Ne, vážně nás nezajímaly výsledky nejdůležitějšího fotbalového utkání roku. Na šišaté míče totiž civíme jen v případě, že je režíruje Oliver Stone nebo Peter Berg. Americký svátek všech fotbalových fandů, Super Bowl, ovšem v televizi sleduje na 100 milionů diváků, což je číslo, se kterým Hollywood chtě nechtě musí kalkulovat. Oslovit takovou masu lidí se vyplatí. NBC to ví, protože letos na 67 reklamních spotech vydělala neuvěřitelných 206 milionů dolarů. Tři miliony za třicet vteřin slávy (i když pár stálých zákazníků dostalo dvacetiprocentní slevu). Je to pořádný balík, takže není divu, že třeba G.I. Joe startoval v reklamním bloku před samotným zápasem (díky čemuž stál studio mnohem méně).


A kdo se vlastně nejvíc rozšoupnul? U Sony šli na jistotu a zpropagovali Anděle a démony plus prehistorickou komedii Year One. V prvním případě šlo o připomínku filmu, který na beton vydělá půl miliardy a víc, v tom druhém o propagaci blbiny, která může a nemusí propadnout. Zkrátka vyrovnaný marketing. Podobně na to šel Disney, který do hry nasadil pixarovský Vzhůru do oblak a méně provařený rodinný remake Útěk na Horu čarodějnic. Trio poněkud hubených upoutávkových menu pak doplnuje Universal, který víceméně ze známých záběrů poskládal dynamický spot k Rychle a zběsile a přihodil Land of the Lost, rodinnou výplň s přitroublými triky a přitroublým Willem Ferrellem. Režisér Brad Silberling má sice mou plnou důvěru, ale při pohledu na tuhle ukázku jsem si vzpomněl spíš na Moji krásnou čarodějku. A to není dobré znamení.


Popojedem ke Dreamworks, kde nás čeká jen animák Monsters vs. Aliens. Ani po SB spotu nevím, jestli mě to má zajímat nebo otravovat. Námět je slibný, ale lákat do kina na hlášky o drzém aspiku? Kačera jsem přestal tahat ve třech letech a právě tam zřejmě tenhle film loví své nejvěrnější diváky. Škoda. To u dalších pecek musíme hlavní teritorium posunout do věku 13 až 19 až nekonečno. Podle toho, jak se právě cítíte. Ostříleným trekkies možná hyperakční klip z nového Star Treku vyrazil plomby, ale... je prostě děsně sexy, a navíc je tu slušná šance, že film nebude úplně hloupý. Očekávání zkrátka roste, ale Paramount si nedal pokoj a odhalil i dvě největší pecky letní sezóny, čímž využil při absenci Terminátora 4 (nezávislá produkce zjevně na rozhazování nemá... všechny peníze jdou zatím do filmu samotného), jedinečné příležitosti k oslovení cílového publika. Na fotbal sice koukají spíš taťkové, ale nepodceňujte kupní sílu amerického národa. Zvlášť v době krize je kino mnohem dostupnější než právě fotbalový zápas nebo jiná odpočinková aktivita. Dokazují to lednové tržby, které oproti těm loňským vykázaly dvouciferný růst.


Ale zpátky k cukrové vatě, totiž ukázkám z Transformerů a G.I. Joea. Oba filmy jsme měli možnost spatřit vůbec poprvé v akci... a stálo to za to! Zapomeňte na Bayovo postupné odhalování jako před dvěma lety (Mars Rover v teaseru), tady se na nás valí stádo naštvaných velkých, větších a největších robotů. Shia a Megan jsou tu jen na pár zlomků vteřiny a jinak na sebe strhávají pozornost sice nedodělané, ale vskutku mamutí trikové sekvence. Míša tlačí na pilu, která tlačí na jinou pilu. A je to boží. Paramount si ovšem sebral trochu dechu z plic tím, že ještě před Transformery vypustil do zorniček civilizovaného světa ukázku ze Sommersova G.I. Joea. Další hračkářská adaptace, další akční velkopecka a další rozhazovač dynamitu, peněz a kulis. Všichni víme, že oba filmy mohou být (a pravděpodobně budou) hrozně stupidní a jednoduché, ale dokud něco vybuchuje a někdo metá kozelce, jsme ochotni mhouřit oči. Třeba z toho ti kluci hollywoodští vybruslí se ctí. Sommers navíc už v ukázce bruslí v pražských lokacích (Dejvice, tam to bouchá nejvíce), takže máme o to větší důvod k radosti. Oba zmíněné filmy sice budou muset svoje ostruhy pilovat v delších ukázkách (Transformeři už za necelé dva týdny), ale jako příslib do budoucna a lákadlo zafungovaly tyhle milionové klípky výtečně.


Abych nebyl úplně nefér, na začátku zmínění Andělé a démoni se prezentovali velmi pěknou sbírku zatím neviděných materiálů. Hanksovi to celkem sekne, kulisy i lokace budou jedničkové a celé to zřejmě opět bude o chození z místa A do místa B do místa C a pak zase do A, to vše proloženo lekcí z teologie. Ještě že soundtrack opět dělá Zimmer. :) Komu by snad tahle ironická poznámka nebyla po chuti, případně by se chtěl přetahovat o kvality jiných spotů, namiřte zvesela do diskuze. Určitě je o čem povídat. A klidně tam můžete nalinkovat i některé z "obyčejných" televizních reklam, který jsou na Super Bowlu vždycky o chlup lepší než jindy. Jak by také ne, když se za ně platí stejné "pálky" jako za všechny ty filmové půlminutovky.