Noví mutanti: Recenze

anya taylor-joydisneyfoxjosh boonemaisie williamsmarvelnew mutantsx-men
Loučení s mutanty mohlo dopadnout lépe.

Jednou bych chtěl vidět dokument o tom, jak Noví mutanti vznikali, abych v tom měl konečně pořádek. Příběh mladých hrdinů ze světa X-Menů měl podobné ambice jako Deadpool. V něm Ryan Reynolds ukázal, že lze do tohohle filmového světa vstoupit jinak, dělat si z něj legraci, řádně přitvrdit v akci a přidat spoustu sprostých fórů a může z toho být obří hit. Režisér Josh Boone chtěl v Nových mutantech taky zkusit něco jiného a sliboval film kombinující osmdesátkové horory jako Noční můra v Elm Street s příběhy od Johna Hughese, jakým byl třeba slavný The Breakfast Club. Chtěl v něm mít mladé hrdiny, kteří by nebyli žádní supersprávňáci a nebáli by se postavit autoritám a zároveň by měli dost problémů sami se sebou a vlastní minulostí. Prostě tak trochu punk. Ale to, co z Nových mutantů po všech těch dotáčkách, přetáčkách a úpravách vylezlo, má spíš než k punku blízko… dejme tomu k Nickleback. Nedá moc práce, abyste zjistili, že za tou rádoby odvážnou fasádou se skrývá velké nic.

Asi není moc nutné věnovat se příběhu, protože o Nových mutantech se v souvislosti s různými úpravami mluví tak dlouho, že všechno podstatné asi každý ví. Ale pro pořádek – podíváme se do nemocnice, kde se sešla pětice mladých mutantů, kteří moc netuší, jak zacházet se svými schopnostmi a každý z nich si sem přinesl i nějaké to solidní trauma. Naštěstí na ně dohlíží doktorka Reyes a ta dělá všechno pro to, aby jim pomohla jejich schopnosti pochopit a ovládnout a oni se mohli vrátit zpátky do světa. Jenže teď to vypadá, že jim půjde o krk. Zdá se totiž, že jejich traumata a noční můry začínají ožívat a pokud chtějí přežít, musí se mladí hrdinové naučit spolupracovat. A svoje schopnosti ovládnout.

Řeknu to takhle. V Nových mutantech se schovává dobrý a zajímavý film. Ale někde hodně, hodně daleko a hluboko. To, co nakonec dorazilo do kin, je jen dokonale okleštěné cosi, co postrádá jakoukoliv osobitost, zajímavost, originalitu nebo odvahu. V některých místech lze poznat, že se stříhalo opravdu dost násilně, mnohem víc ovšem zamrzí, že ve spoustě scén je evidentní solidní potenciál vyděsit a u hrdinů zase naznačená vícevrstevnatost. Jenomže u toho naznačování Noví mutanti končí. Josh Boone měl očividně celkem jasnou vizi, jak by měl jeho film vypadat, ale nakonec mu z ní po zásazích studia, dotáčkách a úpravách skoro nic nezbylo.

Je docela smutné koukat na film, jehož tvůrci se asi opravdu snažili o něco jiného a trošku dospělejšího. Jenomže aby Noví mutanti fungovali tak, jak chtějí, museli by být odvyprávění úplně jinak. Boone tu chce stavět na postavách, jejich traumatech, postupném sbližování hrdinů a faktu, že to jsou všechno víceméně puberťáci, co si prošli peklem a teď moc neví, jak začít zase normálně žít a fungovat. Jenomže film samotný na tohle strašlivě kašle a nakonec to celé skončí tak, že Anya Taylor-Joy hraje sexy mrchu, Maisie Williams vyjukanou mutantku a zbytek se tváří smutně a vyděšeně. Jakoby si někdo řekl, že diváci, kteří chodí na X-Meny, jsou příliš hloupí a líní na to, aby zvládli komplexní postavy. Přitom zrovna ty byly na X-Menech vždycky tím nejzajímavějším.

Tohle zjednodušování se naneštěstí týká i dalších věcí. Hororové scény tu příliš nefungují, jsou uspěchané a vzhledem k tomu, že jde o oživlé noční můry hrdinů, které nám film odmítne blíže představit, jsou vlastně dost k ničemu. Jisté záblesky řemeslné zručnosti režiséra tu sice vidět jsou, ale bohužel tu není ani stopa po původně plánovaném seriózním hororu, eRkovém ratingu nebo prostě obyčejném děsu a strachu. Prostě „tady máš bubáka a bav se, diváku.“

Nechci tvrdit, že Noví mutanti jsou srágora. Na to je to dost profesionálně natočená podívaná. Je to spíš film k ničemu. Film, který se tak dlouho upravoval a předělával, až z něj zbylo jen jakési torzo, na které by v ideálním světě šlo nalepit spoustu zajímavých věcí, prvků a nápadů. Jenže v ideálním světě nežijeme a Hollywood ideálním způsobem nefunguje. Disney prostě poslal do kin film, který zdědil od Foxů, nevěděl moc co s ním a rád se ho zbavil. Ale koukat se na něj má smysl asi jen v případě, že vás fakt zajímá, co z toho po těch letech práce a úprav nakonec vylezlo.

p.s.: potitulková scéna tu není.

avatar4/10

Z potenciálně zajímavé hororové komiksovky vylezlo takové vykuchané nic. Noví mutanti by se chtěli opřít o postavy, ale tvůrci se jim prakticky nevěnují. Chtěli by se od ostatních x-menovských filmů lišit zasazením do hororového žánru, ale děsivé scény tu jsou víceméně odbyté. A i když to docela hezky vypadá a parta hrdinů je i přes svou povrchnost vcelku sympatická, na dobrý film to nestačí. Po letech čekání dorazil do kin film, který prakticky ničím nezaujme.

kvok

Dataminer

Ricmont