Pochvaly a pohlavky si získaly na frekvenci MovieZone FM docela slušnou popularitu, proto nastal čas oprášit jejich formát a vyrukovat s ním mezi písmenka. Systém zůstává stejný. Jednou za měsíc (pravda, květen jsme vynechali :-) budeme rozdávat červené a černé puntíky, na vás bude s námi souhlasit nebo hlasitě protestovat. Kdo nám padl do oka tentokrát?

Cival

Pochvala: Za konec flákání. Nejzajímavější režiséři dnešního Hollywoodu si asi všimli, že život je krátký (odchází jedno velké jméno za druhým), a tak razí do práce. I nototričtí hledači té správné látky, kterým nedělalo problém pauzírovat i několik veledlouhých let, se díkybohu ženou na plac. V krátkém sledu se díky tomu dočkáme novinek od Finchera, Luhrmanna i Malicka, Alexe Proyase nebo Jamese Camerona, což ruku v ruce s dvěma novinkami od Sama Mendese nebo nezastavitelnou starou klikou (Scorsese, Eastwood i Ridley Scott tuší, že jim moc času nezbývá a tak točí jako dráhy ...) vymalovává nejbližší měsíce v hodně podmanivých barvách. Pryč se Storym, pryč s Adamsonem: Teď nás teprve čeká úroda z kvalitních sazenic na áčkovém hollywoodském poli. Nadešel ČAS HOJNOSTI.

Pohlavek: Televizi NOVA za useknutí remaku Planety opic dvě minuty před odhalením šokujícího odhalení. Vím... čas jsou peníze. Ale pro kousek Jaru, jeden jingle s T-Mobilem a Zdeněčkův úsměv přeci není potřeba měnit vyznění celého filmu. A tím, že do programového schématu nasadí dalších deset kriminálních seriálů si mě naše nejsilnější televize asi taky neudobří. Jmenují se odlišně, ale beztak všechny ty Zákony, Vyšetřovací služby a Kriminálky splývají v jednu nudnou stereotypní hmotu, proti níž jsou Columbo a Jessica Fletcherová mistry překvapení.

imf

Pochvala: ZA TROCHU POCTIVÝCH SPROSŤÁREN. Premiéra Sexu ve městě přinesla ten roztomilý pocit, kdy víte, že eRko se zas jednou vyplatilo. Ne kvůli useknutým končetinám a vyhřezlým mozkům, na které tak rádi lákají autoři nízkorozpočtových akčňáků, ale za dobře vypointované a padnoucí hlášky. Samantha by se bez peprné mluvy neobešla a kdykoliv řekl Pan Božšký "Shit" místo bauerovského "Damn", srdíčko poposkočilo. Stejně jako při pohledu na tržby, které samozřejmě způsobily spíš následnice seriálového kultu, než pár chytře rozmístěných f* bomb. Žijeme v době politické korektnosti, ve které se ultrabrutální předlohy rozmělňují do látek uzpůsobených publiku, jež nejvíc "sype". Třináctiletý teenager je tvor s nejvyšším kapesným a do jeho zorného pole se tak musí vejít všechny žánry. Krev mizí a objevíme jí až na DVD, hrdinové mluví spisovně, i když zrovna vylezli z ghetta (případně je jejich proslov useknut akorát ve chvíli, kdy MPAA začne hrozit prstem) a i když je na straně jedné patrný příklon k realismu (ruční kamera, žánr dokudramatu), PG-13 deformuje Hollywood jako nikdy předtím. Stačí se ohlédnout, kolikrát se kvůli němu strhla vášnivá debata. Proto potěší, že tvůrci seriálu z kabelovky (kde je možné prakticky vše, viz např. Dexter) neustoupili a nakonec zvítězili. Po Třístovce je to další vzkaz producentům... ostřejších velkorozpočťáků se asi nedočkáme (v osmdesátých letech to bylo jiné, PG dostávalo i sekání hlav a mučení elektrickou pájkou), ale nějaká ta vlaštovka tu a tam potěší. 

Pohlavek: Za COMICSOVOU INFLACI. Hájil jsem bratry v triku před fanoušky hereckých koncertů i romantických komedií, ale s mocným nádechem Marvelu je jasné, že budou studia tlačit na pilu víc než kdy předtím. Na řadu přicházejí hrdinové, o kterých průměrný Evropan v životě neslyšel a jejichž původ je často až směšný, kvantita střídá kvalitu a comicsový žánr dost možná ztratí svou výsadní pozici letního blockbusterového pískoviště a zůstane mu jen škatulka "pohrobek akčního filmu". Což by byla škoda, ale pořád lepší rozdat karty na rovinu, než za pár let splakat nad výdělkem. Už teď je totiž v nejsilnější sezóně roku až nezdravá comicsová převaha. Nejde jen o žánrovou rovnováhu, ale i o samotné herce. Filmy začínají ve větší míře prodávat postavy a osvědčené značky. Hrdina je přirozeně často svázán s konkrétním hercem, ale právě tady může nastat problém. Figurky budou za chvíli zabrané a zatímco herci ve spandexu budou přemítat nad zaškatulkovanou kariérou, ti ostatní budou bojovat o své platy. Prodává Iron Mana samotné brnění nebo Robert Downey jr.? Marvel zvolil chytrou taktiku... svým "polohvězdám" musí platit tučný balík až poté co první film vydělá několikanásobek rozpočtu. Co v takové situaci, kdy filmů založených na hercích jako osobnostech kvapem ubývá, udělají největší hvězdy? Půjdou Brad Pitt nebo Leonardo DiCaprio na ruku comicsových fachmanům nebo je to pod jejich úroveň? Možná by si to měli rozmyslet dřív než bude pozdě...

