Old Guard: Nesmrtelní: Recenze

charlize theronGina Prince-Bythewoodnetflixold guard
Charlize Theron to opět zkouší v akčním módu. Mohla si k tomu ale vybrat zajímavější film.

Předních hollywoodských hereček, jež by se pokoušely stát ve svých filmech uvěřitelnou akční hrdinkou, moc není. Jeden čas tuto ligu delší dobu kopala Angelina Jolie, v posledních letech ji pak na této pozici vystřídala Charlize Theron. Jenže i když je v této poloze dost uvěřitelná a role drsňačky, která vám dokáže nakopat zadek, jí nedělá sebemenší problém, vybírá si ke se svým žánrovým pokusům s výjimkou Šíleného Maxe vlastně spíše zaměnitelné a přinejlepším průměrně filmy. A bohužel do tohoto ranku patří i její novinka Old Guard: Nesmrtelní. Už matné trailery a nadávky Mr. Hlada na prý podprůměrnou komiksovou předlouhu naznačovaly, že tady nám asi Netflix extra akční nálož nepřipravil. Snímek však nudí a selhává v jiných aspektech, než jsem původně čekal.

Charlize Theron zde hraje Andy, jež vede skupinku tajemných vojáků s hodně zvláštní schopností. Jsou totiž nesmrtelní a nejde je zabít. Tedy, oni časem tak nějak umřou, nikdo ale neví, po kolika zabitích či stovkách let si pro ně zubatá nakonec přijde. Nyní jim je ovšem v patách zlá farmaceutická společnost v čele s nechtěně směšným záporákem, jenž chce využít jejich DNA a najít klíč k nesmrtelnosti, revolučním lékům a já nevím k čemu všemu ještě. A do toho se na scéně objeví po mnoha letech nová nesmrtelná, mladá Nile, kterou se Andy rozhodne zaučit.

Ve správných rukách by pak z toho námětu mohla vzniknout svižná béčková podívaná, jež se nebere vůbec vážně a bude aspoň trochu cool. Jenže nevznikla. Režisérka Gina Prince-Bythewood si totiž řekla, že vezme tuto žánrovku trochu jinak. Zaměřila se proto na postavy a fakt, že nesmrtelnost rozhodně není tak stylová jako se to může zdát u Wolverinea, ale naopak může stát pěkně za prd. A podívala se na to, že se na charakterech jejich schopnost nehezky podepisuje. Což je směr, jenž by mohl se správnou porcí režijního a scenáristického umu fungovat. Jenže zde se tyto existenciální dialogy o přežívání svých blízkých a útrapách v různých staletí strašně rychle oposlouchají.

Ústřední tým totiž místo toho, aby jako správní zabijáci, šel do akce, se většinu času schovává ve starých kostelech/katakombách a vykecává si díru do hlavy. Jsou to však řeči naprosto prázdné, které nejen, že vás už po půl hodině začnou otravovat, ale navíc paradoxně vůbec nepomáhají v tom, abychom se dostali postavám víc pod kůži. Naopak, hlavní aktéři diváka vlastně vůbec nezajímají a člověk má místy skoro až pocit, že i přes tu hromadu dialogů nemají jejich představitelé skoro co hrát. Což je škoda, protože Charlize se snaží tuhle ukecanou káru táhnout, co to jen jde, a ani zbytek jejího týmu není úplně marný. Jen ten záporák s tváří vyhublého Dudleyho z Harryho Pottera je tu k smíchu a vážně nechápu, komu přišlo jako fajn nápad postavit proti nesmrtelným žoldákům naprosto nudného slizkého kravaťáka, který je rád, že uzvedne sekyru.

Kvůli vší té marné snaze o jakési „existenciální drama“ se pak ztrácí většina elementů, jež by měl tento kousek mít. Tempo je na akčňák skoro až uspávající, svět a některé nápady jsou tu pak jen ledabyle nahozeny a na důležité otázky kolem nesmrtelnosti se pro jistotu ani nehledají odpovědi. Režisérka zvládá akci o malinko lépe, než jsem čekal, a třeba závěrečná sekvence mi přišla solidní. Jinak ovšem její režie nevyleze z průměru, neumí pracovat s atmosférou ani postavami a celé to svým vizuálem a přehnanou expozicí připomíná spíše průměrný televizní pilot. A navíc se to celé bere skoro až smrtelně vážně.

Old Guard rozhodně není takovým průserem jako např. noví Charlieho andílci a pár světlých momentů se zde najde. Jen si zkrátka Gina Prince-Bythewood vybrala přístup, který k béčkové látce vůbec nesedí, a navíc ho nedokázala dostatečně zajímavě zpracovat. Možná jsem to po upoutávkách čekal i malinko horší, i přesto se Gina Prince-Bythewood tímto řadí mezi režisérky, jež by se měly držet od podobných žánrovek daleko.