Šprtky to chtěj taky: Recenze

beanie feldsteinbooksmartkaitlyn deverolivia wildesprtky to chtej taky
Třináctka z Dr. House poprvé usedla za kameru a... měli byste být u toho!

Před dvěma lety byla Lady Bird od Grety Gerwig oslavována jako parádní dramedie o dospívání. Nakonec si vybojovala dva Zlaté glóby a pět nominací na Oscara, kdybyste se mě ale zeptali na kvality samotného filmu, tak je to dost utahaný průměr. Když se tedy zvedla vlna nadšených ohlasů kolem Booksmart (česky Šprtky to chtěj taky), kde se za kameru postavila Olivia Wilde, zůstával jsem dost skeptický. Trailery mě sice bavily, až příliš vysoká hodnocení však naznačovala podobně přepálený hype jako u Lady Bird.

Jak to nakonec dopadlo? Ač tomu doteď nevěřím, Olivia chudáka Gretu naprosto zlikvidovala. Internet už je samozřejmě plný zklamaných a naštvaných ohlasů na Booksmart (aneb pokud jste trpěli u trailerů, můžete tenhle film rovnou ignorovat), o nevtipné nudě ale tahle recenze nebude. Naopak se plně stavím za názor, že tu konečně máme ženskou verzi Superbad, v níž se toho povedlo až nečekaně moc.

V první řadě je třeba pochválit hlavní hrdinky. Kaitlyn Dever (Loretta z Justified) a Beanie Feldstein (sestra Jonaha Hilla!!!) zvládají komediální i dramatické scény na jedničku, a navíc jim bez problémů věříte jejich ústřední kamarádství. Jádro příběhu tak Olivia určitě trefila a stejnou kliku měla i u zbytku obsazení, jelikož tahá z rukávu jednu výraznou vedlejší postavu za druhou.

Ať už jde o ředitele školy (Oliviin manžel Jason Sudeikis), stydlivého boháče Jareda (Skyler Gisondo) nebo jeho totálně nevypočitatelnou sestru Gigi (dcera Carrie Fisher Billie Lourd), ze všech stran se sypou dobře načasované hlášky a gagy. Booksmart tak z výborné zápletky „premiantky zjistí, že se na prestižní univerzity dostali i kaliči, takže se rozhodnou všechno paření dohnat za jeden večer“, těží příkladně divokou noc, které nikdy nedojde dech.

Tolik oblíbený „hughesovský feel-good“, na němž stáli třeba nový Spider-Man nebo Bumblebee, je tentokrát (díky bohu) hozen do pozadí a tlačí se spíš na obhroublý humor ala Superbad - jen s trochu upravenou dynamikou. Olivia přitom dokáže prodat i vážnější stránku ústředního kamarádství, neustále však myslí na to, že točí hlavně komedii. Dramatickými scénami tak vyloženě šetří, o to působivější ale nakonec jsou.

Zkrátka a dobře si stojím za tím, že je Booksmart skvěle odvyprávěná a náramně zábavná podívaná, jíž bych z fleku přál pozici žánrové klasiky. Gagy šlapou, těch pár dojemnějších scén tu má své pevné místo, a rozhodně to není taková ta klasicky hloupá a prvoplánově nechutná americká hovadina. Samozřejmě hodně záleží na tom, jak vám sedne daný styl humoru. V každém případě ale nemám pocit, že by ségra Jonaha Hilla hrála na výrazně jinou strunu než její brácha, takže by se fandové tolikrát zmíněného Superbad vážně měli dobře bavit.

Další Lady Bird se nekoná! Booksmart je v první řadě svižná teenagerská komedie, která plně kráčí ve šlépějích Superbad. Připravte se tedy na sympatické postavy, drzejší humor a přesnou rovnováhu mezi zdrogovaným úletem a filmem s "myšlenkou", o níž se většina žánrové konkurence jen marně snaží.

TedGeorge

Robur

Phil cze