k0C0UR

Pochvala: Jmenuje se Foley. Axel Foley. Býval idolem, býval nevyčerpatelnou studnicí hlášek, býval ikonou sex-appealu pro svou dobu. A pak se jeho představitel zbláznil. Než přišel první Shrek, šlo to s kariérou EDDIEHO MURPHYHO jako na sinusoidě, přičemž z matematického hlediska byla hodně nepřesná v tom smyslu, že na dně končila mnohem častěji než na vrcholech. Zažili jsme nudu, zažili jsme bídu a zažili jsme čisté zlo. Zamilovaný profesor, Pluto Nash, Norbit či na dveře klepající Dave… to jsou ty horší případy, o kterých se v dobré společnosti neradno bavit. Konečně však přišel spásný nápad, který vyplynul z hromady comebacků a reunionů, které se jednoduše povedly. Vrátil se Sly (hned dvakrát!), vrátil se Indy, vrátil se John McClane… proč by to nemohl dokázat i jeden uhláškovaný černošský polda z Beverly Hills, co má vždycky na všechno dostatek bizarních argumentů. Zvláště když se na režijní stoličce zhmotní samotný Brett Ratner. Ano, dá se tak nějak čekat, že v rámci „rodinného bilancování“ připadne Foleymu do vínku spousta příbuzných a charakterů, které vás asi nezajímají, na druhou stranu, i taková Smrtonosná zbraň 4 se v podobném duchu docela ujala. A kdyby měl teď Murphy v portfoliu aspoň něco tak dobrého jako Smrtonosnou zbraň 4, jeho skomírající kariéře by to jistojistě prospělo. Ceníme si tak tuhle myšlenku a nápad – právě teď a právě tady by to mohlo vyjít (přestože scénář je teprve v zárodcích, doufejme, že to neumře).

Pohlavek: Psalo se léta páně 1. května 2008 a moje maličkost opět přistála v kině, na které už s pravidelností téměř železnou snáším špínu a snůšky jasně identifikovatelných nadávek. Přesto - člověka pohání jakási povědomá setrvačnost kvůli časům minulým, které snad byly i dobré. Železňák s neodolatelnými hláškami a grimasami Roberta Downeyho Jr. mi měl zpříjemnit společnost ve smíchovském VILLAGE CINEMAS, což se také ve finále stalo… ale! Jak všichni víme, ke každé kopii byla přilepena i upoutávka na čtvrtého Indyho, v té době horké zboží, na něž jsem se na velkém plátně nefalšovaně těšil. Co se však neodehrálo po úvodním reklamním bloku – promítačka poslušně zhasla a kinosál se utopil v neproniknutelné tmě, kterou naředil pouze ohlušující fandovský pískot a nostalgicky znějící Indyho téma. Personál na výzvy o rozžhnutí lampy nereagoval, promítač si zřejmě odskočil na cigárko… výsledek se dá shrnout do smutného konstatování, že se promítačka rozsvítila až těsně před samotným začátkem filmu. Vrátit vstupné? Možná, ale neviděl bych Iron Mana. Řeknete si asi, že je to prkotina, ale… chci za své peníze doopravdy tak moc? Takže… díky a nashle příští měsíc.

Mr. Hlad

Pochvala: Pro fanouška akčních filmů je poměrně smutné žít na začátku jednadvacátého století. Steven Seagal se třicetikilovou nadváhou a skoro šesti křížky na krku je stále považovaný za akční superhvězdu a v kinech si milovníci výbuchů a násilí neužijí zdaleka tolik, jako v osmdesátých nebo devadesátých letech. Obrovskou pochvalu ode mě tedy získávají LIDÉ, KTEŘÍ SE NEBOJÍ DNES TOČIT AKČNÍ FILMY. Možná, že bych chválil někoho jiného, ale za posledních pár dní se objevil trailer na nadějně vypadající Babylon A. D., Jason Statham ukázal, že i potřetí by mu to v Kurýrovi mělo seknout a v ukázce na Rallye smrti předvedl, že si nejspíš bude rozumět i s auty, na kterých jsou namontované rotační kulomety. Trailer na comicsovku Punisher: War Zone možná ve světle téhle trojice nevypadá tak dobře, ale Ray Stevenson mi do role likvidátora Castla sedí (i když jsem asi jediný) a vypadá to, že ubulený Thomas Jane bude béčkově zapomenut. Zkrátka a jednoduše milovníci akčních filmů dostali v červnu sympatický důvod těšit se na budoucnost.

Pohlavek: Když někdo dělá něco dobře, měl by se toho držet. Ale nesmí se to přehánět. WILL FERRELL to přehnal. A pořádně. Pohlavek si zaslouží za to, že POŘÁD TOČÍ SPORTOVNÍ KOMEDIE A JE TO ČÍM DÁL TÍM VĚTŠÍ NUDA. Semi-Pro už nemají co nabídnout a recyklují jen okoukané nápady ze starších Ferrellovských filmů. Sprosté nadávky, řev ani mlácení lidí už není tak vtipné, jako to bylo poprvé a i když film v kinech propadl na DVD se mu daří více než dobře, takže možná, že Ferrell bude příště znásilňovat synchronizované plavání nebo nějaký jiný sport. Každopádně když je na komedii nejzajímavější poměrně civilní postava Woodyho Harrelsona a navíc ještě ve scénách, které hrají na vážnější notu, je něco špatně.

Shushika

Pochvala: jsou remaky, u kterých po přečtení prvních informací na Aintitcool tušíte, že je svět nepotřebuje. PŘEDĚLÁVKA FESTOVNÍ FRANCOUZSKÉ KRIMINÁLKY ze 70. let ČERVENÝ KRUH (nebo též OSUDOVÝ KRUH) od Jeana-Pierra Melvillea mě kvůli angažmá Johnnyho To na postu režiséra naplňuje určitým doufáním. Originál je sice originál, ale asijský nátěr to téhle klasice ve 21. století jen usnadní. A vůbec, ty filmy Johna Woo, kde Melvillea nepokrytě citoval, dopadly vždycky na výbornou. Trochu mi to kazí jen herecká účast Orlanda Blooma, ale i na toho se dá zvyknout.

Pohlavek: rád bych v tomto případě někoho zpohlavkoval - a ani nevím koho. Sám bych si měl dát minimálně štulec, protože mám na daném stavu vzdáleně podíl taky. Ostatně kdo ze čtenářů MZ ne. Kousek od baráku nám tento týden RUŠÍ PŮJČOVNU DVD, která obsloužila celé velké sídliště. Důvod? Ani lokální gigant nedokázal vzdorovat soustředěnému ataku příbalových disků za pár korun. O disky starší než 14 dní prý najednou nebyl zájem. Půjčovna byla nucena nakupovat jen omezený počet zaručených hitů. Ale ani ty k přežití nestačily. Nejde o ojedinělý případ, půjčovny se v poslední době ruší jako na běžícím pásu a jen čert ví, jak se to s formátem DVD před plným zavedením Blu-Ray na trhu ještě vyvrbí, což je samozřejmě téma minimálně na samostatný článek. V otázce budoucnosti home videa tak jak jej známe, nás určitě nás čekají ještě hodně vzrušující časy (a možná i pár pohlavků). To však bohužel na věci nemění, že líné večery u DVD budou napříště vykoupeny cestou minimálně do vedlejší čtvrti...

st39.6

Pochvala: CHLAPCŮM Z AICN. Moje pochvala za tento měsíc bohužel není nic veselého. Jak všichni víme, v neděli nás opustila legenda speciálních efektů Stan Winston. Nebylo člověka v oboru se zvučnějším jménem, stejně jako nebylo člověka ve filmové branži, kdo by alespoň na chvíli nevzpomněl na jednu ze Stanových prací, aby se s ním ve vzpomínkách rozloučil. I my jsme se s ním rozloučili, zdaleka největší poctu ale mistrovi složili na Aint it Cool News, kde požádali o vyjádření Stanových dlouholetých spolupracovníků - samozřejmě včetně Jamese Camerona - a dopisy pak hromadně zveřejnili. Smutnější čtení by se dneska na internetu hledalo těžko, ale o to víc si výkonu Harryho a Quinta cením. Takhle by měla vypadat každá rozlučka s velikánem. Díky za ní.

Pohlavek: TELEVIZI PRIMA ZA FOTBAL. Prima je babská televize, na tom nějaký fotbal těžko něco změní. A přece jsem se divil, když se mi dostalo zprávy o primácké koupi licencí na Euro. Po urputném boji ve slotu zpravodajství, který trval asi tři dny (s Novou si vážně není radno zahrávat), se na Primě zase pokusili o atak na vyšší sledovanost. Odnesl to bohužel samotný fotbal, jehož komentáře se proměnili v amatérskou snůšku keců, ze které se fanouškům u televize musely ježit chlupy hrůzou. Nemáte dost? Stačí jeden z doprovodných programů, třeba návštěva v šatně, kde se řeší problémy jako kdo kdy čeká dítě a jak se vůbec chlapci na šampionátu mají. Koho, proboha, něco takového zajímá? Stranou příšerným studiovým vstupům, na Primě jako by se snažili zaujmout ty poslední kousky ženské populace, která by se mohla koukat a zapomněli přitom na fotbal samotný. Nebyla to smutná podívaná jen díky výkonu našich chlapců. Byla to smutná podívaná i díky výkonu chlapců na Primě. Tu prohru si nakonec možná zasloužili oba.