Will Smith není jen posledním mužem na Zemi. Je i poslední hollywoodskou megahvězdou, která najisto utáhne každý svůj nový biják. Po pádu Toma Hankse i Bena Stillera už zůstal Will sám, jeho tažná síla tím ale vůbec neutrpěla. Will si dál šlechtí image bouráka, jehož každý film vydělá přes sto milionů dolarů (čestnou výjimku už ve filmografii má, a to díky Mannově „rádoby oscarové“ biografii Ali). Když auru totálního úspěchu nezlikvidovala ani romantická komedie Hitch, ani komorní drama Štěstí na dosah, bylo jasné, že jí neporuší ani akční sci-fi Francise Larence Já, legenda. Zámořské věštírny tržeb sice po fiasku Zlatého kompasu začaly snižovat své prognózy, my v redakci jsme ale moc dobře věděli, že Will to z hlediska výdělků zase všem nandá (přeci jen, pár vnitroredakčních hádek na téma „v romantický komedii Will Smith vydělat nemůže“ už máme za sebou :-). Ale že si za první den promítání připíše rovnou 29 milionů dolarů - tedy to, co Kompas utržil za týden - nebo že se stane nejúspěšnější prosincovou premiérou historie, to už asi doopravdy odhadoval málokdo.

Já, legenda zlomilo prosincový rekord Návratu krále. Poslední část prstenovské trilogie otvírala za 72 melounů, Smithova sci-fi to napálila rovnou na kótu 76 milionů. Díky plodným vánočním svátkům se tak může pokoušet i o 260 milionů dolarů, což by byla suma až neuvěřitelná. Smithův královský status je každopádně potvrzen. Toho chlápka musí obdivovat Afroameričané, cool ale připadá i bělochům. Žerou ho chlapi, zbožňují ho ženy, smějí se mu děti, protože může být stejně tak prďáckým akčním hrdinou jako zlatíčkem z valentýnské romantiky. Navíc od Wild Wild West neleze do vyložených sraček, za což ho chválí i většina zámořské kritiky. O Smithově postavení samozřejmě vypovídá i to, že obsadil příští Den nezávislosti - většinou se na nejprestižnější datum distribučního roku cpou velcí roboti nebo comicsové ikony, tentokrát se tam jednoduše dere „nová comicsová komedie s Willem Smithem“. Smithova stomilionová série tak zdaleka nekončí. Upřímně řečeno, neskončila by ani s celovečerním teleshoppingem, v němž by Will prodával to nejlepší z kariéry Evy a Vaška.

I na druhém místě se zrodil malý komerční zázrak. Tři nesnesitelné veverky založily kapelu, vlezly do apartmá bodrého Alvina a vydělaly - podržte se - jen za první tři dny 45 milionů dolarů. Během svátků jim na konto naskáče hromada dalších drobáků, infantilní číčovina Alvin a Chipmunkové proto zkusí atakovat hranici dvou set milionů dolarů - a vecpat se díky nim mezi deset nejúspěšnějších filmů roku 2007! Na triumfu užvatlaných digitálních potvor (nejradši bych je viděl ve zvlášť krvavém remaku Hellraisera, kde by jim Pinhead nabodával očička na špendlíky) lze spatřit jediné pozitivum: Vzestup Jasona Lee, jenž může opustit pověst „smithovského“ vometáka nebo seriálového Earla a s trochou štěstí se stát hvězdou. Byl by to nečekaný twist v kariéře, tak trochu ve stylu Jamese Marsdena, kterého letos „udělaly" Hairspray a Kouzelná romance.

Na nástup dvou titánů dojel hlavně Zlatý kompas. Nízký otvírak z minulého týdne podtrhl brutální propad o 65% (na poměry žánru nevídaný), až na devět milionů dolarů za tento víkend. Kompas tak v Americe nastřádá maximálně 70 milionů, tedy ani ne polovinu svého rozpočtu. Zbytek světa musí pořádně zabrat, jinak série končí. Více ztrácely i Kouzelná romance (4. místo, 6 milionů) nebo rodinné veselice Santa má bráchu a This Christmas (oba poloviční ztráty, shodně za 2,3 milionu na sedmé a osmé pozici). Schytala to i třetí premiéra týdne, černošská taky-komedie The Perfect Holiday, která debutovala s chabými třemi miliony na šestém místě. V klidu mohly zůstat jen seriózní tituly s čerstvým dopingem ze Zlatých glóbů. Třeba coenovská kriminálka Tahle země není pro starý, která vystoupala už na páté místo a nečekaných 33 milionů dolarů. Nebo Wrightovo Pokání, jež se poprvé vyhouplo do první desítky, když ze 117 kin vytahlo 1,8 milionu. Anebo těhotenská komedie Juno, která ze čtyřiceti kin vylezla na hezkou jedenáctou pozici.

O Vánocích se holt bude prát ten nejkvalitnější filmový sběr s kolosálními hity. Profitovat bude jen a pouze divák. Počkejme si, co řekne za týden na druhé Lovce pokladů, Burtonův muzikál Sweeney Todd, retro „dramedy“ Soukromá válka pana Wilsona od Mikea Nicholse, romanci P. S. Miluji Tě nebo bláznivý pastiš Walk Hard: The Dewey Cox Story. Osobně si myslím, že v nabité konkurenci spláčou nad prodělkem veleslavní pánové Nichols a Burton. Ale možná se pletu.

Kompletní žebříček hledejte tady.