O geniálním mozku Stana Lee se nemusíme přít. Nevěřící Tomáše přesvědčil Kevin Smith, který odkazy na legendárního comicsového guru vytrvale tapetuje své filmy, a všem ostatním stačí jeden pohled do mistrovy bibliografie. Spider-Man, Kapitán Amerika, Fantastická čtyřka, X-Meni, Hulk nebo Iron Man. Jeho postavy vynesly Marvel na vrchol díky tomu, že šlo většinou o komplikované jedince, kteří jsou do rolí superhrdinů vmanipulováni osudem a jaksi proti své vůli. Petera Parkera kousne pavouk, Kapitán Amerika je produktem válečné mašinérie, hrdinové Fantastické čtyřky jsou proti své vůli ozářeni radiací (podobně jako Hulk) a mutanti z X-Men svůj dar či prokletí fasují při narození. Když to tak vezmeme kolem a kolem, Iron Man je jedním z těch, kteří si svůj superhrdinský statut museli vyrobit doslova holýma rukama.

V tomhle ohledu se nevyhneme srovnání s konkurenčním Batmanem. Rodiče Bruce Waynea zemřeli násilnou smrtí, zatímco otec a matka Tony Starka se stali obětí automobilové nehody. Oběma hrdinům tak spadlo do klína pohádkové bohatství, v případě Tonyho Starka zbrojírny Stark Industries, které pod jeho vedením rozkvetly do krásy, pokud lze takové spojení použít ve spojení s firmou chrlící miliony nábojnic a granátů každý den. A šlo o ty nejlepší zbraně, protože Tony byl génius od přírody (v patnácti ho vzali na MIT, vystudoval jako nejlepší v ročníku). Zakázky se jen hrnuly a z Tonyho vyrostl Howard Hughes zbrojního průmyslu. To není vtípek na účet ikony leteckého a filmového průmyslu, toto přirovnání použil sám Stan Lee. Hughes měl podle něho všechny znaky výrazné osobnosti - mogul, dobrodruh, playboy a blázen. Randil s nejhezčími ženami, pořádal největší večírky a ještě stihnul posouvat hranice myslitelného a neváhal obětovat všechny peníze a čest pro něco čemu věřil. Pro Tonyho Starka byl podobný duševní arzenál ideálním odrazovým můstkem. Favreau navíc k "uzavření kruhu" udělal maximum - Iron Man vyráběl své brnění ve stejném hangáru jako Howard Hughes svou Smrkovou husu (tehdejší prostory nyní slouží jako ateliéry).

Žádný andílek

Comics se poprvé objevil v roce 1963 (jako součást sešitu Tales of Suspense) a první zápletka posloužila jako definující kámen Starkovy bohaté kariéry. Od té doby se Iron Man (sólově létající od roku 1968) dočkal bezpočtu reinkarnací a variací (viz níže), ale úvodní příběh zůstává vždy stejný, i když se mění prostředí (od Vietnamu přes Perský záliv až po Afgánistán ve filmu) - Tonyho Starka zajmou uprostřed válečné zóny poté, co utrpí smrtelné zranění. Díky speciálnímu magnetu, který je mu nainstalován do hrudi, se střepiny v jeho těle nedostanou do srdce. Šrot nelze vyoperovat a tak je Tony nucen udržovat krom svého těla "naživu" i speciální baterku, která elektromagnet napájí. Jeho věznitelé ho donutí k tomu, aby pro ně postavil nejmodernější rakety země-smrt, ale Tony místo nich vyrobí speciální brnění, kterým rozpráší půlku vietnamské armády. Ve své cele potkává Dr. Yin Sena, který mu se stavbou pomůže. Po návratu do civilizace přehodnotí dosavadní smysl svého života a začne páchat dobro... nebo alespoň pracovat na tom, aby jeho dobro nebylo rušeno. Zní to trochu dušínovsky, ale ve skutečnosti je to mnohem komplikovanější.

