt.

V dolní části žebříčku se za sebe seskládali Wolverine, jenž čerstvě překlenul hranici 300 milionů z celosvětových tržeb, romantická komedie Bejvalek se nezbavíš, thriller Obsessed a s pouhým milionem dolarů i nezničitelný animák Monstra vs. vetřelci a komedie Znovu 17.

Kompletní žebříček tady.

Za týden udeří důchodci. Do kin se vrátí ve staré dobré formě Sam Raimi s hororem Stáhni mě do pekla, v němž ječí zlá babice, představí se i pixarovka Vzhůru do oblak s brblajícím dědouškem, co rád poletuje mezi mraky. Za oba filmy se přimluví recenzenti. Uslyší na ně ale i diváci?

Největší květnové openingy historie