Force of Nature: Recenze

akční filmbéčkoEmile HirschForce of NaturehurikánMel Gibsonrecenze
Jsou dobré filmy, jsou špatné filmy a pak jsou filmy, které vás donutí přehodnotit své priority a začít si více vážit života. Tohle je jeden takový.

Vyhodnotit kvality nového akčního filmu Force of Nature s Melem Gibsonem, Emilem Hirschem a Kate Bosworth odehrávajícím se v jednom portorickém paneláku, zatímco se na ostrov přiřítil hurikán, by mi zabralo dohromady tak tři věty, vy byste si z nich odnesli vše podstatné, na film se nikdy nepodívali, a já bych měl hotovo. Jenže takhle to nefunguje. Já pro vás trpěl, takže vám teď hezky všechny ty bizárky popíšu, abyste dostali chuť se na ten film podívat a sami se přesvědčit, jestli to opravdu bylo tak špatný, jak vám to tu vylíčím. A teprve pak – teprve potom, co si tím utrpením projdete taky – budu opět šťastný. Ano, přesně takhle to funguje.

Děj tohohle béčka by se dal shrnout zhruba takto: Na Portoriko se řítí hurikán. Policie evakuuje všechny občany a parta zlodějů v čele s Davidem Zayasem se vydá do jednoho paneláku, protože tam nějaký starý pán ukrývá cenný poklad. Jenže shodou okolností se v tom samém paneláku zrovna nachází polda Hirsch a jeho parťačka s tváří sympatické Stephanie Cayo, z níž bude za pár let nová Ana de Armas. Kromě nich tam pak ještě půl hodiny sedí Mel Gibson hrající nemocného bývalého poldu, o něhož se stará jeho dcera – doktorka – Kate Bosworth. Upřímně, vybrat trojici herců, o které momentálně v Hollywoodu existuje menší zájem, by se vám už nejspíš nepodařilo.

Účast Bosworth a Hirsche je ještě tak nějak pochopitelná – prostě neměli na vybranou. Co tady ovšem dělá ten Gibson, to mi hlava nebere, a fakt doufám, že se tohle nestane jeho novým standardem. Takový Seagal, Cage nebo Willis – všechny bych si tu dokázal bez mrknutí oka představit. Ale Gibson? Úlet. Navíc hraje chlapa, který sedí na dialýze, odchází mu většina orgánů a radši nechci vědět, co přesně se má dít s jeho střevy – nutno však zmínit, že jeho motivace pro setrvání v bytě je snaha vyhnout se tzv. fekální transplantaci, kterou si pro něj jeho dcera v nemocnici připravila. A to je bohužel pořád teprve začátek.

Asi nemá smysl psát, že scénář je jedna velká mizérie. Dialogy vyloženě tahají za uši, každá třetí replika pak vyjde zcela naprázdno. Asi nejhůř to schytal protagonista s tváří Hirsche, který film začne s pistolí v ústech, protože ho trápí minulost. Takhle nějak špatný scenárista vkládá postavám hloubku a vyplňuje stopáž, když nemá dostatečně nosnou hlavní zápletku. Každopádně tahle minulost dělá z Hirsche na začátku otravnýho fracka, který si ničeho neváží a na svou práci kašle. Kupodivu díky tomu jako jediný projde během filmu nějakou minimální proměnou, takže to není "úplně" k ničemu – jen je to úplně na… no, prostě na nic. Ostatní postavy de facto nemají osobnost, takže nemá smysl se jimi dál zabývat.

Akce je málo a když už na ni dojde, přáli byste si, aby se radši všichni zase vrátili k těm stupidním dialogům. Jediné, co tu jakž takž funguje, je stupňující se dramatično díky zvukům deště a občasného hromobití. Po hodině, kdy je vám však neustále připomínáno, jak se bouře blíží, to ale začne být trochu podezřelé, protože se reálně stále nic neděje. Důvodem je samozřejmě malý rozpočet, což dokazuje i jedna z mála exteriérových scén na požárním schodišti, kde najednou prakticky neprší, ani nefouká. A muselo to zaskočit nejspíš i záporáky, protože v tu chvíli jako by zapomněli, že můžou i mířit. Na druhou stranu – to všechno je pořád úplné nic v porovnání s tím, co se děje v jednom z těch bytů.

Okay, takže s minimem spoilerů. Jedna z vedlejších postav žijících v paneláku má v kuchyni ocelové dveře s asi sedmi zámky, co vedou do spíže. A v té spíži má… něco. To něco musí krmit hromadou masa, jinak to začne být mírně podrážděný. Což je prezentováno scénou, kdy to něco chňapne svého majitele za nohy a on zmizí ve tmě. Víc vám neřeknu, je to totiž jednoznačně ta nejdementnější věc na celém tom filmu, ale zároveň je to ta nejzábavnější. Takže asi tak. Dál se řeší nacisti, umění a samozřejmě dojde i k balení Bosworthky. Chybí naopak jakékoli emoce, zvraty a taky finále. A přesto se mi ta hodina a půl zdála jako nekonečno. No, podle mě byste do toho fakt měli jít. Nic horšího už letos asi neuvidíte, a příštích pár filmů aspoň oceníte o to víc.

Kdybyste ale přece jen měli něco jako pud sebezáchovy – napište mi do soukromé zprávy, a já vím povím, co přesně se skrývá v té spíži, i co si máte představit pod pojmem fekální transplantace. Teda pro případ, že by to někomu nebylo jasné. Předem nemáte zač.

avatar2/10

Emile Hirsch, Kate Bosworth a na půl hodiny taky Mel Gibson bojují s partou nelítostných zlodějů umění v paneláku, zatímco se na ně řítí hurikán. V realitě je to bohužel ještě daleko horší, než jak to zní na papíře a pokud máte jen špetku rozumu, vyhnete se tomu velkým obloukem.

Maverick

AverageJoe