Hellboy: Recenze

comicsdavid harborhellboymilla jovovichneil marshall
Pekelný superhrdina je zpátky. A zkouší jít svou vlastní cestou.

V současné nabídce filmů se člověk musí sakra snažit, aby mohl vyrazit do kina, kde nebude blbnout nějaký superhrdina. Hellboy mezi ně sice oficiálně taky patří, k Avengers nebo X-Menům má ale přeci jenom trošku daleko. Comicsová předloha má mnohem blíž k hororu, občas k detektivce a vůbec je trošku temnější. Guillermo del Toro si ji sice spolu s Ronem Perlmanem upravil lehce podle svého, fandům to však rozhodně nevadilo, protože výsledkem byly filmy, které minimálně co do designu a atmosféry obstojí i dnes. Místo dlouho spekulované trojky teď ovšem dostáváme restart a ten sliboval, že bude drsnější a věrnější předloze. Nejsem si ale úplně jistý, jestli to, co teď míří do kin, fanoušky potěší.

Klasický origin nečekejte. Samozřejmě se nováčci dozví, co je Hellboy zač, jak přišel na náš svět a proč i přes svůj pekelný zevnějšek kope za lidstvo. V našem světě už však pár let žije, má za sebou kariéru v Úřadu pro vyšetřování a obranu před paranormálními jevy a mlátí monstra jako profík. Teď ho ale čeká střet s protivnicí, na níž bude možná jeho obří kamenná pěst krátká. Na Zemi se totiž po staletích vrátila Nimue, mocná čarodějnice, která chce svět proměnit v peklo a přivolat na lidstvo věci, které nejsou zrovna moc příjemné. Rozhodně ovšem nejde o záporačku, k níž může Hellboy jen tak přijít, urvat jí palici a pak odejít do západu slunce, s její plánovanou apokalypsou má totiž on sám společného víc, než by se mu líbilo.

S novým Hellboyem je to malinko komplikované. Představte si situaci, že se rozhodnete své mamince pustit nejlepší bitku z marvelovské Občanské války. Nebohá žena pozná Spider-Mana, asi někde zahlédla Iron Mana a podle kostýmu dovede identifikovat Captaina Americu a tuší, že všichni jsou hodní. A teď do sebe všichni začali mydlit a maminka se ptá -  Proč? Kdo je ten pán, co se zvětšuje? A proč tam jsou dva Iron Mani? A vůbec, co se to sakra děje? Podobně se bude většina lidí cítit i u návratu téhle pekelné rudé mlátičky. Neil Marshall a jeho tým slibovali divákům nekompromisní eRko a snahu držet se comicsů Mika Mignoly a to taky dodaly. A opravdu nekompromisně.

Fandové předlohy budou nejspíš nadšení z toho, kolik se toho povedlo přenést z comicsů na plátna. Hellboy se nevyhýbá flashbackům, z nichž část je přímo adaptace nějaké kratší povídky, a krom hlavních hrdinů stíhajících čarodějnici Nimue tu každou chvíli vyskočí nějaká další potvora, magická bytost, víla nebo kouzelník. A je toho fakt strašně moc. Hellboye mám načteného velmi poctivě, ale kdo ne (a takových lidí bude asi velká většina), nemá nejmenší šanci orientovat se v tom, co se na plátně děje a proč. Tvůrci se nepokoušejí jít těmhle divákům naproti a nevysvětluje se, odkud Hellboy zná tuhle potvoru, kdo byl podivný zabiják nácků, proč se mexický zápasník mění v netopýra a proč má čarodějnice číslo 4 na hlavního hrdinu takovou pifku. Nestíháš? Tvůj problém. Tenhle přístup „je to pro fandy“ svým způsobem oceňuji, obávám se však, že devět z deseti diváků přestane někdy ve čtvrtině zkoušet o Hellboyovi a jeho světě přemýšlet a v polovině už z toho přívalu v podstatě nedůležitých informací bude vyloženě otrávená.

Hellboy ani na chvilku nezpomalí, v tomhle případě to ovšem nemyslím jako klad. Bylo by fajn občas zvolnit a dovolit hrdinům, aby si trošku povídali a aby z nich vyrostlo něco víc než jen dokonale nezajímavé charaktery. K tomu ale nikdy nedostanou příležitost, protože film pádí dopředu neskutečnou rychlostí a nekouká nalevo ani napravo. Takže pokud s mytologií tohohle hrdiny nejste moc obeznámení, přijdete o velkou část zážitku. A ten zbytek není bůhvíjaký.

Slibovaná brutalita tu je a dojde i na pár chuťovek, na druhou stranu nikdy jsem neměl pocit, že by se tvůrci pokoušeli šokovat. Tady se prostě sekají hlavy, vytrhávají oči a dělají podobné vylomeniny. A tak to je. Pozitivně ani negativně se eRkovost na filmu neprojevuje. Marshall navíc akci zvládá celkem obstojně (o dost lépe než ve zmateném Soudném dni) a je fajn koukat se zase po delší době ve filmu na dobře odvedenou maskérskou práci místo CGI efektů. Když totiž dojde na triky, Hellboy evidentně nestíhá.

Sám za sebe musím říct, že jsem se vlastně docela bavil a jako fanda předlohy jsem si opravdu užíval všechny ty velké i malé příběhy a známá monstra. Marshallův Hellboy je film pro takovéhle diváky. Pro lidi, kteří „vědí.“ A kteří budou díky tomu ochotní filmu odpustit občasnou lacinost a hodně velkou uspěchanost. Pokud mezi ně ovšem nepatříte a do kina půjdete s očekáváním klasičtěji pojaté fantasy comicsovky ve stylu del Tora, asi vás čeká dost nepříjemné překvapení.