Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

James Bond: Mistr svádění...


ikona
imf
007 specialtéma
 

Titulek článku by mohl napovídat tomu, že se budeme věnovat bondgirls, ale není tomu tak. Nakonec jsem při probírání vhodných témat sličné dívky vypustil, protože by to bylo snad až příliš jednoduché. Pár pikantních informací, fotky v tiskové kvalitě a je vymalováno. Psalo se o tom už několikrát a my přece nechceme ty nebohé slečny příliš protěžovat.

Hodně se naopak při výčtu bondovských trademarků ignorují tradiční "otevíráky", jakési akční teasery, které předcházejí slavným bondovským songům. Ještě než se spustí úvodní titulková sekvence, stihne Bond zachránit svět nebo minimálně větší město. Úloha těchto sekvencí se často podceňuje, stejně jako jejich vliv na stavbu akčních filmů v 80. a 90. letech.

A tak jsem tu, abychom do celé problematiky vnesl trochu světla. Jestli máte vlastní baterky, můžete je úvést do chodu a společně se podíváme Jamesovi na zoubek.

Neodolatelné jednohubky

Klasický bondovský "teaser" je k vidění v každé bondovce, počínaje Srdečnými pozdravy z Ruska. V historicky prvním filmu - Dr. No - bylo potřeba Jamese nejdřív patřičně uvést a tak nebylo vhodné diváka hodit přímo doprostřed akce, jak to většina bondovských mikrodobrodružství dělá. Tato svébytná forma prošla během let výraznými změnami, co se týče jejího vztahu k ději samotného filmu. Zatímco první teasery se nezatěžovaly s vysvětlováním souvislostí a většinou zastihly Jamese uprostřed vrcholně nebezpečné situace, ze které se posléze dostal s elegancí sobě vlastní, pozdější filmy jako Žiješ jenom dvakrát nebo Muž se zlatou zbraní se snažily uvést diváka do děje a představit postavy, které budou mít ve snímku klíčovou roli.

S Mooreovou bondovkou Agent, který mě miloval se (naštěstí) všechno vrátilo do starých kolejí a z teaserů byly opět akční pětiminutovky, které se snažily diváka udolat dechberoucími kaskadérskými kousky. Navzdory narůstající stopáži se nakonec koncepčně smrsknuly jen na jedinou konzistentní scénu, která už sice opět začíná mít velký vztah k následnému ději, ale primárně v ní jde vždycky o velkou akční scénu, na jejímž konci bezpodmínečně něco vybuchne. V některých filmech se dokonce jedná vyloženě o předčasný vrchol, tu nejlepší akční scénu filmu uvidíte v podstatě ještě před jeho začátkem!

Teasery ale ve filmu rozhodně mají svoje místo a osobně bych si bez nich už žádnou bondovku nedokázal představit. Nejen že dostanou diváka do nálady, ale hlavně poskytnou velkou svobodu hlavnímu hrdinovi. Jak to myslím? Všimněte si, že v otevírákách dělá Bond dost často mnohem šílenější a humornější věci, než které by si mohl dovolit uprostřed seriózně se rozvíjejícího děje. Viz skoro až groteskou zavánějící katapultování v Zítřek nikdy neumírá nebo jetpackový úvod z Thunderballu. Mnohdy si také Bond může zahrát na spasitele, když se "znenadání" objeví na správném místě ve správný čas a jaksi bokem zachrání důležitý artefakt.

Občas teasery poskytnou Bondovi příležitost k praktikování nejrůznějších sportů. Honičky na lyžích patří ke koloritu celé série (jak jinak byste chtěli využít Alpy?), ale máme tu např. i bungee jumping ve Zlatém oku. Tenhle úkon nebyl vybrán jen tak z dobrého rozmaru. Ve své době se jednalo o světový rekord v délce skoku (220 metrů) a zápis do Guinnessovy knihy rekordů samozřejmě přinesl filmařům kýžený zájem médií. Nebylo to však poprvé, kdy nějaká bondovka skončila v knize plné rekordů. Nejnovějším přírůstkem je pak Casino Royale, které drží rekord v největším počtu překulení auta. Velkolepé rodeo s nejnovějším modelem od Aston Martin jste mohli vidět už v traileru, celkem jde o sedm přetočení kolem své osy, což je o jednu otočku více, než činil dosavadní rekord. Blahopřejeme.

Grandiózní úvody byste neměli přehlížet ani v případě, že neholdujete třaskavým akčním jízdám (pak ale nechápu, že jste to dočetli až sem a máte rádi Jamese Bonda :), protože jejich koncept zásadně ovlivnil i ostatní filmaře. Spousta filmů (včetně nových Epizod Lucasových Star Wars) díky nim začíná velkou akční scénou, která diváka uvede do děje a stejný postup si oblíbili i tvůrci seriálů. Stačí se podívat na CSI: Las Vegas. Někdo umře, přijede Grissom, prohodí suché moudro a pak teprve narolují úvodní titulky. Je to efektní, je to jednoduché a lidé to mají rádi. Tak proč toho nezneužít.

