Blíženec: Recenze

ang leeblíženecgemini manjerry bruckheimerwill smith
Jak se povedlo akční sci-fi, ve kterém se Will Smith střetne se svým vlastním klonem?

Některým filmům trvá trošku delší dobu, než se dostanou na plátna kin. Blíženci to trvalo několik dekád. První verze scénáře se v Hollywoodu objevily už v devadesátých let a producent Jerry Bruckheimer se hodně snažil, aby příběh stárnoucího vraha, jemuž jde po krku jeho vlastní mladší klon, dostal do kin. Mluvilo se o účasti Seana Conneryho, Clinta Eastwooda, Nicolase Cage a vlastně každé akční hvězdy, ale vždycky se narazilo na problém, že neexistovala technologie, která by dokázala herce uvěřitelným způsobem omladit. Teď už však existuje. Je ovšem otázka, jestli se dlouhé čekání na Blížence vyplatilo.

Ze zápletky a celkově děje na člověka dýchnou devadesátky víc jak z reprízy Kačeřích příběhů. Henry Brogan je zabiják a elitní ostřelovač, jenž pracuje pro vládu, ale má na krku padesátku a řekl si, že už toho bylo dost. Když navíc odhalí, že s ním jeho nadřízení nehrají úplně fér hru, chce odejít do důchodu. Nejspíš však viděl málo akčních béček na to, aby věděl, že z téhle profese se do důchodu neodchází. První partu zabijáků zlikviduje víceméně bez problémů, přesto se s agentkou Danny, která na něj měla dohlížet, a starým kámošem Baronem vydává na útěk. A dělá dobře, protože po krku mu jde nový zabiják. Je ve skvělé fyzické kondici a jakoby znal všechny Henryho triky. Je to totiž on sám, jen podstatně mladší. Zvítězí nakonec mládí, nebo zkušenost?

Těžko říct, jak moc se tvůrci pokoušeli aktualizovat a upravovat scénář Blížence, ale faktem zůstává, že to je opravdu oldschool, což samozřejmě nemusí být vůbec naškodu. Will Smith a Ang Lee se tu zkrátka vrací do doby, kdy byl největší hereckou hvězdou Nicolas Cage a divákům stačil cool hrdina, dobrá akce, pár předvídatelných zvratů a fakt, že to celé jakž takž dává smysl. Lee není žádný průměrný řemeslník, takže akce je hodně dobrá a svižná a třeba honička na motorkách v uličkách Cartageny plná dlouhých záběrů bez střihu rozhodně dokáže strhnout. Smith navíc dosáhl přesně toho věku, kdy se může tvářit jako stárnoucí zabiják a přitom se v přestřelkách a bitkách nemusí držet zkrátka. Mary Elizabeth Winstead mu zvládá být víc než důstojnou parťačkou a jako béčkový akčňák to zkrátka funguje. Vy do kina ovšem asi nepůjdete s tím, že dostanete jen ten béčkový akčňák, že jo?

Hlavním lákadlem Blížence by totiž měla být omlazovací technologie a fakt, že starý Smith se tu bude mlátit s novým Smithem. Ang Lee byl vždycky hračička a tady se evidentně hodně vyblbnul. Možná až moc a osobně vlastně moc nevím, jestli se mi jeho přístup zamlouvá. Faktem zůstává, že mladý Smith vypadá dokonale. Jde o kompletně digitální postavu, ale ani na chvilku jsem neměl pocit, že koukám na něco, co vzniklo v počítačích. A to ani ve scénách, kdy musí CGI Smith reagovat na toho živého nebo na své okolí. Lee se navíc nepokouší zbytečně cpát tuhle novotu lidem před ksicht a machrovat a asi by nebyl problém přesvědčit nic netušícího diváka, že ti dva pánové na plátně jsou otec a syn. Jenže je tu jedno sakra velké jenže.

Samotný Smith vypadá skvěle. Všechno ostatní už tolik ne. Film jsem viděl v HFR 3D a popravdě nekoukalo se mi na to dobře a v jistých momentech byl Blíženec až fyzicky nepříjemný. Samotné 3D tu vypadá hodně fajn, ale jinak je obraz tak dokonale vyčištěný, že už vlastně nevypadá ani jako film. Spíš připomíná animačku z počítačové hry kombinovanou s telenovelou s přepálenými barvami. Především scény v exteriérech jsou jednoduše divné a spíš než reálný svět připomínají něco, na čem armáda retušérů pracovala podstatně déle, než měla. Občas jsem si vzpomněl na zapadlou sci-fi Final Fantasy, která před lety chtěla ohromovat hyperrealistickou animací a nakonec se na to nedalo dívat, protože ty postavy jednoduše nevypadaly jako lidé. Tady není problém s lidmi, ale se vším ostatním. Blíženec působí nepříjemně uměle a většinu času jsem si přál, aby se Lee vykašlal na nějaké experimentování s kamerami a obrazem a natočil to prostě normálně.

Celkově nemůžu říct, že bych si Blížence extra užil. Jako akční béčko bez ambicí by fungoval vcelku slušně, jenže tady ty ambice byly a ne malé. Naneštěstí vedle povedeného mladého Smithe je tu i až odpudivý vizuál, díky němuž jsem měl dost problém na to plátno vůbec koukat. Na druhou stranu pokud vás tenhle kousek alespoň trošku zajímá, vidět byste ho určitě měli. Jen možná na konci budete víc než o Blíženci přemýšlet o tom, jestli mají filmy v budoucnosti fakt vypadat tak, jak si to představuje Ang Lee. A jestli je to dobře.