Americké bláznivé komedie posledních patnácti let podléhají vcelku jasně identifikovatelným vlnám. Jednu kočíroval Jim Carrey, další Ben Stiller a jeho Frat Pack, trůn na chvíli obsadil i Adam Sandler. A tu největší z posledních měsíců a let vzedmul Will Ferrell díky svým zvráceným sportovním komediím. Jenže všeho moc škodí. Už v trailerech působila basketbalová šílenost Semi-Pro okoukaně, finanční prognostici jí přesto věřili - na Ferrella pod košem se mělo chodit víc než na Ferrella v kopačkách a minimálně stejně jako na Ferrella na bruslích a na Ferrella na kolech. Jenže diváci neběhají do kin automaticky. Ferrella na sportovním kolbišti se zjevně přejedli, a proto na tenhle „jistý hit“ o víkendu připadlo jen slabých 15,2 milionů dolarů. Na víc jak pětapadesát milionů celkově by to Semi-Pro stačit nemělo, Will se proto musí modlit, aby se náležitě ujala letní taškařice Step Brothers, jinak bude jeho hvězda slábnout a možná ji vystrnadí někdo mladší, výkonnější a hlavně neokoukanější.

 

Neúspěch Semi-Pro jen podtrhl, že únor nebyl pro pozorovatele kasovních žebříčků skoro vůbec zajímavý. Až na slušné otvíráky Úhlu pohledu (tentokrát druhé místo za 13 milionů) a Jumpera (dnes pétá pozice díky sedmi milionům) se nic moc vzrušujícího nedělo. Premiéru si odbyly hlavně filmy odložené nebo podceňované, což jenom potvrdily neslavné debuty The Other Boleyn Girl a Penelope, které se shodně odehrály jen v jedenácti stovkách kin. Výrazně větší diváckou přízeň si získalo kostýmní drama od scenáristy oscarové Královny The Other Boleyn Girl (u nás překřtěné na Králova přízeň). Čtvrté místo a osm milionů dolarů nelze při dané distribuční taktice hodnotit jako vyložený neúspěch, nicméně i laik se dovtípí, že s hvězdami kalibru Natalie Portman, Scarlett Johansson a Erica Bany se mělo útočit na mnohem vyšší mety. Britským kostýmním dramatům zámoří momentálně nepřeje – vzpomeňte na fiasko druhé Královny Alžběty –, očekávejme proto další odliv ambiciózních historických látek z plátna do televizních laboratoří BBC.

Roztomilá pohádka Penelope dopadla ještě hůř, se čtyřmi miliony se totiž objevuje až na osmém místě. Tak dlouho jí distributor odkládal (našinec jí mohl vidět už loni v létě v Karlových Varech), až z ní vyvanula veškerá „burtonovská“ poetika i hvězdná záře hereckého obsazení – že se Penelope následně ocitla hluboko v červených číslech, pak nemohlo překvapit ani producenty samotné.  V žebříčku tak schází vyložené hity: Ani pátá Kronika rodu Spiderwicků (průběžně 55 M), šesté Let´s Dance 2 (48 M) nebo sedmé Bláznovo zlato (59 M) díry do peněženek neudělaly, jediné dva kasaštyky najdeme až na úplném konci první desítky. Pecka z devátého místa se jmenuje Tahle země není pro starý, na kontě má čtyři Oscary a 69,5 milionů dolarů a natočili ji dva bratři, kteří dlouhá léta platili za těžké komerční losery. A desátá je pořád ještě Juno. Áno, tak to dopadá, když vaše filmy Amerika prohlásí za nejdůležitější snímky sezóny...

Za týden se zatuchlinu pokusí rozehnat Martin Lawrence v taškařici College Road Trip, Jason Statham v „heist-movie“ The Bank Job a Frances McDormand ve staropanenské komedii Miss Pettigrew Lives for a Day. Rok po Třístovce chtějí ale nejvíc zaválet mamuti a tygři z Emmerichova 10000 př.n.l.

Kompletní pořadí tady