Holmes a Watson: Recenze

holmes a watsonjohn c. reilyralph fiennesrebecca hallsherlock holmeswill ferrell
Komedie, ze které vám nebude do smíchu.

V Hollywoodu si nemůže být nikdo jistý svou budoucností a v komediálním žánru to platí dvojnásob. Trendy a chutě diváků se tam mění zatraceně rychle. Například Will Ferrell. Ještě pár let zpátky byl obrovská hvězda a párkrát si řekl i o dvacet milionů dolarů za roli. A dostal je. V poslední době ale jeho filmy mizí z kin překvapivě rychle a vypadá to, že ho dřív nebo později čeká to, čím si prošel Adam Sandler, který skončil na Netflixu, kde si k němu pár zbylých fandů najde cestu a zbytek jeho legrácky nijak zvlášť nedráždí. Holmes a Watson bohužel ukazují, že moment, kdy mohl odejít se vztyčenou hlavou a zachovat si důstojnost, možná propásl.

Pokud jste sledovali dění okolo téhle komedie, asi vás to nepřekvapí. Na testovacích projekcích se nikdo nesmál a když se rozkecalo, jak moc se nepovedla, odmítl ji koupit i Netflix. V kině se pak dvojce detektivů kritici vysmáli, diváci prý opouštěli kino dlouho před závěrečnými titulky a nakonec Holmes s Watsonem vyhráli i čtyři Zlaté maliny. No, moc jsme od těch dvou a jejich snahy zachránit britskou královnu před atentátem a profesorem Moriartym nečekali. Výsledek je ale ještě zoufalejší, než jsme si vůbec dovedli představit.

Takže v čem tkví problém? Otázka by spíš měla znít, v čem problém není. Říct o Holmesovi a Watsonovi, že je to špatná podívaná, v tomhle případě nestačí. Ona je to vyloženě smutná podívaná. Ferrell a Reilly, kteří byli třeba v Bratrech z donucení skvěle sehraní, tu působí jako dva staří senilní pánové pokoušející se oživit svou zašlou slávu. A doslova žadoní, aby se jim diváci smáli a bavili se. Snad žádný z jejich vtipů nebo dialogů nepůsobí přesvědčivě, spíš jako kdyby si vypsali věci, které fungovaly v jejich předchozích komediích a které „fandové asi chtějí vidět.“ Působí to až bolestivě nepřirozeně a snaha zapadnout do škatulek, jaké si uměle nastavili, je naprostou většinu stopáže trapná. Nebylo by však fér obviňovat z celé téhle přehlídky zoufalosti jen ty dva.

Osobně si myslím, že za ten celkový průšvih může do ještě větší míry Etan Cohen. Nejede ani tak o to, že jeho scénář není extra nápaditý nebo originální (teoreticky by to vůbec nevadilo, když by šlapaly vtipy mezi oběma hrdiny), ale je plný vyloženě absurdních scén, rádoby legračních odkazů na realitu 21. století (fake news, selfies) a regulérně debilních jakože-lehtivě-vulgárních-vtipů třetí cenové. Krom toho Cohen nezvládá ani elementární režii. Nedovede Ferrella s Reillym zastavit, když už se v nějakém fóru hrabou zbytečně dlouho, neumí přidat nebo ubrat tempo a vlastně nezvládá režii celkově. Jakoby postavil kameru a nechal herce mlít, dokud je to nepřestane bavit. A bojím se, že nejsem daleko od pravdy, protože v mnoha scénách jsou tak násilné a nepřirozené střihy, že to vypadá, jako kdyby ve střižně fakt netušili, jak tomu dát hlavu a patu. Výsledkem je hodina a půl podivného blábolení dvou ještě před pár lety legračních lidí. A nepříjemný pocit, že byste raději byli kdekoliv jinde než před televizní obrazovkou, na které běží Holmes a Watson

Abych byl fér, tak pár (ano, přesně dva) vtipů se nakonec docela povedlo a Rebecca Hall, která se jako jediná pokouší hrát a nepitvořit se, je vcelku fajn. Jinak je ale Holmes a Watson o několik koňských délek horší než jakákoliv jiná komedie, v níž měl Will Ferrell prsty. Buď měl fakt smůlu na to, že za kamerou nestál člověk, který by dovedl tenhle komediální cirkus jakkoliv urežírovat a dát mu nějakou tvář a řád, nebo na to už jednoduše nemá. Doufám v to první, ovšem trošku se bojím toho druhého.

Holmes a Watson není bohužel z těch filmů, které si pustíte a budete se smát, jak je špatný. Je jen špatný. Strašně moc.

avatar3/10

WIll Ferrell a John C. Reilly si chtěli dělat legraci z dvou slavných detektivů a skončilo to jako vyloženě trapná podívaná o dvou stárnoucích hercích, kteří se pokoušejí oživit zašlou slávu, ale jejich snaha je spíš smutná než veselá. Holmes a Watson je zoufale trapná a špatně zrežírovaná věc, při jejímž sledování vám bude strašně líto každého, kdo jí věnoval byť jen minutu svého času a ten nejmenší ždibeček talentu.

verbst

Muf

kvok