Následující článek by vás měl nejen naladit na nejvyšší možný warp, ale také vám poskytnout základní osu informací o tom, co všechno se ve světě televizních a filmových Star Treků odehrálo za poslední tři století. Je to krůček pro šutráky v Grand Canyonu, ale skok pro všechny geeky, jež mi budou v komentářích vyčítat, že jsem se seknul na každém třetím řádku o pár let. Počkat, řekl jsem let?


Hvězdné datum
Terminologie Star Treku totiž klasický kalendářní zápis nepoužívá, místo něj má hodně kryptické hvězdné datum, které funguje, jak se to zrovna autorům hodí. Manuál pro psaní scénářů k prvnímu seriálu (The Original Series) o tom hovoří takto: Vymysleli jsme hvězdné datum proto, abychom dokolečka neopakovali, že jsme ve 23./24. století. Lidé by pak pořád spekulovali, jestli je možné, aby v té době už bylo vymyšleno to či ono. Základem je kombinace čtyř čísel a jedné cifry za desetinou čárkou. Číslo 3235,5 je poledne jednoho dne, 3236,5 je poledne dalšího dne. Čísla za čárkou odpovídají tedy zhruba desetinám. Kontinuita by měla být zachována, ale ničeho se nebojte, datum se vypočítává podle rychlosti vesmírné lodi a pohybu vesmírných těles, takže se přičítání může do značné míry měnit i v rámci epizody.

V dalších Star Trek projektech se tenhle návod do značné míry nerespektoval a události pozdějších epizod byly označovány dřívejšími hvězdnými daty. Vždycky se z toho nějak vybruslilo časovými deformacemi a podobnými legráckami. Duchovní otec Star Treku, Gene Roddenberry, měl o neprůstřelnosti své pochyby už mnohem dřív: Nejsem si úplně jistý, jak jsem to tehdy s tím hvězdným datem myslel, ale vypadá to, že spousta lidí tvrdí, jak je to nádherně provázané a funkční, takže mi to asi nakonec prošlo. Což zároveň znamená, že bych to už dál nerozváděl.

V Next Generation to nakonec vyřešili pětimístným kódem a jednou pozicí za desetinnou čárkou. První bylo století, ve kterém se film odehrává (24. = 4), druhé číslo označovalo sezónu (1-7), další tři pak v rámci sezóny rostly od 0 do 999. Poslední číslo za čárkou pak označovalo průběh dne (již zmíněné desetiny). V Enterprise se zase vrátil klasický kalendář, protože hvězdné datum bylo zavedeno až koncem 22. století. A protože do něj máme daleko i my, vystačíme si s klasickými letopočty. Držte si klobouky, náš DeLorean startuje.

20.-21. století
Některé skutečné události jsou prolinkovány se Star Trekem (Oblast 51), jiné se odehrají v rámci filmů, aniž by zasáhly do pozemské kontinuity (o nezasahování do vývoje primitivních civilizací se dočtete později). Možná by vás zajímalo, že podle Trek časové osy jsme měli letos zkoumat Saturn a v roce 2012 dokončit model osídlení Marsu. V roce 2032 na rudou planetu zaletíme a o pět let později zkusíme opustit sluneční soustavu. Jen tak cvičně. Naostro se pak odehraje třetí světová válka, která v roce 2053 zanechá většinu planety zpustošenou. Počet obětí? 600 milionů.

Třetí světová válka
O tomto konfliktu se vždy mluví jako o válce, která ukončí všechny války. Star Trek se svým mírovým poselstvím rozhodně podobný vývoj naznačuje. Ačkoliv je Země takřka zničena a lidstvo se zmítá v chaosu, vědecký pokrok postupuje vpřed mílovými kroky. Z následků nukleárního bombardování se ale Země začne vzpamatovávat až v roce 2079.

