Zprávy ze světa: Recenze

news of the worldpaul greengrasstom hankswestern
Jak se povedl první western Toma Hankse?

Tom Hanks má za sebou zatraceně dlouhou kariéru, ale na divoký západ se ještě nevydal. A asi mu to přišlo jako škoda, tak se rozhodl spojit podruhé síly s Paulem Greengrassem a po Kapitánu Phillipsovi se ti dva sešli z novu. A my jsme čekali celkem velké věci, protože tihle dva patří v Hollywoodu k absolutní špičce. Dostali jsme je? Tím si nejsem úplně jistý.

Zprávy ze světa se odehrávají v roce 1870 v Texasu, kde žije a pracuje i bývalý jižanský kapitán Jefferson Kyle Kidd. Válka pro něj už dávno skončila. Smířil se s tím, že bojoval na straně poražených a teď se prostě pokouší nějak živit. Se svým koněm a vozem cestuje od jednoho zapadlého městečka ke druhému a čte lidem zprávy, co hýbou Amerikou. Chce je informovat, poučit, pobavit a trošku na tom vydělat. A pak se přesunout jinam. Je to osamělý a trochu nudný život a jemu to tak vyhovuje. Pak ale narazí na malou Johannu, dívku z rodiny německých přistěhovalců, kterou kdysi unesli Komančové a ona u nich vyrůstala. Indiáni však byli vyhnáni nebo vyvraždění a holčička, která neumí ani slovo anglicky a nedovede používat lžíci, má být odevzdána jejím vzdáleným příbuzným. Jenže se toho nechce nikdo ujmout, a tak Kidd svolí, že ji doprovodí do jejího nového domova. Texas ovšem dovede být hodně nebezpečné místo a ti dva si zrovna moc nerozumí. Postupem času naštěstí pochopí, že se mohou jeden na druhého spolehnout. A začne mezi nimi vznikat opravdové přátelství. Jak dlouho ale něco takového může na divokém západě vydržet?

Ačkoliv Zprávy ze světa točil Paul Greengrass, jeho staré filmy tenhle western ani v nejmenším nepřipomíná. Rozklepanou kameru a frenetické tempo tu nenajdete, tahle jízda Texasem je velmi pomalá, atmosférická a velice komorní. Na akci dojde jen minimálně a když už,vypadá poměrně realisticky a jaksi neohrabaně, hlavní hrdinové jsou přeci jenom starý válečný veterán a malá holka, žádný agent se ztrátou paměti.

Zároveň je ovšem nutné říct, že mi to ani v nejmenším nevadilo. Greengrass a kameraman Dariusz Wolski (dlouholetý spolupracovník Ridleyho Scotta) si nepotrpí na pompéznost, ale jejich záběry prázdné a pořád ještě divoké a nezkrocené Ameriky jsou vyloženě nádherné. Když se vzdálí od svých dvou hrdinů a naservírují divákům planiny plné bizonů nebo městečka uprostřed ničeho bující životem, krásně se na to kouká. A taky to zatraceně dobře zní, soundtrack Jamese Howarda je příjemně nevtíravý, ale velmi atmosférický.

Greengrass s Hanksem tu navíc fungují jako jacísi průvodci po zemi, která se musí vyrovnávat s tragickou minulostí a její obyvatelé si nejsou jisti, jaká je čeká budoucnost. Válka skončila, jižani jsou pořád naštvaní a mají pocit, že byli v právu, na nové zákony z Washingtonu tu lidi nejsou moc zvědaví, ale zároveň je tu každý unavený z války, v níž musel bojovat proti svým sousedům. A to tohohle prostředí plného smutku a lehké beznaděje pak Greengrass zasadil příběh člověka, jenž netouží být ve středu dění, díky své práci má ovšem možnost vidět spoustu míst, kde Amerika hledá svou novou tvář. A některá ta místa jsou hodně ošklivá… paralela se současnými Spojenými státy a jejich roztříštěností se tu přímo nabízí, naštěstí Zprávy ze světa nikdy nesklouznou do nějakého kazatelského módu nebo snahy ukazovat prstem ve stylu „koukejte, tenhle chlap má být Donald Trump“. Zásadní problém tkví někde jinde.

Ačkoliv Greengrass a jeho tým servírují krásně vypadající film a Hanks si stárnoucího a nehrdinského hrdinu odehrál s grácií, samotný příběh je nebál bych se napsat až odfláklý. Od začátku do konce naprosto předvídatelný a vyhýbající se čemukoliv, co by mohlo vypadat jako zvrat nebo snaha nehrát podle žánrových pravidel. Působí to až lacině a odflákle. A výslednému dojmu nepomůže ani fakt, že tvůrci mají občas pocit, že vyloženě musí divákovi vmést do tváře „Tenhle pán je zlý, protože dělá tohle a tohle. Sice jste to před chvílí viděli, ale kdybyste byli úplně blbí, nebo nedávali pozor, tak vám to radši zopakujeme a ještě ho necháme chovat se jako strašlivý lump, aby vám to stoprocentně došlo.“ V příběhu Zpráv ze světa se vážně nejde ztratit nebo zamotat, takže tahle snaha všechno polopaticky vysvětlovat působí dost rozpačitě.

Je velká škoda, že Hanks s Greengrassem si tentokrát nevybrali nějaký nosnější příběh, který by nebyl tak černobílý a jednoduchý. Sledovat osudy Johanny a Kidda je někdy od půlky už docela nuda. Hanksovo herectví a Greengrassova režie by si zasloužily vyprávět zajímavější historku z divokého západu.

Pár let po občanské válce projíždí Texasem kapitán Kidd a čte lidem zprávy. Jednoho dne ale narazí na malou dívku, kterou kdysi unesli indiáni a on se rozhodne vrátit ji k jejím příbuzným. Cesta to ale jednoduchá nebude. Komorní western spoléhá na skvělou kameru, hudbu i výborného Toma Hankse v hlavní roli a nebojí se pomalejšího tempa, bohužel ale vypráví příběh, který je zoufale průhledný a nepříliš objevný. A nakonec i trošku nudný.

kyller

jarmil

pepo