Nedílnou součástí Starkova světa prototypů a tajných armádních i soukromých konceptů je totiž průmyslová špionáž a neustávající boj o moc. Ve filmu je to pouze jemně nakousnuto, ale comics na tento prvek klade neobyčejný důraz. Starkovy plány či rovnou celé prototypy jsou často ukradeny, nezřídká se stává, že Stark přijde o své společnosti a vliv ve firmě (navzdory tomu, že vlastní kontrolní balík akcií a podle časopisu Forbes disponuje 6 miliardami dolarů (viz žebříček). Díky své genialitě je vždy získá zpět, ale ne vždycky při tom hraje čistě, ostatně proti agresivní konkurenci občas nesvede nic ani pancéřová pěst a tak musí Tony sáhnout k podpásovkám.

Nejbohatší "kreslouni" ($):

1. Strýček Skrblík 28,8 miliard
2. Ming Nemilosrdný 20,9 miliard
3. Richie Rich 16,1 miliard
4. Montgomery Burns 8,4 miliard
5. Bruce Wayne 7 miliard
6. Tony Stark 6 miliard
7. Goméz Addams 2 miliardy
8. Willy Wonka 1,9 miliardy
9. Lucius Malfoy 1,6 miliardy
10. Princess Peach (Mario) 1,3 miliardy


Comics vs. Film

Vysvětlovat všechny detaily by zabralo příliš mnoho prostoru a času, takže musíme přikročit k nejdůležitějšímu bodu operace, srovnání filmu s předlohou. Kdo si nechce zkazit překvapení, ten ať zavře oči, na konci tohoto odstavce (resp. začátku následujícího) je zase může otevřít, vzhledem k návaznosti jednotlivých linií ovšem tuto poznámku nemůžeme vynechat. Zmíněný "původ", tj. Starkovo zajetí a stavba prvního brnění, je ve filmu pojat velmi věrně, změněna je vlastně jen pasáž s Jamesem "Rhodey" Rhodesem - ve filmu jsou dlouholetí přátelé, v comicsu ho Stark potká během útěku ze zajetí a zachrání mu život. Další charaktery Starkova týmu, sekretářka Pepper Potts a řidič/bodyguard Happy Morgan jsou ponechány beze změn - v případném pokračování by měly obě postavy více prostoru, protože procházejí dost zajímavým vývojem. Co se týče dalšího vývoje zápletky, tady už se comics a film rozcházejí.

Ve filmu Stark bojuje o svou společnost s Obadiahem Stanem a nakonec se s ním utká, když Stane použije původní plány prvního brnění a postaví Iron Mongera. Ten se postaví proti vylepšenému Mark III (třetí verze brnění), ve kterém se oslabený Stark. V závěru filmu je pak odhalena Iron Manova totožnost. To je pro fanoušky předlohy dost šok, protože nejen že Iron Monger je záporákem až mnohem později (prim hraje mytologický Mandarin, jehož přítomnost je ve filmu naznačena přes společenství Deseti prstenů), ale identita Iron Mana je v comicsu tajena celá desetiletí. Iron Man je maskotem Stark Industries a Tonyho bodyguardem. Jeho totožnost veřejnost nezná a v průběhu comicsu se v něm dokonce vystřídá několik lidí (především tedy James Rhodes, který později vyfasuje vlastní brnění jménem War Machine, ve filmu je příjemné pomrknutí tímto směrem). I v předloze je nakonec superhrdinova totožnost vyzrazena, ale stane se tak pod tlakem okolností. Ve filmu však změny nepůsobí jako hrubé narušení konceptu, protože Downeyho Stark je playboy a pohodář, kterého náhle dožene svědomí, což je dost velký odklon od Tonyho workoholika, se kterým není až taková legrace a jenž je navíc sužován démonem alkoholu a dotírajícím SHIELDem.

S.H.I.E.L.D.

