Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Půlnoční nebe: Recenze


ikona
do_Od
George ClooneyInterstellarNetflixPůlnoční nebesci-fiThe Midnight Sky
George Clooney nebaví před kamerou, ani za ní. 

Nejspíš nastal ten správný čas zrekapitulovat režijní dráhu George Clooneyho. O tom, že je hollywoodského sympaťáka pokaždé radost sledovat před kamerou není pochyb, jenže jak se to vlastně má s filmy, kdy se slavný doktor z Pohotovosti postavil i za ni? Milujte svého zabijáka je dle všeho povedená oddechovka s Rockwellem a Barrymore, Dobrou noc a hodně štěstí je skvělou rekonstrukcí známé politické kauzy ze studené války, s Tvrdými palicemi už to ale Clooneymu poprvé ujelo a byť následně nadchnul dalším politickým thrillerem Den zrady, Památkáři ani Suburbicon už ani zdaleka nedosahovaly takových kvalit, jakých by asi filmy podobného ranku měly. V podstatě se tak zdá, že zatímco pro dramata z politického prostředí má jako režisér skvělý cit, všechno ostatní mu vychází přinejlepším jako průměr. A jeho novinka od Netflixu Půlnoční nebe, kterou pořídil za sto míčů, na tom bohužel nic nemění. Naopak, je to dost možná jeho vůbec nejhorší film.

Trailery slibovaly ledacos, v zásadě se ale mělo nejspíš jednat o ambiciózní sci-fi z ranku Interstellar, ve které Clooney coby osamělý vědec a jeden z posledních přeživších na Zemi musí vyrazit na nebezpečnou cestu mrazivou Arktidou, aby varoval vracející se posádku vesmírné lodi před zkázou, která zasáhla naši planetu. To je zápletka v kostce. Co už ale trailery neukázaly, že film je rovněž protkán další řadou miniaturních osobních dramat každé druhé vedlejší postavy, přičemž s žádnou ale překvapivě nestrávíme v přepálené stopáži dost času na to, aby nás začala zajímat, nebo nás její osud jakýmkoli způsobem výrazněji zasáhl.

Umím si představit, že všechny ty postavy astronautů na lodi i vědce a malé holčičky na Zemi působily na papíře živě, možná dokonce i vrstevnatě. Jenže v praxi to ani zdaleka nefunguje tak, jak by si asi Clooney přál. Nevýrazné charaktery a jejich nezajímavé dějové půloblouky ale pořád mohla spasit alespoň záživná centrální zápletka, kdyby k ní existovalo cokoliv, co by ji hnalo kupředu. V případě Půlnočního nebe nicméně děj začne drhnout už v prvních třiceti minutách, které jsou jen přehlídkou otupujících záběrů na Clooneyho, kterak bloumá prázdnými halami vědeckého centra, občas vidíme nějaký ten flashback, pak narazíme na malou holku, zase chvíli bloumáme, a poté se poprvé přesuneme k posádce vesmírné lodi. Jen za tu dobu se mi chtělo usnout asi třikrát. Film dělá něco fakt moc špatně, když v úvodní půlhodině nedokáže prodat ani svého hlavního hrdinu, ještě navíc s tváří Clooneyho.

Dlouho jsem přemýšlel (alespoň v kontextu filmu, který mi vyšuměl z hlavy hned, jakmile jsem ho dokoukal), čím to vlastně je, že tady nic nefunguje, a podle mě je to dáno faktem, že film zkrátka postrádá konflikt. O osudu Země je rozhodnuto, aniž by nám někdy bylo blíže vysvětleno proč. Jasně, virus. A dál? Lidstvo tak může spasit jenom ona vesmírná posádka, která je ale zcela zaměnitelná a my se jako diváci nikdy nedozvíme, co na nich je speciálního, proč bychom jim měli fandit, a co je vlastně ta věc, kterou mají udělat. Je to otočka a kolonizace jiné planety? Nebo hrdinský návrat domů a pokus o záchranu svých rodin? Vy teď možná kroutíte hlavou, snímek se ale vážně rozhoupe k obojímu, přičemž v závěru ale neukáže ani jedno. Opravdu si nepamatuji, kdy naposledy jsem sledoval až takhle bezradný a impotentní film.

Ano, když už k něčemu zajímavému dojde, odehraje se to v té atraktivnější vesmírné části, jenže ani srážka s hvězdnými šutry (kterou navíc vyspoilerovaly už trailery) není ve finále ničím originálním a dopadne přesně tak, jak tušíte už pět minut předtím, než k ní dojde. Že je to vizuálně OK je s tímhle rozpočtem asi povinnost, prakticky mě ale nenapadá, co jiného bych vlastně mohl pochválit. Jo, pár záběrů je fakt hezkých. Nikoliv Van-Hoytema-level-hezkých, ale prostě OK-level-hezkých. A to je strašně, strašně málo.

Suma sumárum jste v podstatě můj názor na tenhle film mohli najít už v naší nedávné topce nejhorších filmů roku 2020. Tam jsem označil Půlnoční nebe za ten nejnudnější snímek, který jsem v uplynulém roce viděl. A nemám zapotřebí tomu nakládat nijak víc. Ten film nebolel, jen mi jako divákovi vůbec nic nepřinesl, nebavil mě ani vteřinu a vidět z něj jen trailer, rozhodně by se nic nestalo. Přitom bych si hrozně přál to vychválit, co bych za to dal, kdyby Clooney natočil nové Příchozí. To by ale musel opustit pouhou představu toho, jak by film mohl fungovat, a zapracovat příště na tom, jak musí a má fungovat.

Verdikt

avatar4/10

do_Od

George Clooney chtěl natočit ambiciózní sci-fi pro mladé i staré, optimisty i pesimisty, zasněné i zcela vzhůru. Místo obrazu lidstva bojujícího za přežití našeho druhu ale natočil ekvivalent dortu, který upekli impotentní pejsek s kočičkou na antidepresivech. Tenhle Netflix "klenot" asi s klidem můžete vynechat.



Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Ravenhorn

  • avatar5/10

    Revan

  • avatar2/10

    X-Mac

  • avatar6/10

    Ragnarok

  • avatar6/10

    the dark knight

  • avatar4/10

    BranoZ

  • avatar3/10

    Muf

  • avatar6/10

    Herkulesss

  • avatar4/10

    Nexus6

  • avatar5/10

    krumlajs

  • avatar7/10

    Spiker

  • avatar4/10

    RidleyCrowe

© copyright 2000 - 2021.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace