Vyproštění: Recenze

chris hemsworthdavid harbourextractionnetflixsam hargravevyproštění
Thor s nekonečným zásobníkem a přáním smrti

Lze ještě o Vyproštění napsat něco nového? V době koronakrize a vyprázdněných kin se páteční premiéra nového akčňáku s Chrisem Hemsworthem stala div ne událostí měsíce a Netfix skóroval napříč celým světem, když jeho novinka vytlačila ve streamovacích žebříčcích popularity veškerou konkurenci. A přitom je to jen takový přiblblý akční béčko, že jo? Na podobné odsudky jsem přirozeně alergický. Vlastně by se dalo říct, že Vyproštění je obětí velkohubého PR a nulové konkurence. Čekat totiž od eRkového akčňáku režírovaného kaskadérem dalšího Johna Wicka by bylo trochu pošetilé.

Chvíli to přitom vypadalo, že bychom mohli dostat právě to! Joe Russo, jeden z bratrů Russoových, zodpovědných za fantastickou tečku dekády trháků u MCU, totiž se scénářem o žoldákovi, co tahá z hlavního města Bangladéše mimořádně žhavé želízko v podobě uneseného syna šéfa konkurenčního kartelu, šel původně za Chadem Stahelskim. Ten ho odmítnul v podstatě jen proto, že měl plné ruce práce s Keanu Reevesem a logicky se ho zeptal, proč nedá šanci Samu Hargraveovi, který mu stejně dělá všechnu tu krásnou akci v marvelovkách. Hargravea mimochodem do herecké role, i když hodně malinké, obsadil i David Leitch, Stahelskiho bratr v triku, v Atomic Blonde ho můžete vidět jako zesnulého partnera hlavní hrdinky.

Debutující Hargrave mohl být v celé té tajence pověstným Černým Petrem, protože scénář měl Russo hotový a do hlavní role počítal s Chrisem Hemsworthem, který se už několik let neúspěšně snaží vymanit z Thorova stínu. Projekt původně pojmenovaný Dhaka měl být jeho velkou šancí. Jakkoliv na papíře vypadá banálně a stál pouhých 65 milionů dolarů, právě díky odhodlanému výkonu hlavní hvězdy a Hargravově talentu dostává divák za skromné peníze hodně akční muziky.

Vyproštění je v podstatě takovým Muže v ohni z výprodeje. Akorát tam, kde Denzel Washington jedním obočím uhraje víc emocí než Hemsworth vší muskulaturou, si musí netflixovská pecička vypomáhat mělkými akčními atrakcemi. Bangladéšské lokace a indičtí kaskadéři jsou naštěstí levní, a tak Hemsworthův svéhlavý Tyler Rake nemusí šetřit náboji a v duchu svého příjmení píše zářezy v řadách nepřátel hráběma. Opravdu jak kdyby hrál Call of Duty na nejnižší obtížnost se zapnutou nesmrtelností.

Snímek je mimochodem komiksovou adaptací, ačkoliv předlohu v tomhle případě asi četl jen málokdo a stylizace akčních scén rozhodně na kreslené kořeny neupomíná. Hargrave utratí většinu peněz za epickou honičku na jeden záběr, která trvá deset minut a v bitko-přestřelkách jede svou vlastní verzi gun-fu, která se sice podobá wickovinám, ale ve vojenském provedení a ošuntělých bangladéšských uličkách přeci jen působí exoticky a nově. Velkou oporu má také v bollywoodském herci Randeepu Hondovi, který je mnohem zajímavější než skvadra černobílých až karikaturně jednoduchých záporáků, a hlavně se neustále vrací, aby Rakeovi zkomplikoval život. Podobně opakované duely, v nichž mezi protivníky postupně roste vzájemný respekt, ty mi v akčním žánru dost chyběly. I to prozrazuje, jak moc má Hargrave nakoukáno.

Jeho sečtělost v brakovém žánru bohužel znamená, že celá zápletka jen kupí jedno klišé na druhé. Zejména v druhé půli filmu je to trochu únavné, protože ději tzv. spadne řetěz a akce se spoléhá jen na šikovné kaskadéry, protože peněz na další kamerová cvičení nebo extra exploze už se nedostává. Rozhodně ale nepodceňujte Hemswortha. Možná nemá herecký rejstřík, ale spíše šlachovitě osvalený Rake, který oproti Thorovi shodil pěkných pár kilo hmoty, je coby nezastavitelná síla s přibývajícím počtem jizev, průstřelů a pochroumaných žeber vlastně dost cool. Jestli je nebo není uvěřitelný, je mi jedno, tohle je akční béčko pro nenáročného diváka, které nepřekvapí dějem, ale ochotou akčních komparsistů skákat z velkých výšek nebo si nechat ustřelit hlavu bazukou.

Děj rozhodně není tak tragický jako třeba v thajských filmech Tonyho Jaa, kdy mimo akční scény každý sahá po ovladači a přetáčí dopředu ostošest. Tady jen občas působí směšně snaha pinkat na Hemswortha rozmazané flashbacky a snažit se v jeho sebevražedném odhodlání hledat hlubší smysly. Dokonce ani ten David Harbour v akční poloze mi nevadil, jen mě zamrzelo, že asi nebyl čas, peníze nebo obojí, protože jeho bitka s Hemsworthem je osvětlená úspornou žárovkou a tudíž v podstatě neviditelná. Nedovedu si vysvětlit, proč by si kaskadér za kamerou takhle kazil dobré jméno, takže šlo buď o nedostatek zdrojů, nebo je Harbour úplně levej. Některé věci je možná lepší nevědět, znovu zdůrazňuji, že ani tohle zaváhání mi skvělý dojem z Hargraveova citu pro akční řemeslo nijak nekazilo.

Jako sympatická jednohubka s přepálenou stopáži tedy rozhodně hodné doporučení. Při štíhlejších sto minutách by se na to koukalo ještě o fous líp, stejně jako bych si dovedl představit méně doslovný závěr (ten použitý je kompromisem vzniklým po testovacích projekcích), ale to už zase chceme po prostém béčku, aby hrálo podle áčkových not. Ne že bych snad všechny chyby filmu obhajoval jeho (s)prostým původem, ale spravedlnosti musí být učiněno za dost. Hlavně ať mi nikdo do roka a do dne necpe dvojku. Vyproštění by mělo zůstat symbolickým rozkopnutím dveří pro dalšího režírujícího kaskadéra, co vyrostl na filmech, které staví praktické efekty a um kaskadérů nad líné experimenty s CGI. Čím víc fachmanů nás donutí vzpomínat na “staré dobré časy”, tím líp. I kdyby to mělo být se vším všudy, tedy i s předvídatelnými zápletkami, schematickými záporáky a neprůstřelnými hrdiny. Úspěch těch hloupých filmů totiž vždycky dřív nebo později vyprovokuje někoho chytrého a až se to dá obojí dohromady, budou se dít velké věci. Těšme se na ně.