Co je to SHIELD? Nechtějte název této organizace rozepisovat, i jeho zkratka je dost dlouhá. Národní bezpečnostní agentura plná superhrdinů, vedená Nickem Furym, ho osloví ve chvíli, kdy existence Iron Mana přestane být pro veřejnost tajemstvím (stačí jeden průlet nad křižovatkami v New Yorku, Tony vždycky miloval publikum). Iron Man se tak účastní akcí SHIELDu (stává se členem týmu Avengers) a sám také pomáhá vyvíjet zbraně jak pro agenturu, tak pro další týmy (X-Men). Právě politikaření v rámci a vně SHIELDu ho však často vrhá do špatného světla, ať už jako veřejnou osobu nebo jako Iron Mana. Často brutálně přešlápne (jako když likvidoval všechny hrdiny, kteří "fungovali" na základě ukradených dokumentů k jeho brnění tím, že si postavili vlastní nedokonalé verze) a pak je nucen jako Stark vyhodit Iron Mana, který je jeho zaměstnancem, aby ho posléze vzal zpátky, protože svět ho přece potřebuje.

Historie je v tomto ohledu velmi pestrá, takže Favreauovo zahození Starkovy tajné identity v závěru prvního filmu do značné míry omezuje taktizování v rámci sequelů. Kroniky Iron Mana a jeho kamarádů jsou však natolik košaté, že se nedostatku vhodných námětů rozhodně nemusíme bát. Mnohé z nich ovšem trpí klasickým burnout syndromem, takže věrní fanoušci se už dočkali několika odchodů do penze, fingovaných úmrtí, čachrů s různými verzemi brnění, rozchodů a podrazů... na co si jen vzpomenete. SHIELD byl u většiny z nich, a střídavě buď Tonyho tahá z bryndy nebo ho trochu dusí, když potřebuje zamést před vlastním prahem. Od postu mezinárodního zločince to Stark dotáhnul až k ředitelování SHIELDu (po Civil War sérii, která operovala s myšlenkou, že všichni superhrdinové by měli odhalit své pravé identity a začít pracovat pro vlády svých zemí) a v marveláckých comicsech se potkal se spoustou známých tváří. Minimálně jednoho z řady odvěkých protivníků/konkurentů Stark Industries určitě znáte i odjinud, ale to bychom předbíhali. Od vší té historie bychom se měli přesunout k Tonyho výzbroji. V galerii nejrůznějších brnění nejlépe poznáte, jak moc scenáristé Iron Mana ve více jak čtyřicetileté historii popustili uzdu své fantazii.

Kolik šatů máš, tolikrát jsi (super)člověkem

Tony Stark je génius a má neuvěřitelně pohotové smysly. Absolvoval trénink bojových umění u Kapitána Ameriky, vyměnil si pár mouder se Spider-Manem (a dokonce časem získal i jeho pavoučí smysl), ale pořád je to jen člověk. Křehký, slabý a velmi, velmi zranitelný člověk. Veškeré jeho schopnosti pocházejí z jeho brnění. V podstatě všechny verze mu umožňují využít nadlidskou sílu, jsou odolné vůči konvenčním útokům (pokročilé verze mají kromě neprůrazných materiálů také ochranné energetické pole), jsou schopny letu nadzvukovou rychlostí a disponují řadou pokročilých zbraní, hlavně tedy repulsory v Tonyho dlaních. Na principu modifikace magnetického pole je založena většina Tonyho systémů. My se teď mrkneme na to nejlepší z jeho dílny:



Mark I

Původní brnění, které si Tony vyrobí svépomocí v zajetí. Jeho základem je energetický zdroj v jeho hrudi (v comicsu se musí denně dobíjet, ve filmu je díky převratné technologii podstatně výkonnější, ale až v pokročilejších verzích obleku). Brnění je z obyčejného železa, ale je odolné proti průměrným kalibrům, stejně jako proti extrémním teplotám. Zvyšuje sílu desetinásobně, ale nedá se s ním létat, spíše hodně vysoko poskakovat. Díky magnetickým repulsorům mohl Tony odklánět kulky nebo naopak přitahovat kovové předměty.

Mark II

Narozdíl od prvního modelu byla druhá verze založena na mikroskopické struktuře materiálu, což umožnilo Starkovi postavit mnohem aerodynamičtější a hezčí brnění. Dostalo zlatou barvu (ve filmu je stříbrné) a bylo v mnoha směrech vylepšeno. V comicsu je vyrobeno přesně na míru do takového rozsahu, že ho Tony mohl tajně nosit pod běžným oblečením. Jako první disponuje ochranným polem. Stále mechanické ovládání a staré dobré automotory, díky vylepšenému tvaru však mohl Tony s oblekem létat. Vylepšena byla i výzbroj a komunikační možnosti.

