Vzpomínáte si, jak se před třemi lety vyprávělo o tom, že komediální scénu absolutně ovládne Frat Pack? Po Zprávaři, Vybíjené, Zoolanderovi a Starskym to vypadalo na stoprocentní triumf party okolo Bena Stillera. Pak ale začali všichni její hrdinové kopat za sebe. Kumulace megahvězd proběhla naposledy v Nesvatbových, od té doby se Vince Vaughn ksichtí tam, Owen Wilson pošilhává onam, Ben Stiller utíká k nezávadným veselicím pro celou rodinu, Will Ferrell bojuje nejméně v pěti různých sportovních odvětvích a i Steve Carell se pekelně snaží zabodovat sám za sebe. Jenže už to není ta stará dobrá parta. Hollywood ovládla úplně nová komediální „crew“. Skládá se z loserů, outsiderů a jiných zjevů, kterým byste dali spíš korunu ne ž mnohamilionový honorář. Jenže ona jim ta sranda-fabrika vážně funguje. Bezchybně.

Stmeluje je Judd Apatow. Duchovní otec obhroublé taškařice 40 let panic a chlapík, který si musel po Zbouchnuté číst v každém druhém americkém médiu, jakou že porci geniality navrátil mezi středoproudé komedie. Judd si teď zvesela produkuje hned několik veseloher zaráz. A hned první z nich se dočkala extatických recenzí. Jakoby měl Apatow podchyceny ty správné komunikační kanály – jásot se rozléhá do dáli, kritika se ozývá jen od sucharů a z antihvězd se stávají velcí komerční tahouni. Přesně tak dopadl nástup superzlé komedie Superbad, která ani ne z tří tisícovek kin dohmátla na neskutečných 31 milionů dolarů. Až na Setha Rogena (tlouštík ze Zbouchnuté) ve vedlejší roli v ní nenarazíte na žádné provařené ksichty, Apatowova skupina přesto zvládla zařídit, aby se o Superbad mluvilo už dlouho před premiérou, navíc jen a pouze v superlativech. Tak se mohlo stát, že na JoBlo už před týdnem avizovali největší událost letošního léta a že se na Rottenech skví u Superbad přítulných 85%. A ani diváci si nestěžují, takže Superbad jako nízkorozpočtová blbůstka bez celebrit vydělá v Americe vcelku jistě přes sto milionů dolarů! Studia si teď budou Apatowa definitivně nadbíhat a netrpělivě sledovat, jestli se jeho kreativní spojenectví se Sethem Rogenem promění ve zlato i v The Pineapple Express (plus James Franco), Drillbit Taylor (plus Owen Wilson), Step Brothers (plus Will Ferrell) nebo Walk Hard (plus Beatles :-). Každopádně vám, kluci naši sikovní, fandíme!

Naopak příliš nepřejeme nastavovaným třetím dílům. Rozhodně tím nemám na mysli Bourneovo Ultimátum, které s elegantním propadem o 42% přidalo dalších 18 milionů na zámořské konto. Narážím samozřejmě na Křižovatku smrti 3, z níž bylo odhryznuto celých 55% na 21 milionů. Křižovatka se ze zámořských kin určitě nezaplatí (zbytek světa ale nedovolí žádný průšvih), navíc ji za týden přejede Bourne a definitivně tím stvrdí svou dominanci mezi letošními akčňáky i srpnovými premiérami obecně. U Universalů musí jásat, protože Ultimátum se jako první Bourneovka tlačí před dvousetmilionovou hranici. Na invazi do zahraničí se teprve čeká...

Na Invazi se naopak už nečeká. Díky bohu. Zvěsti o absolutním průseru, který neodvrátila ani výměna na postu režiséra, se potvrdily v prachbídných recenzích i mrzkém výdělku. Nasadit do kin sci-fi s Nicole Kidman a Danielem Craigem a utržit s ní během víkendu míň peněz, než kolik tentokrát sesbírali tři týdny staří Simpsonovi, to už chce hodně neschopné máslo. U Warnerů se ale „dobrá“ práce podařila, a tak na Invazi zbylo zoufalých šest melounů. A z pátého místa vyhlídka na celkových třináct milionů. Prostě propadák. Fiasko se krčí i za čtvrtým Homerem, který si naopak přes 6,7 milionu došlápl na pozlacenou značku s cifrou 165. Na dalších pěti místech se drží trvalky formátu Harryho Pottera a stomilionových Hairspray a Když si Chuck bral Larryho. Silnou sestavu doplňuje Hvězdný prach, jenž pod vlivem pochvalných recenzí nevyklízí pole zrovna rychle, a proto má nastřádaných „už“ 19 milionů (po katastrofálním otvíráku to je alespoň dílčí úspěch). S celkovými 31 miliony nemizí z osmé pozice ani Superpes. Naopak premiérovaná Poslední legie se podle předpokladů neprodrala ani do první desítky, když si vymínila ve třech dnech slaboučkých dva a půl milionu dolarů.

Za týden bude v multiplexech přehuštěno. Řítí se do nich totiž odřezky od prohřáté distributorské flákoty, které nedostanou k dispozici ani dvě tisícovky kin. Platí to pro Prázdniny pana Beana, komediální The Nanny Diaries se Scarlett Johansson, chválené drama Resurrecting the Champ, v němž se potkají Samuel L. Jackson a Josh Hartnett, ale i pro trpaslíky September Dawn a Illegal Tender. Přes 2200 kin vyzbylo jen pro Jeta a Jasona, kteří si to natvrdo rozdají ve War. Modlím se modlím, aby jim to společně vyšlo, ale tuším, že akcechtivý divák je po Bourneovi a Křižovatce smrti plně nasycen. Ba možná rovnou přežrán.

Kompletní žebříček najdete tady.