Pod vodou: Recenze

kristen stewartpod vodouunderwatervincent cassell
Kristen Stewart vs. zabijácký vodník

V Hollywoodu si už  někdy v osmdesátých letech uvědomili, že nemůžou vykrádat Vetřelce donekonečna a že lidi by všechna ta vesmírná monstra, co postupně požírají lidské hrdiny, mohla přestat bavit. Na druhou stranu hodit tenhle subžánr do koše by byla škoda a nějaké zásadní a revoluční novinky by se taky nemusely vyplatit. Pár kosmetických změn by ale na škodu být nemuselo, a tak jsme se párkrát přesunuli z vesmíru pod hladinu moří, kde můžou konec konců číhat stejně zubaté a nebezpečné potvory, protože o tom, co se schovává na dně oceánů, víme víceméně prd. Když se ovšem podíváme na nabídku kin, tak to vypadá, že podobné filmy, ať už vesmírné nebo podmořské, prakticky zmizely. Přesunuly se na DVD a fandové klaustrofobických hororů a lidožravých potvor musí hledat buď tam, nebo v minulosti. Pod vodou tak má docela dobrou pozici, protože v roce 2020 přichází do kin v situaci, kdy tam vlastně nemá moc konkurenci.

Na dně Mariánského příkopu stojí těžební a výzkumná stanice Keppler, jejíž zaměstnanci se tu už pár měsíců pokoušejí navrtat do oceánu, jenže kdyby věděli, co je tu čeká, asi by si vybrali nějaké bezpečnější povolání. Třeba by se starali o lvy v zoo nebo tak něco. Po podivném zemětřesení je totiž celá stanice v troskách, teče do ní voda a pár přeživších, kterým se nepovedlo utéct, zjišťuje, že budou muset velmi rychle zmizet, pokud chtějí přežít. Teoreticky to mají do bezpečí celkem blízko. Stačí přejít pár set metrů po mořském dně do vedlejší budovy a odtud s pomocí záchranných modulů vyplout nad hladinu. Jenže během cesty zjistí, že se v temnotě kolem nich schovává něco, co je hodně zubaté a hodně nebezpečné.

Režisér William Eubank, jenž natočil malé sci-fi filmy Signál z neznáma nebo Ztracen ve vesmíru, nejspíš pochopil, že v ruce nemá scénář, kvůli němuž by mu hollywoodští producenti a diváci začali stavět sochy. Příběh je zkrátka Vetřelec pod vodou, ve kterém postupně celkem krvavým způsobem umírají vedlejší postavy a lidé marně utíkají nebo bojují s tajemným agresivním monstrem. A tak udělal to nejlepší, co mohl. Sešlápl plyn až k podlaze. Pod vodou se rozjede nějaké dvě minuty po titulcích. Režisér na nic nečeká a prakticky okamžitě spustí překvapivě velkolepou a hodně efektní destrukci stanici Keppler a rychlé tempo udrží skoro hodinu. Nedává si pauzy na to, aby seznamoval diváky s hrdiny, na to mu stačí dva tři rychlé dialogy, při nichž se Kristen Stewart s Vincentem Casselem soukají do obřích skafandrů, a Pod vodou má tak opravdu svižné tempo. Eubank navíc sympaticky mění styl budování napětí. Jakmile už se začnou okoukávat zasypané chodby výzkumné stanice a všechny „reálné hrozby“, začne víc dopředu tlačit monstra a naštěstí u toho spoléhá na klasickou hororovou poučku, že divák se nejvíc bojí toho, co nevidí. Takže svého vodníka si šetří až na finále. A rozhodně nebudete zklamaní, i když závěr je možná až příliš béčkový.

Na druhou stranu ta béčkovost svým způsobem problém je. Ne kvůli monstrům, ale proto, že Eubank tak trochu podráží nohy sám sobě. Když film po první hodině lehce zvolní, začne i trošku nudit, protože člověk hrdiny na plátně prakticky nezná a je úplně fuk, v jakém pořadí budou umírat. Když Pod vodou musí zpomalit, ukazuje se, že by přeci jenom nebylo od věci mít trošku plastičtější a zajímavější postavy. Naštěstí ty části filmu, které by chtěly stát na dialogových výměnách a odhalování charakterů, nejsou extra dlouhé. Bohužel kvůli jejich absenci se Pod vodou nikdy nepovede dostat z béčkových vod.

William Eubank zkrátka vsadil spíš než na hrdiny na rychlé tempo, dobře natočenou akci a lekačky a překvapivě hodně velkolepou výpravu. Na Pod vodou se dobře kouká a naštěstí vám díky svému tempu nedá moc času k tomu, abyste o něm přemýšleli a zabývali se tím, že to je celé neskutečně neoriginální. Pokud vám stačí nadprůměrné řemeslo, tady ho dostanete. A vzhledem k tomu, že v tomhle žánru není v posledních letech moc z čeho vybírat, tak pokud máte jen trochu pocit, že by se vám Pod vodou mohlo líbit, běžte na něj. Bůhví, kdy zase dorazí něco podobného.