Mark III (Red & Gold)

Nejslavnější a svým způsobem také finální verze Tonyho brnění. V těchto barvách (jde o inspiraci ze školních let) ho znala široká veřejnost. Díky lepším motorům a vylepšeným materiálům mohl Tony s oblekem létat nadzvukovou rychlostí a radikálních úprav se dočkal i arzenál zbraní. Postupem času se vylepšila i komunikace s oblekem (prostřednictvím mozkových vln), ve filmu je to vyřešeno kulišácky - součástí druhého a třetího obleku je Tonym navržený operační systém (pohání i jeho dům a dabuje ho Paul Bettany). Základním zdrojem je stále Tonyho pacemaker, který udržuje v pohybu nejen jak oblek, tak i tělo.

War Machine

Tento (šedostříbrný) oblek Stark postavil, když se původní verze ukázala být neefektivní proti jistým nepřátelům. Mikrostrukturu nahradil pevnější uhlíkový kompozit, nové zbraně byly odnímatelné (montovaly se na ramena) a brnění mělo vylepšené zaměřování plus ovládání pomocí operačního systému. Po zneškodnění hrozby tento oblek zdědil James "Rhodey" Rhodes. V době Starkových výpadků (ať už šlo o fingované nebo skutečné smrti, ze kterých se Tony vždycky nějak vylízal) zaskakoval War Machine za Iron Mana jako pilotní projekt Stark Industries a po roztržce s Tonym se vydal i na sólovou dráhu superhrdiny.

Silver Centurion

Oblek, který si Tony postavil, aby mohl zneškodnit Iron Mongera. Vycházel z klasické struktury zlatočerveného modelu, ale nabízel řadu vylepšení. Pohodlnější "interiér" a ovládání (HUD displej tak jako ve filmu), speciální výzbroj včetně plazmových torpéd a řada taktických prvků jako schopnost holografické projekce nebo chameleóního stealth efektu. Souboj s Iron Mongerem byl pro oblek zatěžkávací zkouškou, ale po všech stránkách vylepšená technologie obstála proti nepříteli s větší hrubou silou na jedničku a znovu tak úspěšně zinscenovala v comicsech tolik oblíbené podobenství Davida a Goliáše.

Hulkbuster

Speciální nadstavba na klasické brnění značně redukovala pohyblivost a všeobecnou rychlost Iron Mana, ale výměnou za to mu nabídla neuvěřitelnou sílu. V tomto obleku mohl Stark zvednout až 175 tun. A to bylo hlavní, protože jak název napovídá, tahle verze byla vyrobena pro souboj s Hulkem. První verze obstála, ale v dalším souboji Tony použil vylepšenou variantu s raketovými věžemi, které byly schopny odhodit Hulka až několik mil daleko. Tato zbroj byla bohužel zničena, když na ní dopadla značná část Starkovy věže, kterou naštvaný Hulk srovnal se zemí. Pro Tonyho hned dvojitá ztráta.

Extremis

Po souboji s protivníkem využívajícím nanotechnologii se Starkovo brnění propojilo s jeho tělem a z našeho hrdiny se tak stal kyborg. Ovládání bylo možné na úrovni mozkových impulzů a brnění fungovalo spíš jako další vrstva pokožky. Nanoboti navíc Tonymu zvyšují fyzickou sílu a zajišťují regeneraci, takže může vyzvat na přátelský souboj Wolverinea a poměřit oba zmíněné faktory.

Další pozoruhodné variace: NTU-150 (oblek bez Tonyho, ovládaný na dálku), Modulární brnění (stavebnicový model na který lze navěsit spoustu zbraní, známý z televizního seriálu), Giant Armor (oblek transformeřích rozměrů se kterým Tony bojoval proti Decepticonům, napájen Prajiskrou :), Iron Man 6 (obrovské bitevní vznášedlo o délce 300 metrů), Iron Maniac (ovládané myšlenkami, schopné "vytvořit" jakoukoliv zbraň na kterou Tony dokáže pomyslet).

