Birds of Prey Podivuhodná proměna Harley Quinn: Recenze

birds of preyblack cannarydcgothamharley quinnhuntressjokermargot robbiesuidide squadwarner bros
Margot Robbie a nejšílenější comicsová hrdinka to tentokrát úplně nezvládly.

Harley Quinn jede sólo. Dostala kopačky od Jokera, má depku, hodně chlastá a fetuje a ubližuje lidem a evidentně to v Gothamu vůbec nikomu nevadí. Jenže když vyhodí do vzduchu chemičku, aby dala světu najevo, že svého ex hodila za hlavu, věci se změní a z ní se stane lovná zvěř. Po krku jí jde půlka města, protože v minulosti naštvala prakticky úplně každého. A jedním z těch, kdo by jí rád stáhl kůži z ksichtu, je i mafián Roman Sionis. Jenže krom Harley teď v Gothamu řeší nepříjemné věci i policajtka Renee Montoya, tajemná vražedkyně Huntress, zpěvačka Black Cannary, ve které se podle všeho trošku hnulo svědomí, a malá zlodějka Cassandra Cain. A osud tyhle ženy spojí, aby společně nakopaly řiť Sionisovi, jeho gangu a ukázaly světu, že jsou strong female characters. Nebo tak něco.

Nebudu chodit kolem horké kaše a řeknu rovnou, že Birds of Prey je film, který mě bavil asi jako čekání na tramvaj v půl třetí ráno a za deštivého počasí. Hodnocení pod recenzí to možná nenaznačuje, ale popravdě fakt nevím, co na tomhle filmu pochválit.

Začněme samotnou Harley. Margot Robbie má tuhle roli ráda a baví ji, jenže ani jí a ani nikomu za kamerou nejspíš nedošlo, že tahle psychotická postava není dost zajímavá na to, aby dokázala utáhnout film. V Sebevražedném oddílu fungovala skvěle, ale hlavně proto, že vysírala Willa Smithe a Joela Kinnamona, což byli plus mínus normální hrdinové. Bohužel tady se po pár minutách ukáže, že Harley je jen uřvaná sociopatka s násilnickými sklony, na níž ve skutečnosti není skoro nic zajímavého. Snaha dělat z ní ženského Deadpoola navíc nefunguje i proto, že Deadpool je vlastně klaďák a hrdina, kterého asi nikdy nepřijmou do filmových Avengers, avšak i přes jeho neustálé hláškování jde o vcelku zajímavou postavu s nějakým charakterem. Harley ne, ta se pokouší být jen divná a vtipná a sakra rychle se to okouká. Jenže nejhorší je, že Birds of Prey mají problém s hrdiny obecně.

Harley to neutáhne, ostatní dámy tu však buď dostávají naprosté minimum prostoru (Huntress se začne nějak aktivně projevovat až těsně před finále), nebo člověka vůbec nezajímají. Když mi jako divákovi potřetí podsouvali, že Renee Montoya je hustá policajtka, protože se chová jako policajti z filmů z osmdesátých let, bylo to stejně trapné jako scéna, kdy tahle dáma zajde za Black Cannary, řekne jí, že její šéf není hodný člověk, protože zabíjí lidi a ona by pro něj neměla pracovat a Black Cannary si po minutě řekne, že má asi pravdu. Tohle fakt ne. Rád bych pochválil alespoň Ewana McGregora, který se jako Sionis docela snaží a pokouší se střídat bizarně legrační polohu s děsivou, jenže ta děsivá naprosto nefunguje. Sionis tak působí spíš jako loser, kterého jeho podřízení z jakéhosi důvodu tolerují, než děsivý zloduch. Hrdinové jsou tedy buď nezajímaví, nebo otravní. A Birds of Prey chce stát na hrdinech, na postavách a na charakterech, takže to, že to drhne, je docela problém. Ona ale režisérka Cathy Yan nezvládá moc ani to ostatní.

Abych byl fér, musím říct, že mě celkem bavilo, jak si hraje s výraznými barvami a že akční scény jsou vcelku solidní, ovšem jinak Yan a scenáristka Hodson nedovedou prodat jedinou emoci a všechny potenciálně cool a zábavné nápady (hyena) rychle vyšumí do prázdna. Ta snaha jít ve stopách Deadpoola je tu evidentní. Harley a její parťačky zkoušejí být drsné, politicky nekorektní, šílené a trhlé, ale fakt nikdy jsem jim to nežral. I přes snahu působit podvratně, sebevědomě a nekompromisně jsou nakonec Birds of Prey strašně chladný studiový projekt. Takový, který u Warnerů odklepli hlavně proto, že viděli deadpoolovské tržby, ale nedošlo jim, že Reynolds si projekt vydupal od píky, že za kamerou stáli lidi, kteří měli s akčním žánrem zkušenosti a bavil je, a že to celé psali Paul Wernick a Rhett Reese, což jsou podle všeho taková velká děcka a ta jejich hovadskost jde od srdíčka.

Na Birds of Prey je vlastně docela smutný pohled, protože na place se všichni nejspíš celkem snažili a v tom nezáživném bordelu lze občas vidět film, který si asi všichni tvůrci vysnili, ale čím víc se člověk kouká na výsledek, tím víc vidí, jak prázdné, povrchní a nezajímavé to celé je. Birds of Prey je film, který připomíná nudnou fotku na Instagramu protaženou přes nějaký hodně barevný filtr. Na první pohled vás to zaujme, když se na ni však podíváte pořádně, zjistíte, že tam ve skutečnosti nic zajímavého není.