2063 (5. dubna): Zefram Cochrane uskuteční se svou lodí Phoenix první let světelnou rychlostí (Warp 1), zrovna ve chvíli, kdy kolem prolétávají Vulkání. Schopnost letu warpem je považována za měřítko jisté vyspělosti, takže Vulkáni navštíví zemi a dojde k prvnímu kontaktu. Lidé konečně zjistí, že ve vesmíru nejsou sami.

Warp pohon
Cestování rychlostí světla je super, ale všichni víme, že některé planety jsou vzdálené tisíce světelných let. Jak na to? Když není po ruce červí díra, jednoduše musíte vyrobit silnější motor. Mnohé civilizace měly warp pohon dávno před tou lidskou a warpu jedničce se mohou ledatak smát. Vyšší rychlost znamená vyšší spotřebovanou energii, ale s několika inženýrskými úpravami se první Enterprise (2151) dostala na warp 5,2, což je zhruba 140 násobek rychlosti světla (viz obrázek vpravo). Podle slov kapitána Archera "Na Neptun a zpátky za šest minut." Ani ty rohlíky vám nestihnou vystydnout. Stupnice postupuje "jen" do desítky z jednoduchého důvodu: V rychlostech kolem desítky se požadavky na energii dodávanou motorům blíží nekonečnu. Loď Voyager (2377) zvládne warp 9,975. Jednou její členové cestovali desítkou a prodělali zrychlenou evoluci, která je proměnila v hodně podivné tvory. Doma to tedy rozhodně nezkoušejte.

2069: První kolonizační loď (SS (Star Ship) Conestoga) opouští Zemi a po devíti letech dorazí ke kolonii Terra Nova, vzdálené dvacet světelných let. Novou kolonii později zasáhne asteroid.

Prime Directive
Hlavní a nejdůležitější nařízení, které bylo posléze dokonale formulováno u příležitosti založení Spojené Federace Planet (od těch dob mají lodě prefix USS (United Star Ship). Sami jsme byli dlouhá staletí jeho obětí. Ostatní civilizace totiž nesmí za žádnou cenu zasáhnout do vývoje tvorů, jež sami od sebe nedospěji do stádia, kdy jsou schopni na planety svých sousedů doletět (tj. objevit warp pohon). Dokonce ani když se na takové planetě ocitnete omylem nebo vás tam někdo vysadí, nesmíte místním nic prozradit. Jedinou výjimkou je náprava škod, které spáchal někdo jiný (viz Star Trek: První kontakt). S warpovými civilizacemi se samozřejmě může každý kamarádit, ale pokud poletují po vesmíru rychlostí světla, je pravděpodobné, že dřív nebo později sami někoho potkají.

2150: Národy vzpamatované ze třetí světové konečně zakládají Spojenou Zemi (United Earth). První kroky k fungování tohoto spolku byly už v roce 2067 (pro snažší vyjednávání s jinými civilizacemi), ale až v roce 2150 se všechno jaksepatří posvětilo.

2151: První loď jménem Enterprise (NX-01) se vydává na cestu do hlubin vesmíru. Chránila Zemi, měla na svědomí první kontakt s řadou nových civilizací a má laserová děla o výkonu 500 gigawattů. Druhou, sesterskou lodí, která zvládala warp 5 byla Columbia (NX-02). Vulkáni varovali lidstvo, že na podobně rychlé výlety ještě nejsou připraveni. Měli pravdu? Můžete posoudit v seriálu Star Trek: Enterprise.

2156-60: První mimoválka. Země vs. Romulani. Skončilo to remízou, Romulani se stáhli a vznikla romulanská neutrální zóna.

2161: V reakci na válečný konflikt vzniká ultimátní mírová síla: Spojená Vesmírná Federace (Země, Vulkán, Tellar, Andorie... postupně se přidávají další). Většinou se o ní mluví jako o Federaci a v době největší slávy se rozmáhá na 8000 světelných letech, což zahrnuje na 150 planet a tisíce kolonií. Nebudeme vás unavovat politikou, důležité je, že centrála Federace (a tedy střed veškerého vesmíru) je v Americe. Překvapivě ne v New Yorku, ale v San Franciscu. Mnohem zajímavější je něco na způsob armády Federace - Hvězdná flotila.

Hvězdná flotila
Průzkumná a vojenská (proč si to neříct) vznikla skoro dvacet let před Federací, když se začalo intenzivně pracovat na vylepšování warpového pohonu. "Je to něco na způsob Top Gunu ve 23. století," prohlásil v jednom z rozhovorů Chris Pine. O podobnosti Top Gunu a nového Star Treku jsme popsali už hodně papíru, tak se omezíme na to, že hvězdná flotila skutečně sdružuje nejlepší z nejlepších. Piloty, inženýry, důstojníky, prostě všechny, kdo operují na palubách vesmírných lodí. Kdo chce vypadnout ze Země, ten se holt musí dobře učit. Malé nahlédnutí do zákulisí této instituce najdete i v novém Star Treku.

2245: USS Enteprise (NCC-1701), vlajková loď flotily, určená pro průzkum vesmíru a další potrhlosti, opouští San Francisco, Zemi a vůbec pod vedením kapitána Roberta Aprila.

2250: Po návratu z první mise je Enterprise opravena, vylepšena a vydává se na další pětileté kolečko po vesmíru, tentokrát pod vedením kapitána Pikea. Sem někam zapadá děj Abramsova Star Treku, i když s jeho zapracováním budou mít asi trekovští kronikáři plné ruce práce.

2261: Zásadní rekonstrukce Enterprise. Posádka navýšena z 200 na 400 členů.

2264: První Kirkova pětiletá mise. Po jejím skončení je povýšen a Enterprise opět vylepšena.


2286: Po zničení první Enterprise startuje nová Enterprise NCC-1701-A.

2293: Startuje Enterprise NCC-1701-B (větší spotřeba než u Bondových Aston Martinů).

2344: Céčková Enterprise zničená při souboji s Romulany.

2363: Enterprise NCC-1701-D startuje jako nová vlajková loď flotily. O rok později ji dostává do spárů Jean-Luc Picard (Next Generation).

2369-2375: Star Trek: Deep Space Nine

2371-2377: Star Trek: Voyager

2372: Poté co Picard ve Star Trek: Generations zlikvidoval déčko, startuje NCC-1701-E.

2373-2375: V Alfa kvadrantu dojde k velké potyčce s Dominionem. Ztráty jsou veliké a než vás zahrneme dalšími podrobnostmi, důležité je snad jen to, že v našem okolí zbude jen Federace a Romulané, takže případné bitky jsou do budoucna o něco přehlednější. Pokud zrovna nepřiletí Borgové. I když oni jsou vlastně Jeden, takže se to lépe počítá. Ehm.

2379: Nejdál kam zatím televizní a filmový Star Trek došel, alespoň co se týče událostí zaznamenaných PŘED kamerou. V tomto roce se odehrává desátý filmový Star Trek: Nemesis.

A tady skončíme i my. O fenoménu jménem Star Trek bychom mohli vyprávět ještě dlouhé měsíce. Prolézat všechny ty planety a civilizace, pitvat borgské krychle a z plných plic se hádat v diskuzích, jestli to Roddenberry takhle zamýšlel. Kouzlo je v tom, že díky více než čtyřicetileté historii plné televizních epizod, celovečerních filmů, knih, comicsů, počítačových her a fan fiction povídek to můžete dělat sami. Internet je jako vesmír a vy můžete objevovat svět Stat Treku stejně jako jeho hrdinové. Hezky krůček za krůčkem, statečně se vydávat tam... ale vždyť zbytek toho citátu znáte. Připoutat a trysky na plný výkon. Uvidíme se za pár let u dalšího dobrodružství posádky Enterprise.