Šťastné a veselé: Recenze

Alison Briekristen stewartMackenzie Davisšťastné a veselé
Je skvěle obsazená komedie s LGBT tématikou tím správným vánočním feel-good filmem?

Rodinné komedie, v nichž se během vánočních svátků schází celá rodina, prožívají přitom různé trampoty a zároveň se usmiřují či více sbližují, patří už tak nějak ke klasickému filmovému menu. I když se pak jedná dle mého většinou o velmi průměrné blbiny plné klišé a přeslazené vánoční atmosféry, sem tam se tu nějaký zajímavý kousek vyklube. Snímek Šťastné a veselé mezi kandidáty na černého koně svátečního období rozhodně patřil, ať už díky neskutečně sympatickému obsazení, jež je plné mých hereckých favoritek, či osvěžení klasické zimní zápletky o LGBT tematiku. A ono to v tomhle případě vlastně vyšlo. Jen neočekávejte, že se budete smíchy popadat za břicho.

Abby a Harper jsou zamilované a maximálně šťastné. Blíží se však Vánoce, a jelikož Abby není po smrti rodičů moc velký fanda Santy Clause, rozhodne se ji přítelkyně pozvat na svátky k její rodině. Nabídku Abby samozřejmě přijme a ráda by seznámení s rodiči své vyvolené spojila také s žádostí o ruku. Jenže se objeví nemilý háček. Harper se totiž při cestě přizná, že rodina nejen, že neví o jejich vztahu, ale netuší ani pravdu o její sexuální orientaci. A Harper by byla ráda, kdyby to tak aspoň ještě přes jejich návštěvu zůstalo. Abby se tedy ve famílii představuje jako heterosexuální spolubydlící a seznamuje se nejen s otcem kandidujícím na starostu a puntičkářskou maminkou, ale také s dvěma sestrami, podivínskou Jane a matkou dvou dětí Sloane. Abby navíc brzy zjišťuje, že ve zdánlivě perfektní rodince není vše úplně perfektní, a že se její vyvolená chová v jejich přítomnosti úplně jinak.

Snímek se snaží v traileru a promo materiálech prodávat jako vánoční feel-good komedie, jenže to je pravda asi tak z poloviny. Spíše než o komedii se totiž jedná o poctivou dramedy, což je vlastně jenom dobře. Herečce a režisérce Clee DuVall totiž humorné scény dvakrát nejdou, a když už na ně dojde, připomíná film ony průměrnější vánoční taškařice. Sem tam se sice najde úsměvný a roztomilý moment, jinak však komediální stránku jakž takž zachraňuje jen Dan Levy, který se opravdu dokonale potatil. O humor jde ovšem v novince až v druhé řadě. Šťastné a veselé jsou totiž převážně vztahovkou a příběhem o síle a důležitosti coming outu. A v tomto ohledu je snímek v některých pasážích až nečekaně silný.

Duvall, která ve scénáři vychází i ze svých vlastních zážitků, totiž v těchto pasážích sympaticky netlačí na pilu a zároveň servíruje velmi výrazné a realistické postavy, jež divákovi lehce přirostou k srdci, a i vedlejší figurky jsou zde zcela funkční a zajímavě prokleslené. S hlavní zápletkou se tu pak operuje s citem, vztahy i dialogy skvěle fungují, a právě ona nenápadná režie jistým situacím i charakterům dává správně vyniknout.

Na druhou stranu Clea Duvall postrádá malinko důraznější tah na branku. Zejména v prostřední části chybí filmu ten správný drajv a tápání utrápené Kristen Stewart by zasloužilo trochu více šťávy. Na druhou stranu, právě v těchto momentech se projevuje síla sympatického a hezky sehraného castu, kde prostě nenajdete slabý článek. Kristen Stewart je zde možná místy až příliš utlumená a chybí jí komediální timing, vztahové a vážnější sekvence však zvládá samozřejmě bez problémů. Mezi ní a úžasnou Mackenzie Davis to navíc skvěle funguje a Alison Brie, Aubrey Plaza či matador Victor Garber dokážou i na menším prostoru využít každou vteřinu.

Šťastné a veselé jsou po příběhové stránce naprosto předvídatelné a ke konci je chování postav možná až příliš zrychlené a zkratkovité. I já osobně bych se pak bez jedné uřvané scény jak z bláznivé komedie asi obešel. I přesto je ovšem finále správně emotivní a získáte u něj ten správný feel-good pocit, na který jste čekali. A mně osobně by vůbec nedělalo problém pustit si tuhle LGBT záležitost i příští svátky, a nejenom při nich. Ve výsledku se totiž jedná o poctivou a citlivou dramedy, jež využívá Vánoce v podstatě jen jako hezkou kulisu. A co si budeme povídat, lesbické romantiky zatím nejsou v mainstreamu zrovna častou záležitostí a (nejen) ženská cílovka potřebovala podobně povedený kousek jako sůl.

Abby jede s přítelkyní Harper na svátky k jejím rodičům. Dozvídá se ale, že Harper své konzervativní rodině nejen, že neřekla o své přítelkyni, ale ani o své sexuální orientaci. Velmi sympatická dramedy, která by sice mohla místy šlápnout na plyn a zlepšit komediální vložky, dopředu ji však táhne skvělé obsazení a po všech stránkách poctivý scénář hezky pracující s tématem coming outu. Vánoční jednohubka, jak má být.

pepo

PamPero

blackinho