Češi tráví Vánoce buď doma u stromečku, nebo v hospodě. Jen občas někdo zaběhne do kostela. Američané se zas rádi vypravují do kina. Kinaři mívají o Vánocích víc narváno než na slavný Den nezávislosti. Letošní zimní filmové radovánky ale dotáhly sběr dolarů do naprostého extrému. Hlavounům ve studiích se musí ještě teď protáčet panenky z cifer, které přistály na účtech posledních hitů kalendářního roku. Drtivá většina z nich bodovala výrazně víc, než se čekalo.

Čtyřdenní sváteční víkend ovládla adaptace „psího bestselleru“ Marley a já. Na plakátě milý pes, ve filmu pohodová dvojka Jennifer Aniston – Owen Wilson a ve statistikách vysoké předprodeje, které už předem věstily dolarovou tsunami. Ta se vzedmula až do výšky 51,6 milionů za čtyři dny. Marley a já přitom uchvátil rekord pro největší vánoční otvírák historie, jen ve čtvrtek 25. prosince totiž nastřádal 14,5 milionu (dosavadní rekordman Ali nasbíral pouze deset, spadl tedy i za Pohádky na dobrou noc a Benjamina Buttona, viz níže).

Protože mezi Vánoci a Silvestrem filmy příliš neztrácejí a o prvním lednovém víkendu obvykle utrží víceméně totéž co před týdnem, dá se předpokládat, že Marley a já do týdne zdolá hranici sta milionů. Bezzubé studio Fox našlo v malém psíkovi nečekaného spasitele a po sérii několika propadáků si připisuje konečně megahit. A pokud se Marley bude líbit, může klidně útočit na sto padesát i dvě stě milionů jen z Ameriky. Nezapomínejme, že Stillerova Noc v muzeu před dvěma lety startovala jen s třiceti miliony, nakonec se vyšplhala až k čtvrtmiliardovým tržbám. Podobný „feel-good“ film by její tažení mohl napodobit. Haf haf.

Z druhého místa se o to pokusí Pohádky na dobrou noc. Sterilní rodinná podívaná s Adamem Sandlerem vykazuje podobná čísla jako Noc v muzeu a po čtyřech dnech si hlídá svých 38 milionů. Sto milionů jen ze Severní Ameriky je zcela jistých (pro Sandlera už desátý takto úspěšný snímek!), jde jen o to, jak moc se budou diváci ztotožňovat s katastrofálními recenzemi.

Na třetím místě se předvedl Podivuhodný případ Benjamina Buttona. Superdrahý počin Davida Finchera by v rukách jiného studia zaváněl totálním propadákem. Je to totiž pěkně dávno, co dokázal „nepopcornový“ oscarový favorit přelézt přes sto milionů – Benjamin Button přitom stál milionů rovnou sto padesát! U Paramountů ale (po vzoru Warnerů) výborně zmákli všemožné marketingové metody a Benjamin Button byl vyhypeován na pozici „filmu roku“. U Temného rytíře taková strategie vyšla dokonale, Fincherův film – bohužel – tak jednohlasné nadšení nevzbuzuje. Recenze jsou pozitivní, totální jásot z nich však nevyčtete ani kdybyste jimi listovali s růžovými brýlemi a extází na jazyku.

Oscarová bublina částečně splaskla (Button bude i tak sbírat nominace za herce a technické kategorie), filmu přesto donesla 27 milionů za víkend a 39 za čtyři dny. I tady je sto milionů téměř jistých, o dalších metách rozhodne až šeptanda mezi diváky. Rating 8,7/10 z IMDb půjde, předpokládám, rychle dolů, čekejme proto trpělivě na další lednové víkendy, kdy se Button bude vyrovnávat i s Nouzovým východem Sama Mendese nebo historickým Defiance Edwarda Zwicka. I kdyby jejich tlak neustál, ve studiu si můžou za vánoční tržby gratulovat. A nezklamávající David Fincher může mít pro jednou radost, že nenatočil komerční propadák. Přeju mu to.

Aby toho nebylo málo, i čtvrté místo schovává milé překvapení. A hned dvě zachráněné kariéry. Společný projekt Bryana Singera a Toma Cruise se konečně dobelhal do kin a připsal si nejen rezervovaně pozitivní recenze, ale i 30 milionů za čtyři dny. O Valkýře se přitom dlouho spekulovalo jako o směšném shitu, předurčenému k propadnutí, i k potopení Cruise (ten má za sebou neúspěchy s M:I:III a Hrdiny a zbabělci) a Singera (neúspěch předraženého Supermana). Stal se přesný opak a i Valkýra může v následujících dnech koketovat s velmi vysokými částkami. Z průšvihového roku je rázem rok úspěšný – Cruise sbírá nominace za Tropickou bouři a neprodělává s Valkýrou, Singer se opět osvědčil jako zručný režisér. Všechno klape.

Na páté a šesté místo spadly Carreyho komedie Yes Man a Smithovo drama Sedm životů. Oba o víkendu ztratily jen 10% ze svých předchozích tržeb, během sváteční dnů tak rozhojnily svá konta na 50, resp. 39 milionů. Carrey by se ke stovce mohl přeci jen tlačit, Will Smith může mít alespoň radost, že nenatočil vyložený propadák.

Sedmý přežívá Příběh o Zoufálkovi, osmý je remake Dne, kdy se zastavila Země, jenž se s průběžnými 63 miliony do plusu nedostane. Relativně se mu však daří ve zbytku světa (celosvětově slušných 136 mega).

Loser zimy na závěr: Až devátý je ve víkendovém žebříčku comicsový The Spirit. Kritika posvětila předsudky vůči Franku Millerovi a označila jeho sóĺový celovečerní debut za jednu z největších áčkových sraček roku. První den Spirit ještě utržil 4 miliony, o víkendu přidal jen dalších šest, úspěch Sin City se tedy ani zdaleka neopakuje. Studioví vědátoři by díky němu mohli pochopit, že nemají dávat kameru do ruky každému kamarádovi Tarantina a Rodrigueze. Jeden Eli Roth stačil... Jsem teď hodně zvědav, jestli bude Miller dál pokračovat v ruinování své pověsti comicsového génia, nebo se radši vrátí zpět za psací stůl. Jen sebevrah by mu ale po fiasku Spirita svěřil další projekt (a jen sebevrah by do svého filmu obsadil ústředního herce Gabriela Machta).

Desítku uzavírají expandující Pochyby, na kontě už s osmi miliony. Jak si vedou další nominátoři na Zlaté glóby, můžete snadno zjistit sami z přiloženého žebříčku, od třinácté příčky níž.

Víkendové výsledky tady.

Nej vánoční openingy a nej výdělky ze Štědrého dne.

P.S.: Jsem možná tvrdohlavý, ale ze sestavy oscarových favoritů mi pořád nejlíp vychází Temný rytíř. Pohromě na Zlatých glóbech navzdory. Ano, nejnižší kurzy budou vypsány na Milionáře z chatrče a Duel Frost/Nixon, ale toho bohdá nebude, aby Oscara vyhrával film o socce z Indie a aby Ron Howard tak krátce po sobě zopakoval svůj oscarový triumf. Čas zdá se hraje i ve prospěch Výměny Clinta Eastwooda, která může překonat rozladěné zářijové recenze, a nominace za herečku, kostýmy, scénář a hudbu bych jí prorokoval celkem najisto. Předčítač, Nouzový východ, Milk a Pochyby mají zřejmě šanci jen v hereckých kategoriích (u všech jsou recenze vlažné). Defiance a Austrálie budou rádi i za nějaké to „technické“ želízko. The Wrestler a Gran Torino zůstávají černými koni.