A není v tom trochu chaos?

Tak to si pište. Tonyho si během dekád přehazovaly tucty scenáristů, pokud se dá říct, že pětačtyřicetiletý člověk toho zažil hodně, co byste mohli říct o pětačtyřicetiletém comicsovém hrdinovi? U Tonyho navíc platí, že opravdu na stránkách svých sešitů prožil několik různých životů. Klasický Tony Stark už během osmdesátých let hodlal skončit s kariérou, když nedokázal porazit jednoho ze svých protivníků, vládou najatého Firepowera. Jenže pak si to rozmyslel, postavil nové brnění a všem řekl, že je to "nový Iron Man", kterého ovládá někdo nový. Podobných lží má plný šuplík, ostatně když poletoval v brnění, většinou rozestavěl řadu svých klonů (ála Rozpuštěný a vypuštěný). Jeden z nich za něj dokonce schytal kulku.

Po čase však Stark zjistí, že kybernetická rozšíření obleku mají nepříznivý vliv na jeho nervový systém. Kosmetická vylepšení nepomáhají a tak Stark postaví Variable Threat Response Battle Suit, později přejmenovaný na War Machine (viz výše). Je to čistě proto, aby mohl Stark předstírat svou smrt a vyléčit se v ústraní, zatímco nic netušící Rhodes opláče svého kamaráda a začne řídit Stark Enterprises. Když Rhodes zjistí, že Stark je naživu a hodlá znovu převzít společnost, pohádají se ti dva do krve a Rhodes naštvaně odejde i s brněním, aby mohl zahájit sólovou kariéru.

V devadesátých letech to ovšem začíná být trochu složitější. Tony se dostává pod kontrolu Kanga Dobyvatele (což je podvod, který Marvelu někteří fanoušci dodnes neodpustili, za pár čísel se totiž ukázalo, že to vlastně nebyl Kang, ale Immortus... tedy ne že by to běžnému smrtelníkovi nebylo jedno :) a v hypnotizovaném stavu začne vraždit spojence SHIELDu. Noví Avengers tedy musejí cestovat do minulosti, kde si vyzvednou Tonyho teenagera, který v novém obleku konfrontuje své starší já. Vyvolaný šok dostane Iron Mana z Kangova područí. Při následném souboji s Kangem starší Tony umírá.

Mladší Tony pokračuje v odkazu Iron Mana, ale také umírá, při souboji s Onslaughtem (příšerka která vznikla spojením myslí Profesora Xaviera a Magneta). Není sám, na zemi zůstávají po vyčerpávajícím souboji ležet i Kapitán Amerika, Hulk nebo Fantastická čtyřka - ovšem s výjimkou Reeda Richardse. Ten vytvořil speciální vesmír, kde všechny padlé hrdiny oživil. Tony Stark se tu objevuje v dospělé podobě, protože Reed všechny oživil tak, jak si je nejlépe pamatoval. Reedův syn, Franklin, poté zvládne spojit mysl původního Starka a znovuoživeného mladého dospělého Starka (hmm... hlavně dýchejte :), takže to máme starého dobrého Tonyho - ovšem uzdraveného a díky "skoku v dospívání" zbaveného všech obvinění za nejrůznější (zlo)činy. Tomu se říká restart.

Starkovy potíže ovšem nekončí. Jeho vlastní oblek si uvědomí sám sebe a začne být zcela soběstačný. Pro Starka to znamená vylepšení všech taktických možností, ale oblek si uvědomí, že Starka vlastně nepotřebuje. Přesto chce být s ním a tak se pokusí s ním srůst (k tomu stejně později dojde, viz Extremis oblek). Stark brzy pozná, že proti vzbouřenému obleku nemůže bojovat ani v jeho lepších, jím ovládaných variantách. Během souboje v poušti dostane infarkt a umírá. Jeho brnění ovšem pochopí, že smrt jeho (původního) majitele by byla tragédie a ze svých vlastních součástek vyrobí Tonymu umělé srdce, což ho ovšem nenávratně zničí. Tony je zachráněn, ale po letech je znovu nucen pravidelně srdce dobíjet, tak jako v dobách hrudního generátoru.

