Tak bude ta stávka nebo ne? Nikdo to neví, ale všichni se bojí kladné odpovědi, takže pokračují dlouhé týdny manévrů, které továrna na sny ani filmoví novináři nepamatují. Studia přesouvají, ruší, krátí, šetří a zároveň vynakládají nebývalé úsilí, aby se něco stihnulo v termínu. Některým snímkům se podaří odstartovat včas, např. scénář Wolverinea už je kompletně přepsán a tak se může v listopadu začít natáčet, stejně tak McG (Charlieho andílci) velmi pravděpodobně roztočí dalšího Terminátora a pokud jsou pravdivé zvěsti o Samu Worthingtonovi jako novém G.I. Joeovi, mohla by to do léta stihnout i tahle adaptace. Druzí Transformeři naopak vyčkávají. Spielberg možná doufá, že stávka se konat nebude, případně, že si nikdo nenechá ujít šanci dělat na jednom z největších blockbusterů roku 2009. Pokud chtějí Paramounti stihnout předem ohlášený termín premiéry, budou muset hodně spoléhat na vlídný osud.

Jinde to naopak letí pěkně z kopce. Zatímco nedávno jsme vás informovali o tom, že Brett Ratner bude režírovat Útěk z New Yorku, dneska už je všechno jinak. Nejdřív vycouval Ratner, pak ohlásil ústup z pozic i Gerard Butler (prý kvůli tvůrčím neshodám, což je nejstarší hollywoodská výmluva na světě). Momentálně se o projekt zajímá Jonathan Mostow, s tím že by napsal scénář a film případně zrežíroval. Pořád říkám, aby to dali zpátky Carpenterovi a Russellovi. Zkazit to nemohou, už Útěk z L.A. byl béčkové peklo. Mnohem radši bych viděl původně plánované Escape from the World (nebo alespoň USA :), ale toho se už asi nedočkáme. Je mimochodem zajímavé, že Foxové by chtěli ještě před stávkou prosadit filmovou adaptaci jedné z nejstylovějších počítačových her vůbec - Maxe Paynea - jedná se o kombinaci wooovek a klasiky noirového žánru, samotné dějové sekvence hry vypadají jako geniální noirový comics, takže by teoreticky nemuselo dát tolik práce, převést to celé na plátno. Nejlépe s Clivem Owenem v hlavní roli a nějakým šikulou za kamerou. Snad to u Foxů příliš neuspěchají, tahle spálená šance by mohla bolet.

Případná stávka ale bude bolet všechny. Postprodukční společnosti pracující pro televizi už teď berou zaměstnancům stravenky, protože většina televizních kanálů preventivně oznámila zkrácené sezóny. Bude snažší v případě stávky vyrobit dvanáct dílů místo čtyřiadvaceti. To se samozřejmě odrazí na objemu práce pro všechny ostatní profese. Trikaři jsou na poptávce závislí, nemohou se, tak jako elektrikáři, sebrat a jít dělat někam jinam a nemohou ani shánět bokovky v celovečerních produkcích, protože jsou "zařízené" na televizní měřítka a standardy. Osudové datum se blíží (stávkovat by se mělo už zítra!) a všichni jsou tak trochu vyjukaní. Jak k tomu přijdeme my? Celé odvětví se bude snažit, aby divák změny nepostřehl, jinak by se totiž mohl utrnout od koryta a to by byl konec všeho. Proč o tom tedy píšeme? Stávkování podobných rozměrů v posledních dvou dekádách nemá obdoby a pokud kladivo odborářů skutečně udeří, bude to mít mnohem dalekosáhlejší následky, než bychom dnes dokázali spočítat. Raději si obnovte průkazku do videopůjčovny s kvalitním archivem titulů. Možná se to bude hodit.