Billie Eilish: The World´s a Little Blurry: Recenze

Billie Eilishdepresedokumenthudebnírodičeteenagerzpěvačka
Vyplatí se vidět nový dvouhodinový dokument o pětinásobné držitelce cen Grammy, který zvládla dobýt svět hudby už v 18 letech?

Na streamovací službu Apple TV+ dorazil tento týden očekávaný hudební dokument o Billie Eilish, 19leté americké zpěvačce, která je pětinásobnou držitelku cen Grammy, autorkou nové titulní písně k bondovce Není čas zemřít a de facto ikonou mladé generace depresivních teenagerů, kteří jsou málo drsní na to, aby začali brát drogy tak jako všichni ostatní slušní lidé.

Nový dokument je pak pohledem na život mladé teenagerky, od složení její první skladby Ocean Eyes v roce 2016, díky které se dostala do širšího povědomí, až po fenomenální úspěch na cenách Grammy v roce 2020, kdy zvítězila celkem v pěti kategoriích, včetně nejlepší písně roku, nahrávky roku, desky roku a nejlepšího nového umělce. Jenže zatímco všechen ten úspěch lze považovat za zasloužený, dokument přece jen až příliš předvídatelně nahlíží víc do pozadí vzniku určitých skladeb a klipů, víc se soustředí na zpěvaččinu rodinu, její vztah s bratrem Finneasem a její přístup k hudbě jako takové, než aby rozebíral samotný fenomén Billie Eilish. Co činí zpěvačku tak zajímavou pro mladé? Jak její hudba na lidi působí? Proč jsou některé výjevy z její tvorby kontroverzní? Odpovědi na tyto otázky bohužel téměř dvou a půl hodinový dokument nenabízí. To je ale jen jeden z řady problémů.

Hned tím dalším je prostý fakt, že je zpěvačce pouhých 19 let. Časosběrný dokument, jestli tomu tak vůbec smíme říkat, tak v podstatě zachycuje období tří let v životě jedné depresivní teenagerky. A jak nejspíš správně tušíte, moc se toho za ty tři roky nestalo. Zatímco tak například dokument o Taylor Swift rámoval jeden koncertní rok v období 2018-2019, pořád jsme v něm měli flashbacky do jejího dětství, dospívání, došla řeč na první koncerty, alba, řešily se osobní vztahy, bulvární kontroverze, i politika. The World's a Little Blurry nic takového nemá, protože se nic takového zatím nestalo. Jasně, jsou zde záběry z málem zrušeného koncertu v Evropě, kde se zpěvačka zranila, je tu vysvětlení, proč už zpěvačka netančí, a dokonce se krátce zmíní i Tourettův syndrom, kterým trpí. Při takové stopáži se ale jedná o kapky v moři. Jen pro srovnání, Miss Americana měla 85 minut a zvládla pokrýt dvounásobné množství materiálu, tohle má 140 a pakliže máte Billie naposlouchanou, nic nového se už nedozvíte, protože veškerý svůj život dává do svých skladeb.

Zde dojde krátce na přetřes jeden ne úplně dospělý a funkční vztah, a to je v zásadě vše. Nejzajímavější postavou dokumentu tak prakticky není ani samotná zpěvačka, ale spíše členové její rodiny. A ne, nemluvím o Finneasovi, kterému se dokument prakticky vůbec nevěnuje, přitom je to právě on, kdo z velké části píše texty a skládá hudbu. Mám na mysli Billieinu matku a otce, kteří jsou tak strašně normální, ve smyslu prostí, obyčejní, zkrátka lidští, až je to skoro k nevíře. Právě oni jsou pro zpěvačku často tou kotvou k realitě, těmi správnými role-modely, díky nimž může Billie zůstat autentická, zůstat svá, aniž by ji někdy sláva stoupla příliš do hlavy. Velká škoda, že tvůrci nakonec na ten rodičovský aspekt nevsadili mnohem více. Místo toho jsme dostali několik minut z Coachelly, kde Eilish nepoznala Orlanda Blooma, kvůli nervozitě zapomněla text ke své nové písni a po skončení koncertu ji museli všichni utěšovat, že to bylo vlastně dobrý. Ano, samozřejmě, že to bylo v pohodě. A zabývat se dokument někým dospělým, nejspíš by se nic podobného ani neřešilo. A podobných příkladů byste tady našli plno.

Nakonec ani pořádně nevím, komu je dokument vlastně určen. Jsou to skalní fanoušci? V takovém případě se ovšem nedozví nic nového, naopak, ještě je tu zpěvačka otráví tím, jak je v určitých chvílích arogantní, nebo do sebe zahleděná. Což vzhledem k jejímu věku není žádné překvapení. Nebo je dokument pro ty, co doteď o Billie Eilish nikdy neslyšeli? Pak je ale nezačne zajímat ani po zhlédnutí filmu, protože kromě depresivního teenagera, co umí zatraceně dobře zpívat a žije v tak trochu jiném světě, tady není nic, kvůli čemu by ji měli začít obdivovat. Těžko říct, jestli dokument přišel příliš brzy, jestli se měl vydat jinou cestou, nebo jestli je to všem ukradené a cílem bylo pouze vydělat pár milionů navíc. Něco mi říká, že to nejspíš bude kombinace všech tří. Zbývá tak jen pachuť zbytečnosti a nenaplněného potenciálu.

Každopádně jestli jste se doteď hudbě nadané zpěvačky vyhýbali, určitě to napravte. O tom, že je nesmírně talentovaná, není pochyb. A závěrečných pět minut tenhle fakt díky různým střihům šikovně podtrhuje. Podobná hravost je ale v dokumentu bohužel spíš výjimkou než pravidlem, a za téhle konstelace je tak daleko smysluplnější si tenhle snímek odpustit a počkat si prostě až na ten další.