Nezměrnost noci: Recenze

andrew pattersonjake horowitzsierra mccormickthe vast of night
Co létá nad Novým Mexikem?

The Vast of Night patří k těm filmům, které člověk snadno přehlédne. Nestál moc peněz, nehraje v něm nikdo slavný a Tedovo hypování nebylo tak intenzivní, aby se na něj člověk hned podíval. Jenže toho hypování začalo být postupem času víc a víc a já jsem se tedy konečně dokopal k tomu, abych se na tuhle malou věc mrknul. Na Amazon Prime se schovává už někdy od loňského léta, ale počítám, že podobně jako já jste o ní donedávna možná ani netušili. A já jsem si pro začátek roku předsevzal, že se pokusím udělat všechno pro to, abych ji dostal k co nejvíce lidem. V tomhle případě tedy snad nikomu nevadí, že recenze není na úplně nejaktuálnější film. The Vast of Night si totiž zaslouží, aby se o něm mluvilo víc.

Píší se padesátá léta a v Novém Mexiku se nic moc neděje. Ono se tu nikdy moc nedělo. Mladá Fay, která si přivydělává jako operátorka na telefonní ústředně, poslouchá v práci show místního rozhlasového Dje Everetta. Faye ovšem zaznamená ještě jeden signál a nedokáže ho identifikovat, a tak se rozhodne nudný večer trošku oživit tím, že zkusí vypátrat, kdo že jí to šumí do sluchátek. Požádá Everetta, aby záznam pustil do éteru a poprosil posluchače, aby mu pomohli ho identifikovat. A pak mu do studia zavolá Billy. Muž, jenž tvrdí, že podivné zvuky neslyší poprvé a začne vyprávět historku, která zní skoro až šíleně. Historku o velké tajné vojenské operaci, podivných strojích a věcech, jimž sice dodnes moc nerozumí, ale před lety ho vyděsily k smrti. A bude hůř…

Na jednu stranu by se dalo říct, že The Vast of Night je vlastně dost průhledný film. Nové Mexiko, podivné signály, vojenská tajemství, padesátá léta… jo. Celé je to o tom, jestli nám nad hlavami náhodou nelétají talíře plné mimozemských bytostí. Prokouknout to jde samozřejmě velmi snadno. Jenomže režisér Andrew Patterson to moc dobře ví, a tak se z toho „co se děje“ nepokouší dělat nějak zásadní věc. Očividně mu šlo spíš o to, aby bylo zajímavé „jak se to děje.“ A děje se to hodně stylově a zajímavě.

The Vast of Night stálo pár set tisíc dolarů a režisér tak musí většinu scén pojmout skoro až divadelně. Hodně sází na dialogy, respektive monology, dlouhé kamerové záběry (najdeme tu i jeden machrovací, ve kterém ukazuje, že kdyby těch peněz měl víc, dovedl by asi předvést fakt hodně zajímavé věci) a především herce. Ačkoliv jde o sci-fi, je film velice komorní. Vzhledem k rozpočtu být musel, ale Patterson si z toho dokázal udělat výhodu. Dlouhé scény, kdy je před kamerou třeba jen jeden z hrdinů a pokouší se zjistit, co by mohl být ten tajemný signál zač, dovedou být neskutečně mrazivé. Napětí se v nich buduje velice pomalu, ovšem o to intenzivněji to pak celé působí. Patterson svoje omezené prostředky využívá na absolutní maximum a hlavně potvrzuje starou filmovou poučku, že člověk se nejvíc bojí toho, co nevidí.

Ale pozor, považovat The Vast of Night za horor nebo děsivý film, by taky asi nebylo úplně dobře. Patterson se o něco takového evidentně ani nepokoušel. Natočil film, který jde hodně ve stopách třeba Blízkých setkání třetího druhu a vůbec svou atmosférou hodně připomíná rané filmy Stevena Spielberga. Má tu hrdiny, kteří jsou dokonale obyčejní a člověk se s nimi snadno sžije a drží jim palce, atmosféra malého městečka plného usměvavých lidí, perfektně upravených trávníků a příběh, co začíná úplně obyčejně, mění se však ve velké dobrodružství, dávají vzpomenout třeba i na E.T.ho. Spielbergovi se tenhle film musí strašně líbit.

Bez chyb to ale není. Ke konci The Vast of Night trošku ztrácí tempo a finále lehoučce vyšumí do ztracena. Pozitiva ovšem jednoznačně převládají. Patterson dokázal i s malým rozpočtem natočit sci-fi, která sice není akční nebo velkolepá, plíživě nepříjemná atmosféra v ní však funguje na výbornou a navíc se může spolehnout na dvojici neznámých a opravdu velmi dobrých herců. A že se tu ve výsledku víc naznačuje, než reálně ukazuje, je jen ke prospěchu věci. The Vast of Night je vychytrale natočené sci-fi retro, z něhož čiší láska ke klasickým science fiction příběhům a přitom se nebojí využít moderní filmové postupy tam, kde se to hodí. Na debut jde o nečekaně vyspělý a sebevědomý film. A doufám, že Pattersonovi otevře v Hollywoodu pár dveří.

Mladá spojovatelka na telefonní ústředně zachytila podivný signál a při pátrání po jeho původu objevila něco, co obrátí její svět naruby. A nejen její. Obyvatele malého městečka v Novém Mexiku čeká hodně divoká noc. Přiletěli za nimi návštěvníci z vesmíru? Andrew Patterson natočil za pár tisíc dolarů skvělou komorní sci-fi ve stylu raných filmů Stevena Spielberga, ale krom nostalgie servíruje i skvělé herce a výbornou kameru. Škoda, že jeho filmu ke konci malinko dochází dech.

fr3ak

BranoZ

Horn