Jen Chuck Norris a pár vesmírných potvor má stejně tuhý kořínek jako slavný intergalaktický zabiják s vyleštěnýma rohovkama. Černočerná tma otevřela Vinu Dieselovi dveře do Hollywoodu - malý, roztomilý horor, který se ve druhém díle (Riddick: Kronika temna) měl zlomit v ságu ne nepodobnou Lucasovým Star Wars. Dobré úmysly a ještě lepší hlášky sice zaskomíraly pod nánosem divných triků a slabých záporáků (dodnes nechápu, co vlastně chtěli a kdo jim dělal kostyméra - zasloužil by na hodinu vyrazit), ale úplně marný pokus to nebyl. Chtěli jsme víc, jenže peníze v Dieselově kasičce nezbyly. Sice vyhrožoval, že si znovu našetří (a jisté snahy tu byly - viz dětinská blbina Ochránce), nicméně v uplynulých čtyřech letech Riddick řádil spíš ve videoherním segmentu a Diesel mizel z obzoru.

Letošek by však mohl být rokem velkého comebacku. Babylon A.D. a čtvrté Rychle a zběsile sice pravděpodobně nebudou velehity (i když série Rychle a zběsile vždycky dokázala, alespoň komerčně, překvapit) a proto nastává klasické mlácení do starých restů. Tiskovky se vedle klasického "A jak se vám natáčelo s XX/YY" plní i koncovkami ve stylu "A co chystáte?". Vin Diesel udělal svůj domácí úkol a tak na novináře sype info o dvou dalších Riddickových dobrodružstvích. David Twohy - režisér a scenárista prvních dvou filmů - už sepisuje novou kapitolu epického příběhu o bourákovi, který potřebuje širokoúhlé plátno, aby se mu do záběru vešly všechny svaly. Podívat bychom se tentokrát měli do Podvesmíru, což je podle Diesela tak vzrušující nápad, že si zaslouží rovnou dva filmy, které se snad budou točit naráz, stejně jako v případě Pána prstenů. Potíž je v tom, že sehnat peníze rovnou na dva filmy a ještě ukecat nějaké studio, aby na tuhle kartu vsadilo, bude zatraceně těžké. Ostatně těch skoro pět let od posledního pokusu nepředstavuje dobrovolné prázdniny. Jeden čas byl Diesel doslova posedlý myšlenkou natočit třetího Riddicka Potíž byla v tom, že byl každý k jeho přáním hluchý. A dokud sám sebe znovu nevystřelí mezi elitu, zůstane Riddick v šuplíku.

Na podobný projekt totiž potřebujete spoustu peněz. Zatímco Matthew Vaughn může z kapsy vytáhnout 30 milionů dolarů (jede v librách, takže má slušný kurz ;) a natočit si film podle svých představ, Twohy a Diesel potřebují minimálně 70 milionů, pokud chtějí navodit stejně rozmáchlý dojem jako před lety. Černočerná tma byla ultralevná, ale Riddick stál požehnané peníze (105 milionů). I s případnými škrty a úsporami na trikové stránce se musí chodit od studia ke studiu a prosit, prosit, prosit.

Já bych taky prosil. Druhého Riddicka mám jakýmsi zvrlým způsobem rád.