The Prom: Recenze

james cordenmeryl streepnetflixnicole kidmanryan murphythe prom
Meryl Streep, Nicole Kidman a spousta dalších známých tváří v přestylizovaném kýči.

Ryan Murphy je ostřílený televizní tvůrce, jenž ze sebe momentálně na seriálovém poli chrlí jeden projekt za druhým a v případě mnoha z nich, v čele s American Horror Story a American Crime Story, si připsal na své konto i velké pecky. Jenže ve filmovém rybníčku se mu dosud moc nedařilo, a když to zde zkoušel před deseti lety s adaptací knihy Jíst, meditovat, milovat, dopadlo to velmi plytkým a nevýrazným dojmem. Tentokrát se k celovečerní stopáži vrátil podpořen svými aktuálními úspěchy, několika hvězdami a adaptací úspěšného muzikálu z Broadwaye v zádech. I tentokrát Murphyho pokus sklízí hodně rozpačité dojmy a navíc zanechává dojem přeslazeného kýče s LGBT tematikou.

Středoškolačka Emma je na holky a ráda by vzala svou milou, jejíž identitu ovšem drží v tajnosti, na maturitní ples. Bohužel ale chodí do školy v zaprděné a stále dosti homofobní Indianě, a tak školní rodičovská rada maturák raději zruší. Přiběh hlavní hrdinky se začne šířit po internetu jako lavina a ke zlepšení svého PR se ho rozhodne využít partička zkrachovalých herců z Broadwaye v čele s legendární divou Dee Dee Allen a jejím věčným parťákem Barrym, jenž je sám homosexuál. Mezi burany v zapadákově to pak samozřejmě budou mít složitější, než čekali, a rodiče i spolužáci budou Emmě i nadále házet nejeden hnusný klacek pod nohy.

Na první pohled se zdá, že má Murphy režijní řemeslo správně v ruce. The Prom nechybí tempo, má všechny muzikálové atributy, hezký barevný vizuál a přiznaně kýčovitou atmosféru. Jenže i přesto je muzikál s přibývající stopáží čím dál otravnější. Známý tvůrce zase doplatil na svou negativní vlastnost. Murphy totiž nezná míru a netflixovský muzikál je kvůli tomu přestylizovanou báchorkou s až příliš velkou porcí cukrkandlu, jež vám svou naivitou a prostým scénářem bude vlastně dost lézt na nervy.

Dělání si srandiček z nafoukaných hvězdiček z Broadwaye funguje zhruba první půl hodinu a poté už nemá divákovi vůbec co nabídnout. Což se dá ostatně říct i o LGBT zápletce, která nejen, že je naprosto jednoduchá a neobjevná, ale navíc působí v mixu s kýčovitým a přepáleným stylem vlastně dost kontraproduktivně. Zatímco v jiných svých projektech dokázal režisér otázku sexuální identity zpracovávat s citem, zde vlastně nemá co říct, útočí na první signální a naprostou vyumělkovaností podráží svému tématu kolena.

Nejvíce mě ale během sledování zaráželo, jak moc je Muprhy nudný a bezradný v muzikálové části. Písničky jsou přinejlepším průměrné, choreografie ničím nepřekvapí a texty některých songů jsou tak prosté, že je snad tvůrci sepsali před natáčením na záchodě. O tehdejším seriálovém hitu Glee z Murphyho produkce si sice můžete myslet cokoliv, nápaditost, hravost s jednotlivými covery či středoškolským zázemím však tomuto kousku (minimálně v prvních sériích) nechyběla. The Prom však v tomto nedosahuje kvalit ani svého televizního „předchůdce“, natož aby se nějak přibližoval těm nejzářivějším žánrovým klenotům. Po hudební stránce jde zkrátka o nezajímavou a z tvůrčího hlediska i dosti línou a odfláknutou podívanou.

A pokud doufáte, že snímek z větší části zachraňuje aspoň obsazení, i tady vás trochu zklamu. Ano, Meryl Streep si to celkem uživá, snaží se stárnoucí primadonu uhrát se svou typickou grácií a mladá Jo Ellen Pellman je vcelku sympatická. Jenže tím vlastně končíme. Nicole Kidman si zde připsala asi svou nejzbytečnější roli dekády a James Corden je v roli homosexuálního muzikálového herce přesně tak prvoplánový a otravný, jak tušíte. Téměř všechny postavy jsou navíc v podstatě karikaturami, jež nejsou příliš sympatické a divák jim nemá důvod fandit.

Osobně jsem samozřejmě nečekal od The Prom nový žánrový milník, ale aspoň slušně odsýpající jednohubku s chytlavými písničkami a parádním obsazením. Nakonec jsem ovšem vlastně nedostal ani jedno. Netflixovský muzikál je přeplácaným barevným kýčem, v němž se názory postav na homosexuály mění během zpívání o Bibli v obchoďáku, a který působí, jako by se autoři malinko zasekli v čase. I po zhlédnutí je tak pro mě tak trochu záhadou, jak se do této naivní pohádky dostala Meryl a Nicole.

avatar4/10

Středoškolačka Emma by ráda vzala na maturitní ples svou holku, homofobní rodiče jí to ovšem chtějí překazit. Na pomoc jí proto přijíždí kvarteto zkrachovalých umělců z Broadwaye. Muzikálová nuda plná barviček, naivního příběhu a písniček, jejichž melodie už po pár minutách zapomenete. Meryl Streep se samozřejmě snaží, jinak zde však nemají známá jména co hrát a vy si na konci budete klást otázku, proč jste s tímto banálním muzikálem vůbec ztráceli čas.

novoten

pepo

PetrZajic