V roce 2002 (takřka čtyřicet let po začátku comicsu) odhalí Stark svou totožnost a na tiskovce všem sdělí, že je Iron Man. Poruší tím několik nařízení, včetně armádní úmluvy podle které oblek smějí využívat jen zaměstnanci Stark Enterprises (v té době už Stark Solutions). Tony se tedy obrátí proti armádě, která začne ve velkém využívat variantu jeho brnění, což ovšem vede k velké nespokojenosti všech kolem něj. Nakonec je nucen oznámit konec jeho účinkování v kostýmu Iron Mana, jen aby si vyrobil nový kostým a v něm jako "nový superhrdina" nerušeně pokračoval. Díky dalšímu vývoji událostí ovšem přestalo být jasné, kdo se skrývá pod maskou původního Iron Mana. Veřejnost si byla téměř jistá, že to není Tony Stark a tak se miliardář ke své staré identitě opět vrátil.

Zanedlouho se však Tony musí připravit na to, že půjde s kůží na trh. Objevuje se totiž Superhero Registration Act (viz výše) a Tony se rozhodne, že raději bude bojovat pro zavedení povinné registrace superhrdinů, aby celá záležitost nenabrala extrémnější rozměry (zatýkání, hromadné nasazení Sentinelů, obrovských robotů kteří byli úspěšně využíváni k lovení mutantů). Na jeho straně je ze začátku jen Reed Richards a pár dalších hrdinů, takže brzy propukne otevřená válka, ve které je Tony za zrádce a záporáka. Minimálně v očích druhé strany, vedené Kapitánem Amerikou, která si neuvědomuje širší souvislosti. Některé Starkovy akce rozhodně lze považovat za podivné, ale to bylo přičteno působení Extremis obleku na jeho vědomí. I Kapitán Amerika nakonec uznal, že boje řešení nepřinesou a dobrovolně se vzdal. Byl zastřelen (atentát) cestou k soudu. Iron Man na pohřbu prohlásil, že takhle by superhrdina umírat neměl a převzal vedení SHIELDu.

Je to celé podvod?

A jakmile nám milí scenáristé konečně dokázali, že Tony je sice komplikovaný a mnohdy nevypočitatelný, ale vždy kouká za roh a má dobře sesumírované, co mu z toho kápne, objeví se hrozba v podobě Skrullů - mimozemské rasy, která umí napodobit nejen podobu, ale i schopnosti kohokoliv. Ukazuje se, že v posledních měsících mohl být jakýkoliv superhrdina Skrull. Tony to zjistí, když v jednom z bojů zahyne Elektra a ukáže se, že ve skutečnosti šlo o Skrulla. Nikdo si teď není jistý svými kolegy a často ani sám sebou. Tony však podle všeho zůstal invaze ušetřen, ostatně je jedním z iniciátorů jejího rozprášení a scenáristé se navíc dušují, že by na jeho těžce zkoušenou persónu podobným způsobem nesáhli. Což ale neznamená, že ho v dohledné době zase něčím nepřekvapí. Výlet do dob krále Artuše s Viktorem Von Doomem jako přebytečným zavazadlem (ti dva posléze museli spolupracovat) ho rozhodně nenadchnul. A kromě Dooma musí čelit i celé armádě záporáckých štamgastů. Protože už jste jistě z té kovomluvy vyčerpaní, vyjmenujeme jen ty nejdůležitější. A pak si můžete jít dobít baterky. Slibujeme.

Deset prstenů

Ve filmu je zmínka o spolku Deseti prstenů, což je Favreaův způsob jak uvést na scénu Mandarina. Nejslavnější Iron Manův protivník je v prvním filmu prezentován jako Palpatine ve čtvrté Epizodě, Voldemort v prvním Potterovi nebo Sauron ve Společenstvu Prstenu. Zkrátka ho nevidíme, protože uvést na scénu hi-tech comicsu postavu, co vypadá jako pomatený čínský mužík a hází blesky, to by nemuselo dopadnout dobře. Ani Tim Story si nedovolil odhalit Galactuse jinak než jako naštvaný mrak, takže je jasné, že se musí opatrně našlapovat.