Opisovat se musí :)

Rozdíl je samozřejmě v tom jak moc se tvůrci inspirují. Počet akčních filmů, které použijí explozivní intro k navození atmosféry a zápletky je nepřeberné množství (z hlavy mě napadá třeba Nebezpečná rychlost I a II, Smrtonosné zbraně, Vítejte v džungli, Likvidátor a mnohé další), ale pak jsou tu filmy, které přímo vykrádají Bonda se vším všudy. Ostatně mají to v popisu práce. Stačí si vzpomenout na Xandera Cage a jeho divoký kaskadérský kousek s Chevroletem Corvette v úvodu prvního xXx nebo horolezce Ethana Hunta z druhé Mission: Impossible. Dokonce i Stormbreaker - dobrodružství Alexe Rydera, jakéhosi Jamese Bonda juniora, využívá úvodní sekvence k nefalšovanému bondovskému cameu Ewana McGregora. Jedna se spíš o poctu předloze, než okaté vykrádání, ale jasně to dokazuje, jaký otisk bondovské teasery ve filmové historii zanechaly.

Existence otevíráků by neměla být narušena ani v Casino Royale, protože v úvodní sekvenci jedenadvacáté bondovky získá James Bond svoje "dvě nuly". Tato pasáž je velmi věrná knižní předloze a odehraje se na domácím prostředí (rozuměj v Česku :). Její střípky jsou k vidění v obou upoutávkách.

Co se týče nejoblíbenějších otevíráků historie, musím říct, že v tomhle směru u mě vede Brosnan a to především již zmíněné Zlaté oko (mám rád, když někdo nastupuje do padajícího letadla, ostatně tuhle scénu komplet vykradli druzí Charlieho andílci) a Zítřek nikdy neumírá, kde odlehčený tón celého intra jasně naznačil, že tuhle bondovku nikdo nesmí brát vážně. A přesto to někteří zkusili.

K těm zajímavějším zářezům od ostatních představitelů pak jistě patří úvod filmu Agent, který mě miloval, kde je nejen skvělá lyžovačka, ale na závěr James skočí z útesu a otevře padák až po zdánlivě nekonečném volném pádu. Je to neuvěřitelný kaskadérský kousek, který se dostal do spousty chytrých knížek a je na něj odkaz hned ve dvou dalších bondovkách - Jeden svět nestačí (během další honičky na lyžích) a Dnes neumírej (Gustav Graves snášející se na padáku mezi reportéry).

I následující Bondovo dobrodružství - Moonraker - se může pochlubit fantastickým kaskadérským kouskem, který posléze inspiroval mnoho filmů. James je doslova vykopnut z letadla a musí urychleně sehnat si padák až cestou k zemi. Stačí si chytit kapitána a vzít mu jeho "batoh", ale celá scéna je ještě opepřena přítomností Richarda Kiela alias Čelistí, který se vytrvale snaží hrdinovi ukousnout nohu. Bond nakonec celou situaci vyřeší jako vždy elegantně a odplachtí směrem ke zbytku děje.

Trocha umění před hlavním chodem

A na závěr pár slov k bondovským songům. Jako největším hudební analfabet redakce se omezím jen na konstatování suchých faktů. Shirley Bassey nazpívala hned tři bondovské songy, V tajné službě Jejího Veličenstva má vynikající instrumentální znělku namísto tradičního songu, Tina Turner se svým Goldeneye dobyla nejen soundtrackové hitparády, ale i uši lidí, kteří nikdy o Bondovi neslyšeli (ano, existují, ale už je to víceméně ohrožený druh, sestávající výhradně z Eskymáků), Madonna je jedinou zpěvačkou, která si v bondovce i zahrála a... Chris Cornell je bůh. :)

Mnohem zajímavější než samotné písničky (bez urážky) je totiž vizuální stránka úvodních titulků. Génius jménem Maurice Binder pracoval celkem na čtrnácti bondovkách a je taktéž autorem kultovní úvodní sekvence, při které Bond přijde do záběru rámovaného ústím zbraně (natáčelo se miniaturním kamerou, umístěnou ve skutečné zbrani, až v 90. letech se záběr dělal pomocí počítačových triků) a vystřelí do publika, načež se celý záběr zalije krví.

Maurice Binder dělal úvodní titulky ke všem bondovkám až do nástupu Pierce Brosnana. Jedinými výjimkami byly Srdečné pozdravy z Ruska a Goldfinger, kde ho zastoupil Robert Brownjohn. Pokud jste už nějakou bondovku viděli, jistě vám nemusím vysvětlovat, jako surrealistické titulky uměl Binder vytvořit. Také se sluší dodat, že jeho nástupce Daniel Kleiman se uvedl víc než dobře, protože titulková sekvence Zlatého oka patří k těm vůbec nejpovedenějším. Ostatně, proč bych vám to zdlouhavě vysvětloval, když se na to můžete podívat sami.

Už jenom pár hodin a přidáte k těm dvaceti dalšího bratříčka. Čekání je u konce. Šoupněte do sebe vodku, martini a slavnostní olivu a hurá do kina.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace