Not again. Už dochází slova, kterými by šlo popisovat současný neutěšený stav v pokladnách multiplexů. Tržby kinařů vytrvale klesají a marně se čeká na spásu.

Jisté bylo protentokrát alespoň to, že úplná bída se konat nebude. Otvírák animáku Rio se prostě nutně musel počítat v řádech desítek milionů dolarů, což se taky stalo. Jenže spotřební novinka od tvůrců Doby ledové si připsala na svoje konto „jen“ čtyřicet melounů, což je na poměry bezstarostných a pestrobarevných 3D taškařic celkem málo. Zdravý standard je padesát milionů, Rio na něj však nedosáhlo.

Jenže píše se rok 2011. Probíhá sezona, v níž chybí velké filmové události, a proto se může přemýšlet o tom, jestli náhodou lidé nepřestávají natrvalo chodit do kina. V rámci stávající bídy znamená i čtyřicet milionů pro Rio nejúspěšnější start filmové premiéry v letošním roce! Přitom pro studio Blue Sky jde o podprůměrný výsledek, protože Horton a hlavně všechny Doby ledové vydělávaly víc. Rio navíc nevypadá ani na kdovíjakou stálici, protože recenzenti dávají opatrně palec nahoru a spokojenost diváků nedosahuje úrovně loňského Na vlásku, Toy Story 3 nebo Jak vycvičit draka. Rio pravděpodobně nastřádá v Americe sto padesát milionů.

 OTVÍRÁKY 3D ANIMÁKŮ

Náběh na kasovně veleúspěšný víkend bohužel zhatila hlavně druhá novinka – čtvrtý díl Vřískotu, od kterého si bratři Weinsteinové museli slibovat útok na stomilionové tržby, zaostal za očekáváním. V devadesátých letech přitom první dva díly série vydělaly v Americe shodně 101 mega a i rozpačitá trojka nasbírala skoro devadesátku. Teď jsou přitom lístky výrazně dražší - jenže na reálných tržbách to není vidět. Úvodní víkend Vřiskotu 4 za devatenáct milionů dolarů je rozhodně na poměry série zklamáním. Snímek bude mít problémy utržit alespoň šedesát milionů.

VÝDĚLKY JEDNOTLIVÝCH VŘÍSKOTŮ

 
Wese Cravena a jeho scenáristu Kevina Williamsona to zas tak moc trápit nemusí, protože jejich novinka byla jednak levná a navíc se celkem trefila do nálady fandů původní série (naproti tomu zámořští recenzentí film hodnotí velmi průměrně, vesměs jako zbytečnou reinkarnaci mrtvé série). Otázkou ale pořád je, proč tentokrát nepřišlo zdaleka tolik lidí? Buď se na sérii tak trochu zapomnělo, nebo se zkrátka projevila nižší marketingová síla bratří Weinsteinů v rámci jejich Weinstein Company. Když za časů původní trilogie působili ještě u Miramaxu, dařilo se jim rozhodně mnohem víc vyrábět hity – teď jim ale ani Vřískot nepřinesl tolik radosti, kolik měl a mohl. Osobně bych to dával za vinu celé marketingové kampani, ze které film nevyšel jako velká událost, která by cílila i na někoho jiného než na fandy prvních tří dílů. Navíc z trailerů snímek působí výrazně unavenějším a tuctovějším dojmem než výsledný film. Šmrnc úvodních pěti minut nového Vřískotu upoutávkám chybí… a na tržbách se to projevilo.
 

Zbytek žebříčku už přechovává vesměs tituly z minulých víkendů. Na bronzové pozici se drží Hop, který má po třech týdnech na kontě 82 mega. Stovku těsně zdolá, čímž stvrdí svůj relativní úspěch.


Skromný rozpočet má prsty i v uspokojivé bilanci melodramatu pro teenagery Soul Surfer. Třetinové propady a momentálních dvacet milionů jsou slušným vysvědčením pro film za osmnáct mega.

Výborné ohlasy sklidil originální akčňák Hanna, ale trvalka z něj asi nevyroste. Pokles zisků o 40% a momentálních 23 milionů naznačují, že film Joea Wrighta s Cate Blanchett a Ericem Banou za mořem moc neuspěje. Ještě hůř je na tom komediální remake Arthur – oba filmy tak budou doufat hlavně v dobré tržby ve „skoro-domovské“ Evropě.

Nejúspěšnějším titulem v pořadí je na sedmém místě horor Insidious. Ten totiž stál původně jen milion a půl, přitom na kontě má už 35 milionů! Jak už jsme psali minule, talentovaný James Wan má ve filmografii další velmi úspěšný projekt.


Mezi chváleným Zdrojovým kódem a propadákem Princ a pruďas se nenápadně rozkoukává ještě jedna novinka, historické drama The Conspirator. Režiséru Robertu Redfordovi se hvězdně obsazené drama, řešící soudní procesy a vyšetřování napojené na vraždu Abrahama Lincolna, nepodařilo protlačit k velkému distributorovi – pod dohledem nezávislé společnosti Roadside Attractions se film dostal jen do sedmi stovek kin, a i proto otevřel pouze za 3,9 milionu dolarů. Tržby neporostou moc přes deset milionů, jelikož ohlasy jsou vcelku průměrné (recenzenti mluví o solidní podívané, redfordovsky tradičně politicky angažované a s jasným názorem). Takže na snímek se zapomene asi podobně rychle jako na Hrdiny a zbabělce.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden to vypadá na velkou bídu, protože do kin jde disneyovský dokument African Cats o lvech z Afriky a nový snímek Tylera Perryho Madea´s Big Happy Family. Velkou šanci na prosazení tak má hlavně retro melodrama od Francise Lawrence Voda pro slony. Podaří se režisérovi Constantinea a Já, legenda zabodovat i potřetí v řadě?