Mandarin je přímým potomkem Čingischána. Poté co ho v Číně komunistická strana připravila o veškeré jmění a moc, vydal se prozkoumat Údolí duchů, kam staletí nikdo nevkročil. Zde objevil kostru mimozemšťana, který se podobal drakovi. Dlouho studoval jeho technologii a uvnitř jeho vesmírného korábu našel deset prstenů s neuvěřitelnou mocí. Podrobil si okolní vesnice a získal takovou moc, že ho nemohla ohrozit ani čínská armáda.

Ačkoliv Mandarinova síla spočívá v magických artefaktech, má technické vzdělání a technologii považuje za nejlepší zbran. Vytrvale krade (nebo si pokoutně kupuje) Starkovy zbraňové systémy, aby je mohl rozebrat a vylepšit (nikoliv ve směru funkce, především ve smyslu mnohonásobného zvýšení síly). Tony je samozřejmě na podobné věci choulostivý, takže se ti dva dlouhá léta pošťuchují, aniž by se dokázali navzájem zabít nebo zničit. A to i přesto, že Mandarin se umí teleportovat a dokonce zvládá vyrobit i mimořádně smrtící zbraně (desetimetrový android jménem Ultimo, se kterým má Iron Man občas hodně práce... naštěstí je děsně hloupý). Je zběhlý v bojových uměních, jeho inteligence se téměř vyrovná Starkově a... má těch deset prstenů, Každý z nich umí něco jiného od kontroly paměti, vysílání blesků a hůlky mrazilky až po firebally, přeskupování hmoty a zmíněnou teleportaci. Ve filmu vidíme jednoho se záporáků jak si hladí svůj prsten, pravděpodobně zapůjčený Mandarinem. Není však jisté, zda vůbec ví, jak obrovskou sílu vlastně jeho ruka nosí.

Kámoši ze šroťáku

Pro film raději Favreau vybral Iron Mongera. Jeho zrod uvidíte na stříbrném plátně sami. Z plánů Obadiaha Stanea později čerpali i jiní záporáci a tak se brnění Iron Mongera (vylepšený Mark I) objevilo hned v několika různých comicsech. I na východě však uměli stavět brnění. Crimson Dynamo vznikl jako pokus o nejlepšího sovětského vojáka všech dob. A přirozeně se utkal s Tonym Starkem. Jeho tvůrce pak uprchl do Ameriky, aby tu pro Tonyho pracoval. Nakonec ho vyřídila Černá vdova (její cameo ve filmu, oproti předpokladům, není - měla ji prý hrát Hilary Swank), ale Dynamův odkaz žil dál. Celkem vzniklo jedenáct různých verzí, ale s rozborem vás vážně nebudeme zatěžovat. S podobnými úmysly (dokázat Straně, že ruská brnění jsou lepší) vznikl i Titanium Man. Ve stejné laboratoři jako Dynama ho postavil další ruský génius, ale ani jemu se nepoštěstilo Iron Mana pokořit. Stark ho porazil dvakrát, z toho jednou během televizí vysílaného duelu, který sledovaly miliony lidí.

A teď.... alou do kina. Pražáci si mohou Iron Mana užít už dnes (tj. ve středu), všichni ostatní musejí počkat do čtvrtka. Ale stojí to za to... možná se nebudou přepisovat dějiny, ale šroubky jsou utaženy festovně, takže se nemusíte bát Tonymu skočit na záda a proletět se nad kopcem popcornu. Bude to jízda na jejímž konci si řeknete o nášup. Může na vás čekat třeba mezi hromadou comicsů, kterých se za Iron Manovo funkční období nakupilo tolik, že byste je z 
knihovny museli odvážet náklaďákem. A nebo si místo toho dejte trochu železa. Tabletky seženete v každé lepší lékárně. V kině se pak budete cítit skvěle. (tento článek nesponzorovalo ministerstvo zdravotnictví)